کربنات کلسیم پوشش دار چیست ؟

کربنات کلسیم کوتد
16 اسفند, 1401
mehditarah
270
شاید نام کربنات کلسیم دارای پوشش یا کوتد را شنیده باشید. در این نوشتار می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که  کربنات کلسیم پوشش دار چیست و چه کاربردی دارد. کربنات کلسیم کوتد یا دارای پوشش همان کربنات کلسیم معروف است که با لایه‌ای نازک از اسید چرب استئاریک پوشانده شده است. فرمول شیمیایی اسید استئاریک CH3(CH2)16COOH است. در حقیقت در دو سر مولکول‌های این اسید چرب دو پیوند OH و O ی آزاد وجود دارد. وجود این پیوندها و در حالت کلی پوشش استئاریک اسید مزایای مختلفی را برای کربنات کلسیم به همراه دارد. از جمله:
  • کاهش چشمگیر جذب روغن
  • آب گریزی
  • حداکثر پر کردن فضای خالی
  • دارا بودن pH خنثی و عدم واکنش دهی
  • خاصیت نرم کنندگی و عدم ایجاد گرد و غبار
  • قابلیت هموژنایزینگ بسیار بالا
  • ایجاد اتصال به پلیمرها

موارد مصرف کربنات کلسیم پوشش دار

استفاده از کربنات کلسیم پوشش داده شده  می‌تواند استحکام و خواص مقاومت در برابر سایش محصولات لاستیکی را افزایش دهد. در نتیجه باعث افزایش چرخه عمر محصولات لاستیکی می‌شود. مهم‌ترین موارد مصرف کربنات کلسیم پوشش دار عبارتند از:
  • در پلاستیک‌ها: کربنات کلسیم پوشش داده شده سابقه طولانی استفاده در پلاستیک دارد. استفاده از آن می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و می‌تواند مقاومت حرارتی، پایداری اندازه و سختی مواد پایه را بهبود بخشد. کربنات کلسیم پرکننده‌ای است که برای اولین بار در صنعت لاستیک استفاده شد و هنوز هم در بیشترین مقدار استفاده می‌شود.
  • در لاستیک: افزودن مقادیر زیادی کربنات کلسیم به لاستیک می‌تواند حجم محصول را افزایش دهد. در نتیجه در استفاده از لاستیک طبیعی گران قیمت صرفه‌جویی می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. افزودن کربنات کلسیم دارای پوشش به لاستیک استحکام کششی، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر پارگی را حتی بیشتر از ولکانیزاسیون افزایش می‌دهد. کربنات کلسیم همچنین دارای اثر تقویت کننده قابل توجهی در هر دو لاستیک طبیعی و مصنوعی است و می‌تواند قوام را بهبود بخشد.
کربنات کلسیم دارای پوشش در محصولات لاستیکی کوچک مانند قطعات خودرو و در محصولات بزرگ مانند لاستیک، نوار و شیلنگ‌های لاستیکی استفاده می‌شود. کربنات کلسیم در صورت نیاز می‌تواند همراه با پرکننده‌های دیگری مانند کربن سیاه، خاک رس و سفید تیتانیوم برای بهبود کارایی استفاده شود. کربنات کلسیم همچنین ممکن است تا حدی جایگزین پرکننده‌های سفید گران‌تری مانند کربن سیاه سفید و سفید تیتانیوم شود.

کارخانه تولید کربنات کلسیم با کیفیت

شرکت الوان پودر به عنوان کارخانه تولید کربنات کلسیم با کیفیت مشغول فعالیت است. کربنات کلسیم پوشش دار و انواع مش‌های کربنات کلسیم میکرونیزه از تولیدات این کارخانه هستند. امکان خرید مستقیم و بدون واسطه از این کارخانه از طریق وب سایت این مجموعه امکان پذیر است.

کاربرد کربنات کلسیم پوشش دار

پودر کربنات کلسیم پوشش داده شده نسبت به کربنات کلسیم خالی با پلیمرها سازگاری بالایی دارد. بنابراین به عنوان پرکننده در صنایع لاستیک، پلاستیک، رنگ، نساجی و درزگیر استفاده می‌شود. حتی با وجود اینکه پودر تالک جایگاه مهمی در ساخت پلاستیک دارد، در حال از دست دادن سهم بازار خود است. زیرا اخیرا استقبال بیشتری نسبت به کربنات کلسیم پوشش داده شده به عمل می‌آید. به‌ویژه محصولات با پوشش 1 میکرومتر تا 3 میکرومتری استئارات. کربنات‌های کلسیم پوشش داده شده مقاومت در برابر ضربه اما سفتی کمی دارند.  کاربرد کربنات کلسیم پوشش دار بیشتر در محصولات نهایی قیمت پایین و یکبار مصرف است، مانند کیسه‌های پلاستیکی مواد غذایی.

روشهای پوشش دار کردن کربنات کلسیم

روشهای پوشش دار کردن کربنات کلسیم از پیچیدگی خاصی برخوردارند. از این رو کربنات کلسیم کوتد نسبت به کربنات کلسیم معمولی گران‌تر است. کربنات کلسیم دارای پوشش، به وسیله پوشش نازک دوغاب کربنات کلسیم معمولی با اسیدهای چرب (اسید استئاریک) و عامل جفت کننده تیتانات تولید می‌شود. این عملیات توسط ماشین‌آلات و تجهیزات به روز و پیشرفته انجام می‌شود.

خرید عمده کربنات کلسیم

بازار خرید عمده کربنات کلسیم عادی و کربنات کلسیم پوشش دار بسیار پررونق است. زیرا صنایع زیادی از این مواد اولیه برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. کربنات کلسیم پر کننده‌ای است که استفاده از آن کیفیت محصولات را کاهش نمی‌دهد. اما باید از گرید مناسب و کربنات کلسیم باکیفیت استفاده شود. از این رو توصیه می‌شود صنعتگران کربنات کلسیم را مستقیما از تولید کنندگان معتبر خریداری کنند تا از کیفیت آن‌ها اطمینان داشته باشند.  

سوالات متداول

همان کربنات کلسیم عادی است که با لایه‌ای نازک از استئاریک اسید پوشانده شده است.

کاهش چشمگیر جذب روغن، آب گریزی و حداکثر پر کردن فضای خالی اثرات کوتد کردن کربنات کلسیم هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
قیمت پودر مل در سال جاری 12 آبان, 1402
تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم 31 مرداد, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم

کربنات کلسیم و اکسید کلسیم مواد خامی هستند که به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCO3

مقالات ادامه مطلب
کاربرد پودر مل در ساخت لاک شیمیایی 1 مرداد, 1402

کاربرد پودر مل در ساخت لاک شیمیایی

کاربرد پودر مل در ساخت لاک شیمیایی کاربرد پودر مل در ساخت لاک شیمیایی یکی از کاربردهای مهم این پودر صنعتی به شمار می‌رود. پودر

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم در داروسازی 4 خرداد, 1401

پودر کربنات کلسیم در داروسازی

کربنات کلسیم (CaC03) یک افزودنی رایج در صنعت داروسازی است. می‌توان از آن به عنوان یک افزودنی رنگی استفاده کرد‌. پودر کربنات کلسیم یک پودر

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو