پودر کربنات کلسیم در صنایع ساخت کاشی و سرامیک

کربنات کلسیم در کاشی و سرامیک
19 خرداد, 1401
mehditarah
2347

کاشی‌ها و سرامیک‌ها اشیایی هستند که از خاک رس (یا خاک رس مخلوط با مواد دیگر) ساخته می‌شوند. سپس در معرض حرارت زیاد قرار می‌گیرند. این اعمال گرما باعث ایجاد تغییرات برگشت ناپذیر در بدنه رسی این اشیاء می‌شود و فرم آن‌ها را دائمی می‌کند. سرامیک‌ها می‌توانند به شکل سفال (ظروف کاربردی)، مجسمه، هسته‌های ریخته گری برنز، یا عناصر معماری مانند کاشی، لوله و آجر باشند. کربنات کلسیم منبع اقتصادی اکسید کلسیم است که به عنوان یک عامل ذوب در دماهای بالا مورد نیاز است. همچنین کلسیم کربنات در صنایع ساخت کاشی و سرامیک استحکام مکانیکی و شیمیایی سرامیک را بهبود می‌بخشد و انقباض ناشی از پخت را کاهش می‌دهد.

نقش کلسیم کربنات در صنایع ساخت کاشی و سرامیک

کربنات کلسیم در این صنعت نقش پررنگ و با اهمیتی دارد . از کربنات کلسیم در ساخت هر نوع محصول سرامیکی از جمله ظروف هنری، چینی، سفال، کاشی کف و …استفاده می‌شود. کربنات کلسیم یک پودر معدنی طبیعی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. این کانی از مواد معدنی پرکاربرد روی زمین است و در سنگ‌ها به عنوان کانی‌های کلسیت و آراگونیت یافت می‌شود‌.

به ویژه در سنگ آهک که نوعی سنگ رسوبی است و عمدتاً از کلسیت تشکیل شده است. این ماده معدنی پر کاربرد جزء اصلی پوسته تخم مرغ، اسکلت صدف و مروارید است. کربنات کلسیم ماده فعال آهک کشاورزی است و معمولاً عامل اصلی سختی آب است. در دمای بالای 700 درجه سانتیگراد، کربنات کلسیم (CaCO3) به آهک زنده (CaO) و دی اکسید کربن (CO2) تبدیل می‌شود. این ماده در صنعت پزشکی به عنوان مکمل کلسیم یا به عنوان یک ضد اسید استفاده می‌شود.

اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطرناک باشد. در صنایع ساخت کاشی و سرامیک به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی شناخته می‌شود. افزایش استحکام، دوام رنگ تولیدات سرامیکی و تاثیر در فرآیند ذوب مواد اصلی‌ترین نقش کلسیم کربنات در صنایع ساخت کاشی و سرامیک به شمار می‌رود.

خرید کربنات کلسیم صنایع ساخت کاشی و سرامیک

خرید کربنات کلسیم به صورت فله‌ای یا بسته‌بندی شده امکان پذیر است. معمولا عرضه این ماده در بسته‌بندی‌های ۲۵ تا ۱۰۰ کیلوگرمی انجام می‌شود. میزان خرید و مصرف این ماده معدنی در صنایع کاشی و سرامیک بسیار بالاست. تا جایی که در حدود ۹۸ درصد از وزن تولیدات کاشی و سرامیک از مشتقات این ماده تشکیل شده است! البته کربنات کلسیم مورد استفاده باید کاملا پودر شده باشد. از این رو در صنایع کاشی و سرامیک پودرهای یک دست و دانه ریز کربنات کلسیم خریداری می‌شود.

کاربرد کلسیم کربنات در کاشی و سرامیک

فروش عمده پودر کلسیم کربنات صنایع ساخت کاشی و سرامیک

فروش عمده این کانی در  صنایع ساخت کاشی و سرامیک به واحدهای ساخت این صنعت، اعم از کارخانجات و کارگاه‌های کوچک و بزرگ انجام می‌شود. رنگ، دانه‌بندی، درجه خلوص و بسته بندی بر قیمت فروش ، موثر است. کیفیت پودر کربنات کلسیم تولید داخل بسیار مناسب است تا جایی که به سادگی قابلیت رقابت با محصولات مشابه تولید خارج را دارد. از این رو بخشی از کربنات کلسیم تولید داخل صادر شده و به خریداران خارجی کربنات کلسیم فروخته می‌شود.

مطلب پیشنهادی: کاربرد کربنات کلسیم در چسب کاشی 

کربنات کلسیم مخصوص صنایع ساخت کاشی و سرامیک

این نوع کربنات کلسیم از نوع ریز دانه یا میکرونیزه است. اغلب از کربنات کلسیم با مش بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ در صنایع ساخت کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. این ماده مخصوص باید دارای بافتی کاملا یکنواخت باشد و از خلوص بالایی نیز برخوردار باشد. ارزان بودن این ماده اولیه باعث کاهش بهای تمام شده محصولات می‌گردد.

علت استفاده پودر کربنات کلسیم در صنایع ساخت کاشی و سرامیک

اصلی‌ترین علت استفاده این کانی ایجاد استحکام مطلوب در محصولات است. به کاربردن کربنات کلسیم در سرامیک می‌تواند چگالی و ضریب تکامل حرارتی را کاهش دهد. همچنین به سفتی و چقرمگی لعاب سرامیکی کمک می‌کند.

دیگر علت به کار بردن این ماده معدنی این است که به سفید شدن لعاب سرامیک کمک می‌کند. کربنات کلسیم، در تولید سرامیک‌های سنتی می‌تواند منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها شود. زیرا باعث استفاده و بازیافت ضایعات به عنوان یک ماده خام ثانویه می‌شود.

در عین حال نیز می‌تواند برای حل مشکلات زیست محیطی مرتبط با این گونه زباله‌ها مفید باشد. بنابراین مهم‌ترین مزایای کاربرد کربنات کلسیم را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • افزایش استحکام و استقامت
  • بهبود رنگ لعاب
  • کاهش بهای تمام شده محصولات
  • حل مشکلات زیست محیطی
  • کاهش انقباض ناشی از پخت محصول
  •  

سخن آخر

کربنات کلسیم ماده معدنی است که به فراوانی در طبیعت وجود دارد. به همین دلیل مردم از گذشته راه‌های خوبی برای استفاده از آن پیدا کرده‌اند. این کانی در صنایع کاشی از نوع ریز دانه است. به کاربردن این ماده معدنی در ساخت کاشی و سرامیک مزایای همچون کاهش بهای تمام شده محصول و افزایش کیفیت و استقامت آن را در پی دارد 

اصلی‌ترین علت استفاده از این ماده افزایش استحکام و مقاومت محصولات است.

از پودر کربنات کلسیم ریزدانه، اغلب با مش بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ در صنایع ساخت کاشی و سرامیک استفاده می‌شود.

افزایش استحکام محصولات سرامیکی،

بهبود دوام و رنگ لعاب، کاهش بهای تمام شده محصولات و حل مشکلات زیست محیطی مهم‌ترین مزایای آن هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کاربرد کربنات کلسیم رسوبی 7 اسفند, 1401

کاربرد کربنات کلسیم رسوبی

کربنات کلسیم را به جرات می‌توان یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین مواد اولیه در دنیای امروز به شمار آورد. کربنات‌های کلسیم را می‌توان به دو

مقالات ادامه مطلب
تفاوت پودر کربنات کلسیم و کربنات سدیم 2 شهریور, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم و کربنات سدیم

یون کربنات (CO3) دارای ظرفیت 2- است. این یون منفی با سدیم (Na) که ظرفیت آن 1+ است و کلسیم (Ca) که ظرفیت آن 2+

مقالات ادامه مطلب
تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم 31 مرداد, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم

کربنات کلسیم و اکسید کلسیم مواد خامی هستند که به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCO3

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم عمده برای تولید لاستیک 12 آذر, 1401

پودر کربنات کلسیم عمده برای تولید لاستیک

خرید و فروش پودر کربنات کلسیم عمده برای تولید لاستیک از گردش مالی بالایی برخوردار است. زیرا کربنات کلسیم در تولید لاستیک کاربرد زیادی دارد.

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو