پودر کربنات کلسیم در صنایع غذایی

دسته بندی
ارتباط با ما
آخرین مقالات
پودر کربنات کلسیم در صنایع غذایی
24 تیر, 1401
mehditarah
1365

کربنات کلسیم یک کانی همه کاره است که بسته به درجه خلوص، گرانولومتری و روش فرآوری آن کاربردهای متفاوتی دارد. اندازه دانه‌های پودر کربنات کلسیم هنگام تصمیم گیری برای هدف استفاده از آن یک جنبه بسیار مهم است. ویژگی‌ها و کاربردهای کربنات کلسیم طیف وسیعی از گزینه‌ها را شامل می‌شود. از پلاستیک و لاستیک سازی گرفته تا تولید رنگ و کاغذ. عمده‌ترین کاربردهای صنعتی که کربنات کلسیم در آن حضور دارد، صنایع شیمیایی، کشاورزی و صنایع غذایی است. بخش ساخت و ساز یکی دیگر از مواردی است که از کاربردهای این ماده خام بهره می‌برد. کربنات کلسیم در صنایع غذایی موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی

کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند لبنیات و شیر سویا یافت می‌شود. کربنات کلسیم یک ماده معدنی طبیعی است که از سنگ آهک زمین، مرمر یا رسوب پوسته‌های دریایی خرد شده به دست می‌آید. همچنین کربنات کلسیم مصنوعی توسط انسان و با کمک واکنش‌های شیمیایی تولید می‌شود. هر یک از انواع طبیعی و مصنوعی پودر کربنات کلسیم کاربردهای خاص خود را دارند.  فرمول شیمیایی کربنات کلسیم CaCo3 است و حاوی ماده معدنی کلسیم می‌باشد. در واقع کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی به علت وجود ماده معدنی کلسیم در آن است. کربنات کلسیم به بسیاری از غذاها مانند غلات آماده صبحانه و شیر سویا و شیر بادام و برخی از محصولات پخته شده اضافه می‌شود. انتخاب غذاهای غنی شده با کربنات کلسیم می‌تواند به افراد در رسیدن به نیاز روزانه خود به کلسیم کمک کند.

نقش کربنات کلسیم در صنایع غذایی

کربنات کلسیم مورد استفاده در صنایع غذایی حاوی فلزات سنگین مضر نیست و آزمایشات بین المللی ایمنی مواد غذایی مختلفی را برآورده می‌کند. نقش کربنات کلسیم در صنایع غذایی بیشتر به عنوان عامل قلیایی در فرآوری مواد غذایی است. برای مثال به عنوان تنظیم کننده خمیر و مخمر در کیک‌‌ها و نان‌های صنعتی و بیسکوییت‌ها. دیگر نقش کربنات کلسیم در صنایع غذا و دارو در مکمل‌های غذایی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن انسان است. همچنین این ماده معدنی به عنوان افزودنی و اصلاح کننده شیرینی آدامس‌ها استفاده می‌شود.

علت استفاده از پودر کربنات کلسیم در صنایع غذایی

علت استفاده از پودر کربنات کلسیم در صنایع غذایی عبارت است از:

  • برای حالت دادن به خمیر مایه: وقتی کربنات کلسیم به خمیر نان اضافه می‌شود، می‌تواند به عنوان یک حالت دهنده خمیر و اصلاح‌کننده تعادل الکترولیتی عمل کند. این برای کاهش نرمی یا چسبندگی خمیر مهم است. تنظیم pH و اثر بافری بهبود ارزش غذایی مواد پخته شده از طریق واکنش با اسیدها دیگر نقش پودر کربنات کلسیم در خمیرها به شمار می‌رود.
  • به عنوان ماده مغذی برای افزایش ارزش غذایی: استفاده از کربنات کلسیم در مواد غذایی آن‌ها را غنی از کلسیم نموده و بر ارزش غذایی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

غنی سازی نان با کلسیم یک استراتژی موثر سلامتی برای بهبود ارزش غذایی آن است. همچنین از نظر عملکردی، این افزودنی می‌تواند ظاهر و رنگ نان را بهبود بخشد. با این حال، ممکن است بر طعم نان تأثیر منفی بگذارد. همچنین می‌تواند کشش خمیر را کاهش داده و آن را نرم کند.

 

کربنات کلسیم صنایع غذایی

 

خرید کربنات کلسیم مخصوص صنایع غذایی

کربنات کلسیم خالص و باکیفیت در صنایع غذایی محتوای کلسیم را در تغذیه افزایش می‌دهد. بدون اینکه استانداردهای کیفیت طعم و بافت را به خطر بیندازد. از این دقت در خرید آن از اهمیت زیادی برخوردار است. کربنات کلسیم مخصوص صنایع غذا و دارو باید از خلوص بالای ۹۸ درصد برخوردار باشد. همچنین خرید کربنات کلسیم برای صنعت غذا و دارو باید به صورت بسته‌بندی شده صورت بگیرد تا کاملا بهداشتی باشد. به علاوه برای غذا و دارو باید از پودر کربنات کلسیم با دانه‌های بسیار ریز و یا میکرونیزه استفاده کرد. زیرا استفاده از کربنات کلسیم با دانه‌های درشت بر طعم و بافت مواد غذایی تاثیر منفی خواهد داشت‌. در صنایع غذا و دارو از کربنات کلسیم مصنوعی(PCC) استفاده می‌شود.

فروش عمده کربنات کلسیم مخصوص صنایع غذایی

فروش عمده کربنات کلسیم مخصوص صنایع غذایی از تولید کنندگان داخلی و خارجی این محصول انجام می‌شود. البته پودر کربنات کلسیم  تولید داخل نسبت به انواع مشابه خارجی از کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تری برخوردار است و همچنین  در بسته‌بندی‌های کاملا بهداشتی انجام می‌شود. همچنین کیفیت و خلوص این محصول باید پیش از استفاده در مواد غذایی در آزمایشات مخصوص تایید شود.

نتیجه گیری

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای بدن انسان است و چندین عملکرد مهم دارد. کمبود آن می‌تواند منجر به تعدادی از بیماری‌های جدی در کودکان و بزرگسالان شود. مطالعات نشان داده‌اند که کلسیم موجود در غذا به راحتی توسط بدن جذب می‌شود. بنابراین برخورداری یک رژیم غذایی غنی از کلسیم به جلوگیری از پوکی استخوان (ضعیف شدن استخوان‌ها) کمک می‌کند. کربنات کلسیم ماده معدنی غنی از کلسیم است و به همین دلیل از آن در صنایع غذایی استفاده زیادی می‌شود‌. کاربرد این ماده معدنی علاوه بر کمک به داشتن استخوان‌ها و دندان‌های قوی، ضربان قلب ما را تنظیم می‌کند. همچنین از عملکرد صحیح ماهیچه‌ها و اعصاب در بدن حمایت می‌کند. کربنات کلسیم مورد استفاده در مواد غذایی باید بهداشتی، خالص و ریزدانه باشد. در غیر این صورت بر مزه، بافت و کیفیت مواد غذایی تاثیر منفی می‌گذارد.

این مطلب توسط الوان پودر تهیه شده است

 

 

 

کربنات کلسیم در صنایع غذایی به عنوان عامل قلیایی در فرآوری مواد غذایی و تامین کننده کلسیم مورد نیاز بدن انسان استفاده می‌شود.

استفاده از پودر کربنات کلسیم در صنایع غذایی برای حالت دادن به خمیر مایه در پخت نان، بیسکوییت و کیک و برای افزایش ارزش غذایی انجام می‌شود.

کربنات کلسیم مصنوعی یا PCC در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کاربرد کربنات کلسیم در جاده سازی 1 بهمن, 1401

کاربرد کربنات کلسیم در جاده سازی

کربنات کلسیم جاده سازی یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaCO3 است. کربنات کلسیم ماده رایجی است که در سنگ‌ها به شکل کانی‌های کلسیت و آراگونیت

مقالات ادامه مطلب
تشخیص پودر مل اصل چگونه است 1 شهریور, 1402
 پودر مل در لاستیک سازی 20 اسفند, 1402
تفاوت پودر کربنات کلسیم با پودر تالک 8 شهریور, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم با پودر تالک

مستربچ یا پرکننده در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. هم کربنات کلسیم و هم پودر تالک را می‌توان به عنوان پر کننده اضافه کرد. در

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو