پودر کربنات کلسیم در داروسازی

کلسیم کربنات در دارو سازی
4 خرداد, 1401
mehditarah
2619

کربنات کلسیم (CaC03) یک افزودنی رایج در صنعت داروسازی است. می‌توان از آن به عنوان یک افزودنی رنگی استفاده کرد‌. پودر کربنات کلسیم یک پودر سالم و سفید رنگ است که اساساً از کربنات کلسیم رسوبی تشکیل شده است.

کربنات کلسیم در داروسازی به عنوان یک ماده فعال و همچنین به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه نمک‌های کربناته از جمله کربنات کلسیم در FDA (سازمان غذا و دارو) به عنوان مواد ایمن برای مصرف انسان در نظر گرفته می‌شوند.

نقش کربنات کلسیم در داروسازی

نقش کربنات کلسیم در داروسازی بسیار مهم و غیر قابل چشم پوشی است. کربنات کلسیم یک مکمل غذایی است که در مواقعی که مقدار کلسیم مصرفی در رژیم غذایی کافی نباشد استفاده می‌شود. کلسیم برای سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سیستم عصبی و قلب مورد نیاز بدن است.

کربنات کلسیم همچنین به عنوان یک آنتی اسید برای تسکین سوزش سر دل، سوء هاضمه اسیدی و ناراحتی معده استفاده مصرف می‌شود. این دارو با نسخه یا بدون نسخه پزشک در دسترس است. به طور خلاصه کاربردهای کربنات کلسیم را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

● کربنات کلسیم یک نمک معدنی است که در داروسازی اغلب به عنوان ضد اسید استفاده می‌شود. این ماده معدنی اسید هیدروکلریک در ترشحات معده را خنثی می‌کند. افزایش pH ممکن است از عملکرد پپسین جلوگیری کند.

● افزایش یون‌های بی کربنات و پروستاگلاندین‌ها در اثر مصرف کربنات کلسیم ممکن است اثرات محافظت کننده سلولی ایجاد کند . 

● کربنات کلسیم همچنین ممکن است به عنوان مکمل غذایی یا برای درمان هیپوکلسمی استفاده شود.

● استفاده از کربنات کلسیم در صنعت داروسازی بر کیفیت محصول نهایی تأثیر می‌گذارد و به عنوان پرکننده، امولسیفایر، نگهدارنده، چسبنده و پوشاننده عمل می‌کند.

● به دلیل رنگ سفید روشن، تامین کننده‌ای عالی برای رنگدانه است و بنابراین جایگزینی جذاب برای دی اکسید تیتانیوم به شمار می‌رود.

خرید کربنات کلسیم داروسازی

خرید کربنات کلسیم داروسازی ممکن است توسط افراد عادی برای مصرف شخصی یا توسط کارخانجات مختلف برای تولید دارو انجام شود.

بنابراین امکان خرید کلسیم کربنات دارویی در مقادیر کم و به صورت عمده وجود دارد. تولید کنندگان دارو باید در هنگام خرید کربنات کلسیم به موارد زیر توجه کنند:

● درصد خلوص بالای محصول

● رنگ سفید پودر

● بافت همگن محصول

● ریز دانه بودن پودر کربنات کلسیم

● قیمت محصول

به دلیل تاثیر کیفیت کربنات کلسیم در داروسازی بر سلامت مردم، تولیدکنندگان دارو باید در خرید این ماده اولیه نهایت دقت را به کار ببرند.
مصرف کنندگان داروهای حاوی کلسیم کربنات نیز باید به موارد زیر توجه کنند:

● قبل از مصرف کربنات کلسیم، اگر به کربنات کلسیم یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

● کربنات کلسیم را در عرض 1-2 ساعت پس از مصرف سایر داروها مصرف نکنید. کلسیم ممکن است اثربخشی داروی دیگر را کاهش دهد.

● اگر بیماری کلیوی یا مشکلات معده دارید یا در دورانی بارداری یا شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

فروش عمده کربنات کلسیم داروسازی

کلسیم کربنات در داروهای زیادی به عنوان ماده اولیه به کار می‌رود. فروش عمده کربنات کلسیم داروسازی برای تولید داروهای مختلف مانند آنتی اسیدها انجام می‌شود. به این منظور کربنات کلسیم با گرید دارویی توسط تولید کننده‌های مختلف تولید و به فروش می‌رسد.

کربنات کلسیم داروسازی در برخی آماده‌سازی‌های پزشکی مانند مکمل‌های کلسیم تغذیه‌ای و قرص‌های ضد اسید استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یک عامل خنثی کننده اسید در برخی مواد غذایی و نوشیدنی که نیاز به سطح pH متعادل دارند، استفاده می‌شود.

علاوه بر فروش عمده کربنات کلسیم داروسازی، این ماده در مقادیر کم و به صورت قرص و دارو در داروخانه‌ها نیز به فروش می‌رسد. این قرص‌ها معمولاً سه یا چهار بار در روز مصرف می‌شود. در صورت دستور پزشکی مبنی بر مصرف کربنات کلسیم:

  • دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید.
  • کربنات کلسیم را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز پزشک مصرف نکنید.
  • هنگام استفاده از این دارو به عنوان مکمل غذایی، آن را با غذا یا بعد از غذا مصرف کنید.
  • قرص‌های جویدنی باید قبل از بلع کاملاً جویده شوند.
  • بعد از مصرف قرص یا کپسول معمولی یا جویدنی، یک لیوان کامل آب بنوشید.
  • برخی از اشکال مایع کربنات کلسیم باید قبل از استفاده به خوبی تکان داده شوند.

 

کربنات کلسیم مخصوص داروسازی

شرکت‌های مختلف درجات متفاوتی از کربنات کلسیم مانند گرید صنعتی، گرید شیمیایی و گرید دارویی را تولید می‌کنند. کربنات کلسیم درجه دارویی در ترکیبات پزشکی مختلف مانند قرص ها و مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود. کربنات کلسیم صنعت داروسازی باید از  انواع بسیار خالص این پودر باشد. در فرمول‌های دارویی، ماده معدنی کربنات کلسیم مصنوعی (PCC=کربنات کلسیم رسوب‌شده) به کار می‌رود. کربنات کلسیم به عنوان یک پرکننده بی اثر، حتی در آب خالص نیز به سختی محلول است. ویژگی اصلی پودر کربنات کلسیم مخصوص داروسازی توانایی عالی آن در مقاومت در برابر رطوبت آب و هوا است. سایر ویژگی‌های کربنات کلسیم مخصوص صنعت داروسازی عبارتند از:

  • اندازه ذرات کربنات کلسیم داروسازی باید بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ مش باشد.
  • رنگ پودر مصرفی باید کاملا سفید و بافت آن به طور کامل همگن باشد.

 

علت استفاده کربنات کلسیم در داروسازی

علت استفاده از کلسیم کربنات در داروسازی این است که کلسیم نقش بسیار مهمی در بدن دارد. برای عملکرد طبیعی اعصاب، سلول‌ها، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها ضروری است. اگر کلسیم کافی در خون وجود نداشته باشد، بدن کلسیم را از استخوان ها می‌گیرد و در نتیجه استخوان‌ها را ضعیف می کند. داشتن مقدار مناسب کلسیم برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی مهم است. هیچ مدرکی در اطلاعات موجود درباره کربنات کلسیم وجود ندارد که نشان دهد مصرف این ماده می‌تواند عوارض جدی بر بدن انسان بر جای بگذارد‌. این ایمنی باعث شده تا داروسازان محدودیتی را در به کار بردن کلسیم کربنات در ساخت داروهای مختلف احساس نکنند. کلسیم معدنی اثرات مثبت زیادی بر روی ارگانیسم دارد. از جمله، بر تحریک پذیری سلو‌ل‌های عضلانی تأثیر می گذارد. یک بلوک ساختمانی مهم برای استخوان‌ها و دندان‌ها است و می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

سخن آخر

کربنات کلسیم داروسازی به عنوان یک افزودنی دارویی، یک مکمل غذایی، یک آنتی اسید و یک اتصال دهنده فسفات استفاده می‌شود.

کربنات کلسیم مصرفی در صنعت داروسازی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. به دلیل تاثیر مستقیم کیفیت کربنات کلسیم داروسازی بر سلامت مصرف کنندگان، داروسازان باید هنگام خرید این ماده معدنی نهایت دقت را به کار ببرند.

این مطلب توسط شرکت الوان پودر همدان تهیه شده است

سوالات متداول 

کربنات کلسیم داروسازی به عنوان مکمل غذایی، پرکننده، امولسیفایر، نگهدارنده، چسبنده و پوشاننده و روشن کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خلوص بالا، ریزدانه بودن، رنگ سفید و همگن بودن مهم‌ترین ویژگی‌های کربنات کلسیم داروسازی است.

مصرف کربنات کلسیم برای سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سیستم عصبی و قلب تجویز می‌شود. همچنین به عنوان یک آنتی اسید برای تسکین سوزش سر دل، سوء هاضمه اسیدی و ناراحتی معده به کار می‌رود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر تالک در فیلتر سازی 18 فروردین, 1403
کاربرد کربنات کلسیم ذوب آهن 3 بهمن, 1401

کاربرد کربنات کلسیم ذوب آهن

کاربرد کربنات کلسیم ذوب آهن برای حذف ناخالصی‌ها از کوره بلند در طول ساخت آهن استفاده می‌شود. به طور عمده، ناخالصی‌ها به شکل دی اکسید

مقالات ادامه مطلب
انواع رنگ کربنات کلسیم چیست؟ 1 اسفند, 1401

انواع رنگ کربنات کلسیم چیست؟

“انواع رنگ کربنات کلسیم چیست؟ ” این سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد. کربنات کلسیم اغلب به عنوان یک ماده

مقالات ادامه مطلب
روش مل پاشی گلخانه 19 مرداد, 1402

روش مل پاشی گلخانه

انواع روش مل پاشی گلخانه

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو