کاربرد کربنات کلسیم رسوبی

دسته بندی
ارتباط با ما
آخرین مقالات
کاربرد کربنات کلسیم رسوبی
7 اسفند, 1401
mehditarah
254

کربنات کلسیم را به جرات می‌توان یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین مواد اولیه در دنیای امروز به شمار آورد. کربنات‌های کلسیم را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد. دسته اول کربنات‌‌های کلسیم طبیعی هستند. کربنات کلسیم طبیعی یا زمین از آسیاب سنگ‌های طبیعی مانند گچ و آهک به دست می‌آید. دسته دوم کربنات‌های کلسیم رسوبی یا مصنوعی هستند. کربنات‌های کلسیم رسوبی یا PCC  دارای همان فرمول شیمیایی کربنات کلسیم طبیعی است. اما از نظر شیمیایی خالص‌تر از آن است. این نوع کربنات کلسیم در کارخانجات و به وسیله فرآیندهای شیمیایی پیچیده تولید می‌شوند. کاربرد کربنات کلسیم رسوبی موضوعی است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

کربنات کلسیم رسوبی چیست؟

پیش از پرداختن به کاربردهای کربنات‌های کلسیم رسوبی، به این سوال پاسخ می‌دهیم که کربنات کلسیم رسوبی چیست؟ کربنات‌های کلسیم رسوبی ماده‌ای شیمیایی با فرمول CaCO3 هستند که طی فرآیندهای شیمیایی مصنوعی تولید می‌شوند. کربنات‌های کلسیم رسوبی دارای سابقه تجاری طولانی هستند. اولین بار این ماده در سال 1841 در انگلستان توسط John E. Sturge Ltd تولید شد. این فرد “گچ رسوبی” خود را با تصفیه کلرید کلسیم، باقیمانده از تولید کلرات پتاسیم، با خاکستر سودا و دی اکسید کربن (CO2) تولید کرد. فرآیند تولید شیر آهک نیز در سال 1898 توسط همین شرکت معرفی شد. در تولید PCC مدرن از فرآیند شیر آهک استفاده می‌شود که شامل کربناسیون مستقیم دوغاب آهک هیدراته است. فرآیند تولید PCC با آهک زنده (CaO) آغاز می‌شود. آهک زنده با آب مخلوط می‌شود تا یک دوغاب هیدروکسید کلسیم (Ca(OH)2) در یک واکنش شیمیایی گرمازایی به نام slaking تشکیل شود. این دوغاب هیدروکسید کلسیم را کربنات می کند تا کربنات کلسیم تولید شود. مرحله نهایی در فرآیند تولید PCC غربال کردن کربنات کلسیم برای حذف هر اندازه ذرات غیر معمول است. سپس محصول نهایی غربال شده در یک مخزن نگهدارنده تا زمانی که نیاز باشد ذخیره می‌شود. نتیجه نهایی این فرآیند یک محصول کربنات کلسیم است که می‌تواند از نظر اندازه ذرات، مساحت سطح، شکل ذرات و شیمی سطح برای مطابقت با مشخصات مشتری کنترل شود. PCC همچنین سفیدتر و روشن‌تر از کربنات کلسیم طبیعی است.

کاربرد کربنات کلسیم رسوبی

کاربرد کربنات کلسیم رسوبی

بیشترین کاربرد کربنات کلسیم رسوبی در تولید کاغذ است. بنابراین در برخی از کشورها، مانند ایالات متحده اکثر کارخانه‌های PCC در کنار کارخانه‌های تولید کاغذ قرار دارند. برخی از آن‌ها حتی از طریق خط لوله به هم متصل می‌شوند تا امکان عرضه مستقیم و مداوم PCC به فرآیند تولید کاغذ را فراهم کنند. کربنات کلسیم مصنوعی عمدتاً به‌عنوان پرکننده برای افزایش حجم، بهبود شفافیت و ثبات ابعادی و بهبود چاپ‌پذیری کاغذ استفاده می‌شود. استفاده از پرکننده‌ها همچنین میزان الیاف چوب مصرفی در فرآیند تولید کاغذ را کاهش می‌دهد. ماده پرکننده ایده‌آل نباید خواص شیمیایی خمیر کاغذ را تغییر دهد و باید سفیدی بالا، ضریب شکست و توزیع اندازه ذرات مناسب داشته باشد. همچنین باید از ماندگاری بالا در کاغذ، چگالی کم و سایندگی و هزینه کم برخوردار باشد. تعدادی از محصولات معدنی را می‌توان به عنوان پرکننده در صنعت کاغذ استفاده کرد، از جمله خاک رس کائولن، کربنات کلسیم آسیاب شده (GCC)، اکسید تیتانیوم و تالک. دو مورد آخر گران هستند و فقط در تولید کاغذهای خاص استفاده می شوند. GCC و خاک رس هر دو محصولات طبیعی هستند، بنابراین قوام مشابه PCC را ندارند. PCC اما ضمن برخورداری از قیمت مناسب کیفیت بالایی را نیز به کاغذهای تولیدی می‌بخشد.

PCC از مزیت پایداری نیز برخوردار است. زیرا بخشی از CO2 منتشر شده در طول تولید کاغذ را می‌توان جذب کرد و برای کربناته کردن دوغاب آهک استفاده کرد.  با این حال، کاغذ تنها مورد استفاده PCC نیست. کربنات کلسیم مصنوعی موارد زیر نیز استفاده می‌شود:

  • در چسب ها و درزگیرها
  • در مواد غذایی و دارویی به عنوان کلسیم رژیمی، ماده پایه و عامل حجیم کننده
  • در داروها و لوازم آرایشی به عنوان پر کننده
  • به عنوان یک ساینده ملایم و کمک کننده به ویسکوزیته در خمیردندان
  • در رنگ‌ها و جوهر به عنوان گسترش دهنده برای افزایش پوشش و کاهش مصرف اکسید تیتانیوم
  • در پلاستیک به عنوان پرکننده و گسترش دهنده و برای کنترل جریان و قالب گیری اجزای ریز
  • در PVC برای افزایش استحکام در برابر ضربه
  • مطلب پیشنهادی: تفاوت کربنات کلسیم و بی کربنات 

کارخانه تولید کربنات کلسیم

شرکت الوان پودر به عنوان یک کارخانه تولید کربنات کلسیم طبیعی و رسوبی مشغول به فعالیت است. این شرکت دارای سابقه طولانی در تولید انواع پودرهای صنعتی است. همچنین به علت برخورداری از تجهیزات پیشرفته قادر به تولید باکیفیت‌ترین انواع کربنات کلسیم است. صنایع مختلف می‌توانند کربنات کلسیم مورد نیاز خود را به این کارخانه سفارش دهند. خرید پودرهای صنعتی از الوان پودر منجر به حمایت از تولید داخلی و تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور می‌گردد.

خرید کربنات کلسیم بدون واسطه

بهترین راه برای خرید کربنات کلسیم رسوبی، خرید کربنات کلسیم بدون واسطه از تولید کننده است. خرید مستقیم از الوان پودر را می‌توان از طریق وب سایت این مجموعه انجام داد. خرید کربنات کلسیم به این شکل دارای 2 مزیت عمده است:

  1. خرید بدون واسطه نسبت به خرید با واسطه مقرون به صرفه‌تر است.
  2. خرید از طریق وب سایت الوان پودر به صورت غیر حضوری انجام می‌شود. بنابراین در وقت و هزینه صنعتگران صرفه جویی قابل توجهی حاصل می‌شود.

کربنات کلسیم رسوبی ماده‌ای شیمیایی با فرمول CaCO3 است که از طریق واکنش‌های شیمیایی مصنوعی در کارخانجات تولید می‌شود.

کاربرد به عنوان پرکننده در صنعت کاغذسازی، تولید محصولات آرایشی بهداشتی و صنایع غذا و دارو مهم‌ترین کاربردهای کربنات کلسیم مصنوعی به شمار می‌روند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کاربرد پودر تالک در ریخته گری 28 آذر, 1402
کاربرد پودر مل در پلاستیک سازی 7 مرداد, 1402

کاربرد پودر مل در پلاستیک سازی

کاربرد پودر مل در پلاستیک سازی پودر مل پودر به رنگ سفید مایل به کرمی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. این پودر از گذشته‌های دور

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم در پی وی سی 30 تیر, 1401

پودر کربنات کلسیم در پی وی سی

پلی وینیل کلراید (PVC) یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرها در جهان است. به دلیل ماهیت همه کاره آن، به طور گسترده در کاربردهای صنعتی، فنی و

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم عمده برای تولید فولاد 9 آذر, 1401

پودر کربنات کلسیم عمده برای تولید فولاد

پودر کربنات کلسیم فولاد یک ماده معدنی رایج است که در بسیاری از سنگ‌ها مانند سنگ آهک و مرمر وجود دارد و بسیار متنوع است.

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو