تفاوت پودر کربنات کلسیم سبک و سنگین

تفاوت کربنات کلسیم سبک و سنگین
16 مرداد, 1401
mehditarah
1296

همانطور که می‌دانید، کربنات کلسیم سبک و سنگین در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. برای مثال صنعت پلاستیک و پلیمر، یکی از صنایعی است که پودر کربنات کلسیم در آن بسیار پرکاربرد است. سال‌ها تحقیق و تجربه نشان می‌دهد که کربنات کلسیم می‌تواند هزینه مواد خام برای محصولات پلاستیکی را کاهش دهد. همچنین برای بهبود عملکرد برخی از خواص مواد پلاستیکی نیز بسیار مفید است.  تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که استفاده از  انواع سبک و سنگین کربنات کلسیم می‌تواند عملکرد پلاستیک را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. اما تفاوت کربنات کلسیم سبک و سنگین در چیست؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

کربنات کلسیم سبک چیست ؟

پیش از پرداختن به شباهت‌ها و تفاوت‌های کربنات کلسیم سبک و سنگین، به معرفی این دو نوع از کربنات کلسیم می‌پردازیم. در پاسخ به این سوال که کربنات کلسیم سبک چیست می‌توان تعریف زیر را مطرح نمود:

کربنات کلسیم سبک ماده‌ اولیه‌ای است که در محصولات صنعتی عمومی استفاده می‌شود. کربنات کلسیم سبک از خلوص بالایی برخوردار است. زیرا نوعی کربنات کلسیم رسوبی است که با روش ترکیب دی‌اکسید کربن تولید می‌شود. اندازه ذرات کربنات کلسیم سبک ریز است. ذرات کربنات کلسیم سبک کریستالی شکل هستند و اندازه آن‌ها 3 میکرومتر است.

 

کربنات کلسیم سنگین چیست ؟

در قسمت قبل با تعریف و ویژگی‌های کربنات کلسیم سبک آشنا شدیم. در این بخش به این سوال پاسخ خواهیم داد که کربنات کلسیم سنگین چیست؟

کربنات کلسیم سنگین ماده اولیه ارزان قیمتی است که از طبیعت استخراج می‌شود. اندازه ذرات محصولات کلسیم سنگین از 0.5 تا 45 میکرومتر متغیر است. هر چه اندازه ذرات کربنات کلسیم سنگین کوچکتر باشد قیمت آن افزایش خواهد یافت. صنعت ساختمان سازی یکی از عمده‌ترین مصرف کنندگان کربنات کلسیم سنگین به شمار می رود.

با توجه به تعاریف یاد شده از کربنات کلسیم سبک و سنگین در ادامه به بررسی تفاوت‌ها وشباهت‌های این دو ماده اولیه خواهیم پرداخت.

 

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم سبک و سنگین

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم سبک و سنگین عبارتند از:

  • شباهت: کربنات کلسیم سبک و کربنات کلسیم سنگین انواعی از کربنات کلسیم هستند که معمولاً در لاستیک، پلاستیک‌ها و سایر صنایع استفاده می‌شوند.
  • منبع آن‌ها متفاوت است: کربنات کلسیم سبک به وسیله واکنش‌های شیمیایی و توسط بشر تولید می‌شود. در حالی که منبع کربنات کلسیم سنگین در طبیعت و سنگ‌های آهک و کلسیت است‌.
  • چگالی ظاهری آن‌ها متفاوت است: واضح‌ترین تفاوت بین کربنات کلسیم سنگین و کلسیم سبک این است که چگالی ظاهری آن‌ها با هم متفاوت است. چگالی ظاهری محصول کلسیم سبک کوچک و عمدتاً 0.5 ~ 0.7 گرم در سانتی متر مکعب است. چگالی ظاهری برخی محصولات نانو کربنات کلسیم حتی کمتر است و می‌تواند به 0.28 گرم در سانتی متر مکعب هم برسد.
  • سفیدی آن‌ها متفاوت است: از آنجایی که کربنات کلسیم سنگین ناخالصی بیشتری دارد، بنابراین به طور کلی 89٪ تا 93٪ سفیدی دارد. اما در کربنات کلسیم سبک ساخته شده توسط سنتز شیمیایی، حذف بسیاری از ناخالصی‌ها انجام می‌شود. بنابراین خلوص محصول بسیار بالا است. در نتیجه سفیدی 92٪ تا 95٪، در کربنات کلسیم سبک وجود دارد. حتی در برخی از محصولات این میزان می‌تواند به 96٪ تا 97٪ هم برسد.
  • میزان رطوبت آن‌ها متفاوت است: کربنات کلسیم سنگین دارای رطوبت کمی است و همچنین نسبتاً پایدار است. میزان رطوبت کربنات کلسیم سنگین معمولاً بین 0.2٪ تا 0.3٪ است. حتی در برخی از محصولات کربنات کلسیم سنگین با عیار بالا این میزان می‌تواند به حدود 0.1 درصد رطوبت هم برسد. کربنات کلسیم سبک دارای رطوبت 0.3٪ تا 0.8٪ است.
  • اندازه ذرات آن‌ها متفاوت است: اندازه ذرات کربنات کلسیم سنگین اغلب بزرگ‌تر است. زیرا به دلیل محدودیت تجهیزات خرد کردن، کربنات کلسیم سنگین نمی‌تواند به ظرافت کربنات کلسیم سبک برسد.

تفاوت کربنات کلسیم سبک و سنگین

 

موارد مصرف کربنات کلسیم سبک و سنگین

موارد مصرف کربنات کلسیم سبک و سنگین با یکدیگر متفاوت است. کربنات کلسیم سنگین به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان آن را با لاستیک ترکیب کرد تا مقاومت کششی، مقاومت پارگی و مقاومت در برابر سایش لاستیک افزایش یابد.  کربنات کلسیم سنگین می‌تواند نقش اسکلت را در محصولات پلاستیکی ایفا کند. همچنین تأثیر زیادی بر ثبات ابعادی محصولات پلاستیکی دارد و می‌تواند سختی محصولات را بهبود بخشد و براقیت و صافی سطح محصولات را بهبود دهد. کربنات کلسیم سنگین برای ساخت کاغذ می‌تواند استحکام و سفیدی کاغذ را تضمین کند و هزینه تولید آن را  کاهش دهد. کربنات کلسیم سنگین نقش مهمی در بتن در صنعت ساختمان دارد و می‌تواند چقرمگی و استحکام محصول را افزایش دهد.

کربنات کلسیم سبک را می‌توان به عنوان پرکننده در صنایع لاستیک، پلاستیک، کاغذ، رنگ و جوهر استفاده کرد. همچنین به طور گسترده در تولید سنتز آلی، متالورژی، شیشه و آزبست استفاده می‌شود. به علاوه می‌توان از آن به عنوان خنثی کننده فاضلاب صنعتی و ضد اسید برای بیماری زخم معده و اثنی عشر استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان ماده اولیه در تولید پودر خمیر دندان و سایر لوازم آرایشی بهداشتی استفاده کرد.

 

خرید پودر کربنات کلسیم

انتخاب مواد اولیه باکیفیت اولین اصل برای تولید محصولات با کیفیت است. بنابراین خرید کربنات کلسیم از تولیدکنندگان معتبر حائز اهمیت فراوانی است. خرید پودر کربنات کلسیم سبک و سنگین را می‌توان به صورت اینترنتی و حضوری انجام داد. وب سایت الوان پودر ارائه دهنده انواع پودرهای کربنات کلسیم سنگین و سبک برای استفاده‌های گوناگون است. برای خرید کربنات کلسیم مورد نظر خود می‌توانید به وب سایت این مجموعه مراجعه نمایید.

 

نتیجه گیری

کربنات کلسیم سبک و سنگین دو نوع اصلی کربنات کلسیم هستند و از جنبه‌های گوناگونی با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت‌های بنیادی باعث می‌شود تا هر یک از این دو ماده اولیه با وجود شباهت فرمول شیمیایی کاربردهای مختص خود را داشته باشند.  انتخاب مناسب بین کربنات کلسیم سنگین و سبک برای تولید محصول باکیفیت و بهای تمام شده به صرفه محصولات ضرورت دارد.

 

کربنات کلسیم سبک همان کربنات کلسیم رسوبی است که در کارخانجات و توسط فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شود.

کربنات کلسیم سنگین همان کربنات کلسیم زمین است که از خرد شدن و آسیاب نمودن سنگ‌های گچ، آهک و کلسیت تولید می‌گردد.

کربنات کلسیم سبک و سنگین از نظر شیوه تولید، اندازه ذرات، میزان سفیدی، میزان رطوبت و نوع کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند.

کربنات کلسیم سنگین اغلب در صنایع ساختمان سازی، ساخت بتن و تولید لاستیک و کاغذ به کار می‌رود. در حالی که کربنات کلسیم سبک به عنوان پرکننده در ساخت پلاستیک، صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر تالک در صنایع پوشش‌ دهی و نقاشی 20 مهر, 1402

پودر تالک در صنایع پوشش‌ دهی و نقاشی

پودر تالک در صنایع پوشش‌ دهی و نقاشی

مقالات ادامه مطلب
کربنات کلسیم سرامیک 10 اسفند, 1401

کربنات کلسیم سرامیک

کربنات کلسیم یک ماده معدنی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. این ماده رایجی است که در سنگ‌ها به عنوان کانی‌های کلسیت و آراگونیت یافت می‌شود.

مقالات ادامه مطلب
کربنات کلسیم پی یو کفش 24 آبان, 1401

کربنات کلسیم پی یو کفش

یکی از مهم‌ترین اجزاء کفش‌های ورزشی، بخش زیرین آن‌هاست. زیره هر کفش نقش چشمگیری در کیفیت و راحتی آن کفش دارد. زیره، به بخش خارجی

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم در لوله پلیکا 27 تیر, 1401

پودر کربنات کلسیم در لوله پلیکا

لوله پلیکا همان لوله پلی کربنات است که معمولاً برای انتقال محصول یا محافظت در برابر نشت لوله‌ها استفاده می‌شود. لوله‌های پلیکا با نام PVC

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو