کود کربنات کلسیم و کاربردهای آن

کود کربنات کلسیم
16 شهریور, 1401
mehditarah
928

کربنات کلسیم، جزء اصلی سنگ آهک است. این ماده به طور گسترده برای خنثی کردن اسیدیته خاک و تامین کلسیم (Ca) برای تغذیه گیاه استفاده می‌شود. اصطلاح “آهک” می‌تواند به چندین محصول اشاره داشته باشد. اما کربنات کلسیم در کود کشاورزی به طور کلی به سنگ آهک آسیاب شده اشاره دارد. سنگ آهک یک سنگ رسوبی رایج است که در پوسته زمین در مقادیر گسترده یافت می‌شود. پودر میکرونیزه کربنات کلسیم تولید شده از سنگ آهک به عنوان مصالح ساختمانی، ماده اولیه تولید سیمان و در کشاورزی برای بهبود خاک‌های اسیدی استفاده می‌شود. در این مقاله درباره کود کربنات کلسیم و کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد.

 

فهرست مطالب

کود کربنات کلسیم چیست؟

همانطور که می‌دانید کربنات کلسیم جزء اصلی سنگ آهک است. این ماده معدنی پر استفاده برای جبران اسیدیته خاک و تامین کلسیم برای گیاهان برای تغذیه آن‌هاست. کربنات کلسیم در صنایع کشاورزی استفاده می‌شود. لوازم  کشاورزی برای تولید محصول،  pH های خاصی را برای خاک مورد هدف قرار می‌دهد. این PH مشخص، تولید را بهینه می‌کند، پوسیدگی انتهای شکوفه را در گوجه‌فرنگی کاهش می‌دهد و رشد تخم‌ریزی قارچ را تسهیل کند. اما کود کربنات کلسیم چیست؟

 کود حاوی کربنات کلسیم می‌تواند به طور موثر و کارآمد pH خاک را متعادل کند. در حالی که سایر کودهای شیمیایی می‌توانند یک جو اسیدی در خاک کشاورزی ایجاد کنند. این کودها می‌توانند برای محصولات کشاورزی بسیار مضر باشند. کود ساخته شده از کربنات کلسیم 100% طبیعی است. بنابراین خاک را بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی به بهترین شرایط تغذیه‌ای خود باز می‌گرداند. افزودن کربنات کلسیم به خاک نه تنها PH آن را متعادل می‌کند، بلکه کربنات کلسیم در رشد گیاهان تاثیری شگرفت دارد.

تولید و تهیه کود کربنات کلسیم

سنگ آهک از معادن استخراج می شود و معمولاً نیاز به خرد شدن و تغییرات فیزیکی دارد. ریز بودن آهک  در تعیین سرعت واکنش آن با اسیدیته خاک مهم است. سنگ آهک با اندازه ذرات ریز تر به دلیل سطح بزرگتر در معرض آزمایشات  شیمیایی، به سرعت واکنش نشان می دهد. ذرات بزرگتر واکنش کند تری دارند ، اما منبع پایدار و طولانی مدت خنثی سازی اسید را فراهم می‌کنند. اندازه ذرات به کار رفته در کود معمولاً روی برچسب محصولات نشان داده می‌شود. سایر مواد موجود در کود کربنات کلسیم، مانند خاک رس، از خلوص آن می‌کاهد و ظرفیت خنثی سازی اسید را کاهش می‌دهد. اثربخشی این کود بر اساس مقایسه آن با کربنات کلسیم خالص (CaCO3)، مقداری که به صورت درصد معادل کربنات کلسیم بیان می‌شود، رتبه‌بندی می‌گردد. این نوع کود ها در خاک‌های اسیدی بیشتر از خاک‌های خنثی یا قلیایی حل می‌شود.

مطلب پیشنهادی : پودر کربنات کلسیم چیست 

کاربرد کود کربنات کلسیم

کاربرد کود کربنات کلسیم در کشاورزی اهداف گوناگونی را دنبال می‌کند:

  • اصلاح pH خاک: کربنات کلسیم یک محصول عالی برای بالا بردن PH خاک است. اکثر گیاهان (نه همه آن‌ها!) در خاک‌هایی با pH بین 5.5 تا 6.5 بهترین عملکرد را دارند. کربنات کلسیم را می‌توان در خاک‌هایی که نیاز به مقداری قلیائیت دارند پخش و وارد کرد. کربنات کلسیم برای بهترین و سریع‌ترین نتیجه، به جای اینکه فقط روی سطح خاک بنشیند، باید در عمق خاک گنجانده شود.
  • افزودن کلسیم: همانطور که از نام آن پیداست، کربنات کلسیم منبع عالی کلسیم (Ca) است. کلسیم یک ماده مغذی مهم است که دیواره‌های سلولی گیاه را تقویت می‌کند و برای رشد سلول‌های جدید حیاتی است. کمبود کلسیم می‌تواند منجر به بیماری‌های رایج میوه مانند پوسیدگی انتهای شکوفه شود که در گوجه فرنگی و فلفل شایع است. اگر آزمایشات مشخص کرد که خاکی دچار کمبود کلسیم است، اما PH آن بیش از 7.0 است، باید از منبع کلسیم دیگری استفاده کرد. گچ PH خاک را افزایش نمی‌دهد اما همچنان کلسیم مورد نیاز را تامین می‌کند.
  • کاهش سمی بودن فلزات در خاک: یکی از نقش‌های کربنات کلسیم توانایی آن در کاهش فلزات سنگین در خاک است. فلزات سنگین علاوه بر سمی بودن بالقوه برای انسان، می‌توانند برای گیاهان نیز سمی باشند. کربنات کلسیم فلزات را از خاک حذف نمی‌کند، بلکه مولکول‌های آن‌ها را به هم متصل می‌کند تا برای گیاهان در دسترس نباشند.
  • افزایش کارایی سایر مواد مغذی: یک مزیت مهم استفاده از کربنات کلسیم، نقش آن در در دسترس قرار دادن مواد مغذی برای گیاهان است. همه مواد مغذی مورد نیاز یک گیاه ممکن است در خاک وجود داشته باشند، اما ممکن است در دسترس گیاهان نباشند. اکثر مواد مغذی مورد نیاز یک گیاه در محدوده pH5 تا 6.5 در دسترس گیاهان هستند. بنابراین کود حاوی کربنات کلسیم میزان دسترسی گیاه به سایر مواد مغذی را نیز افزایش می‌دهد.
  • افزودن منیزیم: اگرچه در نام «کربنات کلسیم» مشخص نیست، اما مقداری منیزیم (Mg) در این ماده وجود دارد. منیزیم یک عنصر مورد نیاز گیاهان است. این ماده بیشتر در آهک دولومیتی یافت می‌شود. منیزیم برای فتوسنتز مناسب گیاهان مورد نیاز است. به این ترتیب، گیاهی که به منیزیم اضافی نیاز دارد، معمولاً علائم کمبود را در برگ‌های قدیمی و پایینی خود نشان می دهد. به این ترتیب که برگ‌ها شروع به زرد شدن می‌کنند.

کاربرد پودر کربنات کلسیم

روش استفاده از کود کربنات کلسیم

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا نیاز به افزودن کربنات کلسیم به خاک خود دارید یا خیر، آزمایش خاک حرفه‌ای است. یک آزمایش خاک حرفه‌ای هم سطح کلسیم و هم pH خاک شما را تجزیه و تحلیل می‌کند. آزمایش‌های حرفه‌ای خاک، مانند آزمایش‌هایی که دقیقاً به شما می‌گوید چه چیزی و در چه مقداری به خاک اضافه کنید. در واقع بهترین روش استفاده از کود کربنات کلسیم تعیین دقیق میزان نیاز خاک به این نوع کود است. زیرا در صورت اضافه کردن بیش از حد کود به خاک، خسارات جبران ناپذیری به آن وارد می‌شود. افزودن کود حاوی کربنات کلسیم تقریبا هر 5 سال یک بار  انجام می‌شود. این کود زمانی که ضخامت لایه سطحی خاک به 200 میلی‌متر اسیدی شده و PH آن به زیر 5.6 رسیده باشد استفاده می‌شود.

 

سخن آخر

کربنات کلسیم، از دیرباز جزء اصلی در مدیریت باغ، مزرعه و چمن‌زارها بوده است. کود کربنات کلسیم برای اصلاح چندین مشکل رایج در باغ‌ها مفید است. اما این نوع کود فقط باید بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل خاک استفاده شود. این امکان وجود دارد که کربنات کلسیم بیش از حد باعث شود که باغ شما برای گیاهان شما نامساعد شود. وب سایت الوان پودر ارائه کننده انواع خرید کربنات کلسیم مناسب برای افزودن به خاک است.

این نوع کود با استفاده از آهک آسیاب شده تولید می‌شود.

علت اصلی استفاده از آن خنثی کردن اسیدیته خاک و تغذیه گیاهان است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
انواع سنگ گچ کربنات کلسیم دار 26 مهر, 1401

انواع سنگ گچ کربنات کلسیم دار

سنگ گچ یکی از مصالح ساختمانی است که عمدتاً در کارهای طراحی داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. به دلیل خواص مختلف گچ، کاربردهای آن در صنایع

مقالات ادامه مطلب
کاربرد پودر تالک در پزشکی 7 دی, 1402
پودر تالک چیست ؟ 6 فروردین, 1402

پودر تالک چیست ؟

پودر تالک چیست و انواع آن کدام است

مقالات ادامه مطلب
کاربرد کربنات کلسیم در پروفیل 28 دی, 1401

کاربرد کربنات کلسیم در پروفیل

پلی وینیل کلراید (PVC) یک پلیمر همه کاره است. این پلیمر برای انواع کاربردهای لوله از لوله کشی فاضلاب بزرگ گرفته تا لوله کشی تخلیه

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو