پودر کربنات کلسیم در کاغذ سازی

کربنات کلسیم در کاغذ سازی
19 اردیبهشت, 1401
mehditarah
3172

کربنات کلسیم در کاغذ سازی نقش بسیار مهمی دارد. از این ماده صنعتی در کاغذ سازی به عنوان ماده پرکننده در فرآیند تولید کاغذ قلیایی استفاده می شود. اگرچه در گذشته به جای کربنات کلسیم از کائولن استفاده می شد، امروزه کربنات کلسیم بر سایر مواد پرکننده در این صنعت ارجحیت دارد. دلیل اصلی ترجیح کربنات کلسیم، تقاضا برای کاغذ با رنگ روشن تر و حجیم تر است. مزایای قابل توجهی برای استفاده از پودر میکرونیزه کربنات کلسیم در فرآیند تولید کاغذ قلیایی وجود دارد. اما استفاده از پرکننده کربنات کلسیم اسیدی و کاغذهای حاوی چوب نامناسب است. زیرا کربنات کلسیم یک ماده قلیایی است و به شدت با است. از این CaCO کاغذهای اسیدی واکنش نشان می دهد.

فهرست مطالب

نقش کربنات کلسیم در کاغذ سازی

پودر کربنات کلسیم یک ماده معدنی سفید روشن با فرمول شیمیایی 3 ماده معدنی برای تولید خمیر کاغذ به عنوان پرکننده و به عنوان رنگدانه پوششی استفاده می شود. استفاده از این ماده معدنی طول عمر کاغذ را نیز افزایش می دهد. پودر کربنات کلسیم یکی از بهترین روشن کننده های رنگ نسبت به سایر مواد معدنی است. به کاغذی که در تولید آن از کلسیم کربنات استفاده شده است، کاغذ سنگی یا کاغذ معدنی نیز می گویند.

کربنات کلسیم مخصوص کاغذ سازی

معمولاً پودر کربنات کلسیم در طبیعت به سه شکل طبیعی مانند سنگ آهک، گچ و مرمر وجود دارد. این ماده معدنی به طور طبیعی بین واکنش‌های نمک کلسیم و دی اکسید کربن شکل می‌گیرد. این روند از گذشته تا کنون در اقیانوس‌ها ادامه دارد. دو نوع کربنات کلسیم  مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. کربنات کلسیم معدنی (GCC): کربنات کلسیم زمینی درخشندگی و خلوص بالایی دارد. این ماده از آسیاب سنگ آهک یا سنگ مرمر ساخته می‌شود. به طور کلی شکل ذرات کربنات کلسیم آسیاب شده لوزی شکل است. این ماده پرکننده در فرآیند کاغذسازی بدون چوب قلیایی استفاده می‌شود. مزایای کربنات کلسیم معدنی (GCC) ارزان‌تر بودن و روشن‌تر بودن آن است. اما GCC به دلیل شکل ذرات لوزی شکل، سطح متخلخلی روی ورق کاغذ ایجاد می‌کند. GCC آبگریز است در نتیجه آب را با سرعت بیشتری آزاد می‌کند. استفاده از این نوع کلسیم کربنات باعث بهبود قابلیت چاپ روی کاغذ می‌شود.  مهم‌ترین عیب استفاده از کلسیم کربنات زمینی(GCC) شکل ناهموار ذرات آن است که باعث کوتاه شدن عمر ماشین‌های کاغذ سازی می‌شود.
  2. کربنات کلسیم رسوبی (PCC): کربنات کلسیم رسوب‌شده به شکل CaCO3 است که در اثر واکنش‌های شیمیایی ساخته می‌شود. این فرآیند به نام فرآیند کربناته شدن شناخته می‌شود. PCC نقطه ضعف GCC را بهبود می‌بخشد و  براقیت بهتری را برای کاغذ فراهم می‌کند. زیرا ساختار PCC با ساختار GCC متفاوت است. ساختار کریستالی PCC سوزنی شکل، لوزی (مکعبی) و منشوری است. کربنات کلسیم رسوبی (PCC) بر خلاف کلسیم کربنات زمینی سرعت و بهره‌وری دستگاه کاغذ سازی را افزایش می‌دهد. PCC کمتر از GCC ساینده است. اما ورق‌های کاغذ حاوی PCC نسبت به ورق های کاغذی حاوی GCC مقاومت پایین‌تری دارند.

مزایای استفاده از کربنات کلسیم در تولید کاغذ

مزایای استفاده از کربنات کلسیم در تولید کاغذ عبارتند از:

  • کربنات کلسیم به عنوان پرکننده برای کاهش هزینه تولید (به جای محصولاتی مانند خاک رس، کائولن) استفاده می‌شود.
  • کربنات کلسیم باعث خنثی کردن محیط اسیدی در کاغذ می‌شود.
  • کربنات کلسیم به تولید محصولات کاغذی سفیدتر، با شفافیت، براقیت، قابلیت چاپ خوب و قیمت‌های رقابتی کمک می‌کند.
  • استفاده از کربنات کلسیم باعث کاهش مقدار مصرف چوب، کاهش هزینه‌ها و در عین حال اطمینان از دوام کاغذ می‌شود.
  • کربنات کلسیم کاغذ باعث می‌شود ماشین‌های کاغذسازی سریع‌تر کار کنند.
  • کربنات کلسیم باعث صرفه جویی در مصرف هزینه انرژی می‌شود.

ویژگی های کاغذ کربنات کلسیم

ویژگی های کاغذ کربنات کلسیم شامل موارد زیر است:

  • کاغذ کربنات کلسیم دارای بافتی ضد آب و دفع کننده چربی است.
  • بافت این کاغذها در برابر تغییرات دما مقاوم است.
  • بافت کاغذ کربنات کلسیم مقاوم است و وقتی در معرض گرد و غبار قرار گیرد از فرسایش و کهنگی در امان می‌ماند.
  • این نوع کاغذ در برابر نفوذ جوندگان و حشرات موذی نیز بسیار مقاوم است.
  • کاغذ دارای کربنات کلسیم از بافتی مقاوم برخوردار است و به سختی پاره می‌شود.
  • این کاغذها در برابر آتش نیز نسبت به سایر کاغذها مقاوم‌تر هستند و دیرتر می‌سوزند.
  • کاغذ حاوی کربنات کلسیم دارای بافتی زیبا، سفید، نرم و لطیف است.
  • مطلب پیشنهادی: کاربرد کربنات کلسیم در کارتن سازی 

کارخانه تولید پودر کربنات کلسیم

کربنات کلسیم کاغذ نیز مانند سایر انواع کربنات کلسیم در کارخانه تولید پودر کربنات کلسیم تولید می‌شود. مجموعه الوان پودر نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان انواع پودر کربنات کلسیم مشغول به فعالیت است. پودرهای کربنات کلسیم تولید شده توسط الوان پودر دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • درصد خلوص بالا
  • بافت یکدست و همگن
  • تنوع اندازه ذرات برای کاربردهای مختلف

انواع کربنات کلسیم در کاغذ سازی

انواع کربنات کلسیم در کاغذ سازی عبارتند از:

  • کربنات کلسیم طبیعی: همانطور که می‌دانید کربنات کلسیم طبیعی از آسیاب کردن سنگ‌های طبیعی حاوی کربنات کلسیم تولید می‌شود. این نوع کربنات کلسیم در تولید کاغذ کاربرد فراوانی دارد. مزیت بزرگ کربنات کلسیم طبیعی در کاغذ قیمت مناسب آن است.
  • کربنات کلسیم مصنوعی: کربنات کلسیم مصنوعی یا رسوبی با استفاده از واکنش‌های شیمیایی مصنوعی در کارخانجات تولید می‌شود. این نوع کربنات کلسیم نسبت به کربنات کلسیم طبیعی سفیدتر و خالص‌تر است. از این رو تولید کاغذ با کیفیت‌تری را موجب می‌شود. اما کربنات کلسیم رسوبی نسبت به کربنات کلسیم طبیعی گران‌تر است. از این رو بسیاری از صنایع کاغذسازی استفاده از کربنات کلسیم طبیعی به عنوان کربنات کلسیم کاغذ را ترجیح می‌دهند.

 

کاربرد کلسیم کربنات در کاغذ سازی

علت استفاده کربنات کلسیم در کاغذ سازی

  • استفاده از این کانی باعث حفاظت از محیط زیست و کره زمین می‌شود: ماده معدنی کربنات کلسیم در تولید کاغذ نقشی همانند چوب درختان سوزنی برگ برای تولید کاغذهای سلولزی را ایفا می‌کند. در واقع کربنات کلسیم ماده‌ای است که جایگزین چوب درختان در تولید کاغذ شده است. به این ترتیب بهره‌گیری از کربنات کلسیم در صنعت کاغذ سازی مانع از قطع درختان برای تولید کاغذ می‌شود. جلوگیری از قطع درختان نیز باعث بهبود آب و هوای کره زمین و کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای می‌شود. بنابراین استفاده از این ماده معدنی همانند یک سفیر صلح برای طبیعت عمل کرده و آسیب‌های وارده به آن را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از کربنات کلسیم در کاغذ کیفیت آن را افزایش می‌دهد: کاغذهایی که در ساخت آن‌ها از کلسیم کربنات استفاده شده است، کیفیت و ماندگاری بالاتری دارند. رنگ این کاغذها با گذشت زمان دچار تغییر نمی‌شود. همچنین بافت کاغذهای تولید شده به وسیله کلسیم کربنات نسبت به سایر کاغذها زیباتر و لطیف‌تر است. بافت ضد آب و دافع چربی این کاغذها نیز باعث حفظ زیبایی آن‌ها در طول زمان می‌شود.
  • بهره‌گیری از کربنات کلسیم در این صنعت باعث کاهش چشمگیر هزینه‌ تولید کاغذ می‌شود: کربنات کلسیم ماده‌ای معدنی است که به فراوانی در طبیعت وجود دارد. از این رو نسبت به سایر مواد معدنی ارزان‌تر است. استفاده از کربنات کلسیم برای ساخت کاغذ هزینه‌های تولید را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

خط تولید کاغذ از پودر کربنات کلسیم

درحوزه صنعت کاغذسازی توسعه روزافزونی صورت گرفته است که به وجود آمدن روش های جدیدتر در تولید کاغذ موجب بهبود و بهینه سازی فرآیندهای ساخت، باعث افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تولید گردیده است. معرفی خط تولید کاغذ از پودر کربنات کلسیم می تواند برای صنعت کاغذسازی به عنوان یکی از روش های جدید تولید، به شمار رود. شرکت معرفی شده در این حوزه، با استفاده از بهترین فن آوری ها و ماشین آلات جهت تولید انواع کاغذ از پودر کربنات کلسیم، تلاش می کند تا با ارائه محصولاتی با کیفیت برای مشتریانش، به دنبال پیشرفت و به ثمررسیدن اهداف خود باشد. با توجه به اینکه کاغذ از محصولاتی است که در بسیاری از زمینه های صنعتی و غیر صنعتی به کار می رود، استفاده از تکنولوژی های نوین در تولید آن، می تواند بازار فروش و در نتیجه عملکرد شرکت را تحلیل بهبود ببخشد.

خرید کربنات کلسیم کاغذ سازی

کاربرد های کلسیم کربنات در کاغذ سازی بسیار زیاد است. زیرا حدود ۸۰ درصد از مواد تشکیل دهنده کاغذهای معدنی را کلسیم کربنات تشکیل می‌دهد. بنابراین خرید کلسیم کربنات کاغذ سازی را می‌توان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارخانجات تولید کاغذ دانست. کارخانجات تولید کاغذ باید در خرید کربنات کلسیم مورد نیاز خود نهایت دقت و توجه را به کار ببرند. زیرا در صورت مرغوب نبودن مواد اولیه و یا تطابق نداشتن آن با سفارش خط تولید، مشکلات عدیده‌ای را در تولید کاغذ تجربه خواهند کرد. علاوه بر کیفیت مواد اولیه و تطابق دقیق با سفارشات و زمان تحویل، قیمت نیز عامل مهمی در خرید کربنات کلسیم کاغذ سازی است. در واقع خرید کربنات کلسیم کاغذ سازی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت هدفی است که کارخانجات صنعت کاغذ سازی دنبال می‌کنند.

فروش عمده کربنات کلسیم کاغذ سازی

فروش عمده کربنات کلسیم کاغذ سازی توسط کارخانجات داخلی و خارجی زیادی انجام می‌شود. قیمت فروش کربنات کلسیم در کاغذ سازی دارای نوسان بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر چه بافت کلسیم کربنات ریزتر باشد قیمت آن بیشتر است. فروش این ماده معدنی به صورت عمده و به شکل کیلویی یا تنی انجام می‌شود. کلسیم کربنات با مش ۸۰۰ با اندازه ذرات ۱۵ میکرون را می‌توان پرفروش‌ترین کلسیم کربنات در صنعت کاغذ سازی دانست.

این مطلب توسط الوان پودر تهیه شده است.

سوالات متداول

دلیل اصلی استفاده از پودر کربنات کلسیم در تولید کاغذ، بهبود رنگ و شفافیت کاغذ و خمیر کاغذ است.

کاهش بهای تمام شده، افزایش کیفیت و زیبایی کاغذ و حفظ طبیعت و محیط زیست مهم‌ترین مزایای استفاده از آن هستند.

در فرایند کاغذ سازی ممکن است از کلسیم کربنات زمینی یا رسوبی استفاده شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر تالک اوریفلیم چیست 13 شهریور, 1402
خرید و قیمت پودر کربنات کلسیم در اصفهان 5 مهر, 1401

خرید و قیمت پودر کربنات کلسیم در اصفهان

شهر اصفهان را می‌توان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های صنعت در کشور قلمداد کرد. از این رو بازار تولید و فروش انواع کربنات کلسیم در اصفهان

مقالات ادامه مطلب
تفاوت کربنات کلسیم و هیدروکسید کلسیم 28 مرداد, 1401

تفاوت کربنات کلسیم و هیدروکسید کلسیم

کربنات کلسیم و هیدروکسید کلسیم مواد خامی هستند که در صنایع گوناگون با اهداف مختلف به کار می‌روند. هیدروکسید کلسیم و کربنات کلسیم تفاوت‌ها و

مقالات ادامه مطلب
صادرات پودر کربنات کلسیم به امارات 27 تیر, 1403

صادرات پودر کربنات کلسیم به امارات

صادرات پودر کربنات کلسیم به امارات

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو