نقش کربنات کلسیم در رشد گیاهان

کربنات کلسیم در رشد گیاهان
22 فروردین, 1402
mehditarah
240

کمتر فردی ممکن است نام کربنات کلسیم را نشنیده باشد. این ماده جادویی یکی از پرکاربردترین مواد اولیه روی کره زمین محسوب می‌شود. پودر کربنات کلسیم عمدتا از آسیاب سنگ آهک تولید می‌شود. سنگ آهک یک سنگ رسوبی است که در پوسته زمین به طور گسترده یافت می‌شود. در طول تاریخ از کربنات کلسیم برای اهداف گوناگونی استفاده شده است. برای تقویت سیمان، برای خنثی کردن خاصیت اسیدی در مواد مختلف، برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن انسان و جانوران و هزاران کاربرد دیگر‌. نقش کربنات کلسیم در رشد گیاهان موضوعی است که در این نوشتار درباره آن صحبت خواهیم کرد.

علائم کمبود کلسیم در گیاهان

کربنات کلسیم در رشد گیاهان نقش پررنگی را ایفا می‌کند. بنابراین کمبود آن بر رشد گیاهان تاثیر منفی بر جای می‌گذارد. علائم کمبود کلسیم در گیاهان ابتدا در برگ‌ها و بافت‌های جوان گیاه ظاهر می‌شود و رشد آن متوقف می‌شود. در گیاهان مبتلا به کمبود کلسیم جوان‌ترین برگ‌ها معمولاً کوچک و بدشکل هستند. به علاوه لکه‌های کلروتیک قهوه‌ای در امتداد حاشیه‌های برگ‌ها ایجاد می‌شوند که گسترش می‌یابند تا در نهایت در مرکز برگ‌ها وصل می‌شوند. رگبرگ‌ها نیز قهوه‌ای هستند. برگها نیز ممکن است چروکیده و پاره شوند. رشد نوک ریشه در گیاهان دارای کمبود کلسیم مهار و متوقق می‌شود.

فواید کربنات کلسیم برای گیاهان

کربنات کلسیم در رشد گیاهان اهمیت بسیاری دارد. مهم‌ترین فواید کربنات کلسیم برای گیاهان شامل اصلاح خاک و تامین کلسیم مورد نیاز گیاه است. کلسیم (Ca) یک ماده مغذی ضروری است که برای رشد سالم مورد نیاز حیوانات و گیاهان در مقادیر نسبتاً زیاد است. کلسیم علاوه بر نقشی که به عنوان عنصر مغذی در تغذیه گیاه دارد، در حفظ خصوصیات فیزیکی خاک و بازیابی خاک‌های سدیمی نیز نقش دارد. کلسیم با کمک به حفظ خاک رس لخته شده و بنابراین با هوادهی خوب به حاصلخیزی خاک کمک می‌کند. اگر مقدار سدیم قابل تعویض (ESP) کمتر از 5 درصد ظرفیت تبادل کاتیونی خاک حفظ شود، ساختار خاک و ظرفیت نگهداری آب بهبود می‌یابد. کلسیم افزوده شده می‌تواند ساختار خاک را با جابجایی سدیم بهبود بخشد، که به ذرات رس با بار منفی اجازه می‌دهد تا انباشته شوند. از سوی دیگر گیاهان برای ایجاد دیواره‌ها و غشاهای سلولی قوی به کلسیم نیاز دارند. برعکس، کلسیم ناکافی در گیاهان منجر به از بین رفتن دیواره‌های سلولی و غشاء، حساسیت به انواع بیماری‌ها و مشکلات پس از برداشت می‌شود.

استفاده کود کربنات کلسیم برای رشد گیاهان

استفاده کود کربنات کلسیم برای رشد گیاهان بسیار متداول است. کود کربنات کلسیم تقویت کننده و بهبود دهنده خاک است. در حالی که سایر کودهای شیمیایی می‌توانند یک جو اسیدی در خاک ایجاد کنند که می‌تواند برای محصولات بسیار مضر باشد. کود کربنات کلسیم 100% طبیعی است. بنابراین خاک را بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی به بهترین شرایط تغذیه ای خود باز می گرداند. افزودن کربنات کلسیم  به خاک نه تنها PH آن را متعادل می‌کند، بلکه ریشه‌ها را نیز به رشد عمیق‌تر و سریع‌تر تشویق می‌کند. افزایش PH باعث افزایش حاصلخیزی خاک می‌شود و باعث می‌شود گیاهان نیتروژن، فسفر و پتاسیم را بهتر جذب کنند.

خرید کربنات کلسیم از الوان پودر

خرید کربنات کلسیم از الوان پودر با اهداف گوناگونی انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین آن‌ها برای اهداف کشاورزی و به دلیل نقش مهم کربنات کلسیم در رشد گیاهان است. کربنات کلسیم الوان پودر بسیار باکیفیت است و از درجه خلوص بالایی برخوردار است. از این رو استفاده از آن کیفیت محصولات کشاورزی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. خرید پودر کربنات کلسیم از الوان پودر بسیار مقرون به صرفه است. زیرا خرید مستقیم و بدون واسطه از تولید کننده کربنات‌های کلسیم به شمار می‌رود. برای خرید کربنات کلسیم و سایر پودرهای صنعتی از این مجموعه می‌توانید به وب سایت الوان پودر مراجعه کنید.

کربنات کلسیم اسیدیته خاک را کاهش می‌دهد و با متعادل کردن pH خاک، جذب مواد مغذی را بهینه می‌کند.

کربنات کلسیم با تامین کلسیم مورد نیاز گیاهان میزان رشد و سلامت آن‌ها را افزایش می‌دهند. همچنین با تنظیم PH خاک باعث افزایش جذب سایر مواد مغذی توسط گیاه می‌شود. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
طرز تهیه بتونه چوب با پودر مل چگونه است؟ 18 آذر, 1402

طرز تهیه بتونه چوب با پودر مل چگونه...

طرز تهیه بتونه چوب با پودر مل چگونه است؟

مقالات ادامه مطلب
کربنات کلسیم کوتد 7 تیر, 1401

کربنات کلسیم کوتد

کربنات کلسیم CaCo3 یک محصول همه کاره و بسیار مفید است. کربنات کلسیم کوتد یا کربنات کلسیم پوشش داده شده همان کربنات کلسیم معمولی با

مقالات ادامه مطلب
جایگزین پودر کربنات کلسیم 28 بهمن, 1402
تفاوت کربنات کلسیم و هیدروکسید کلسیم 28 مرداد, 1401

تفاوت کربنات کلسیم و هیدروکسید کلسیم

کربنات کلسیم و هیدروکسید کلسیم مواد خامی هستند که در صنایع گوناگون با اهداف مختلف به کار می‌روند. هیدروکسید کلسیم و کربنات کلسیم تفاوت‌ها و

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو