تفاوت کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم

کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم
22 مرداد, 1401
mehditarah
1395

کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم مواد معدنی هستند که با وجود داشتن شباهت، ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. تفاوت کلیدی بین کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم این است که مولکول کربنات کلسیم از عناصر شیمیایی Ca، C و O تشکیل شده است. در حالی که بی کربنات کلسیم از عناصر شیمیایی Ca، C، O و H تشکیل شده است. کربنات کلسیم دارای فرمول شیمیایی CaCO3 است. این ماده خام به طور طبیعی به وجود می‌آید و به صورت جامد سفید رنگ ظاهر می.شود. برعکس، پودر میکرونیزه کربنات کلسیم یک ماده جامد نیست. بلکه تنها به صورت محلول آبی وجود دارد. فرمول شیمیایی این ترکیب Ca(HCO3)2 است. در این مقاله به طور مفصل به معرفی و مقایسه این دو ترکیب پرکاربرد می‌پردازیم.

فهرست مطالب

 کربنات کلسیم چیست ؟

کربنات کلسیم دارای فرمول شیمیایی CaCO3 و ترکیبی از کلسیم، کربن و اکسیژن است. این ترکیب به طور طبیعی به وجود می‌آید و در طبیعت در قالب سنگ آهک، گچ، کلسیت و مرمر وجود دارد. ذرات کربنات کلسیم کریستال‌های شش ضلعی هستند. کربنات کلسیم سفید و بی بو است.علاوه بر این، طعم گچی دارد. جرم مولی این ترکیب 100 گرم بر مول و نقطه ذوب 1339 درجه سانتیگراد (برای فرم کلسیت) است. با این حال، نقطه جوش ندارد زیرا این ترکیب در دمای بالا تجزیه می‌شود. ما می‌توانیم کربنات کلسیم را با استخراج سنگ‌های حاوی این ماده بدست آوریم. وقتی کربنات کلسیم با اسیدها واکنش می‌دهد، گاز CO2 تشکیل می‌شود. هنگامی که با آب واکنش می‌دهد، هیدروکسید کلسیم تشکیل می دهد. انواع مختلفی از کربنات کلسیم وجود دارد. همچنین این ماده به صورت مصنوعی نیز قابل تولید است.کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم هر دو از مواد خام بسیار پرکاربرد هستند.

بی کربنات کلسیم چیست ؟

بی کربنات کلسیم دارای فرمول شیمیایی Ca(HCO3)2 است که به آن کربنات هیدروژن کلسیم نیز می گویند‌. این ماده ترکیبی از عناصر کلسیم، هیدروژن، اکسیژن و کربن است. به صورت جامد وجود ندارد و تنها به صورت محلول آبی یافت می‌شود. این محلول حاوی یون‌های کلسیم (Ca2+)، یون های بی کربنات (HCO3–) و CO32– به همراه دی اکسید کربن محلول است. با این حال، غلظت این یون‌ها به pH محیط بستگی دارد. به این معنی که یون‌های مختلف در مقادیر مختلف pH غالب هستند. بی کربنات در محدودهpH 6.36-10.25 در آب شیرین غالب است

جرم مولی این ترکیب 162.11 گرم بر مول است. این ترکیب زمانی تشکیل می‌شود که آب باران حاوی دی اکسید کربن محلول با سنگ آهک واکنش می‌دهد.

تمام آب‌هایی که در تماس با جو هستند دی اکسید کربن را جذب می‌کنند. با تماس این آب‌ها با سنگ‌ها و رسوبات، یون‌های فلزی به وجود می‌آید. این یون‌ها  معمولاً یون‌های کلسیم و منیزیم هستند. بنابراین بیشتر آب‌های طبیعی که از نهرها، دریاچه‌ها و به ویژه چاه‌ها می آیند، می‌توانند به عنوان محلول های رقیق این بی کربنات‌ها در نظر گرفته شوند. در ادامه به مقایسه کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم می‌پردازیم.

تفاوت کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم

 

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم با بی کربنات کلسیم

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم با بی کربنات کلسیم هم به لحاظ ترکیب شیمیایی و هم به لحاظ رفتار این مواد قابل بررسی است. اصلی‌ترین شباهت بین کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم وجود عناصر اکسیژن، کربن و کلسیم در فرمول شیمیایی آن‌هاست. تفاوت بین کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم این است که مولکول کربنات کلسیم از عناصر شیمیایی Ca، C و O تشکیل شده است. در حالی که بی کربنات کلسیم متشکل از عناصر شیمیایی Ca، C، O و H است. تفاوت دیگر این است که در شرایط بسیار قلیایی یون‌های کربنات کلسیم بیشتر خواهد بود. در حالی که در شرایط قلیایی ضعیف یون‌های بی کربنات بیشتر خواهد بود. سومین تفاوت در حالت فیزیکی این مواد است. کربنات کلسیم در دمای اتاق و فشار اتمسفر در آب محلول نیست. در حالی که بی کربنات در دمای اتاق به راحتی در آب حل می‌شود.

موارد مصرف کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم

موارد مصرف کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم با یکدیگر متفاوتند. بی کربنات کلسیم استفاده دارویی داشته و یک آنتی اسید است که برای درمان سوزش معده و سوء هاضمه تجویز می‌شود. همچنین بی کربنات کلسیم برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن و به عنوان مکمل غذایی نیز تجویز می‌شود. علاوه بر مصرف دارویی، بی کربنات کلسیم در شست و شوی کاغذهای قدیمی، از جمله آثار هنری و اسناد مهم تاریخی به کار می‌رود. موارد استفاده از کربنات کلسیم بسیار گسترده‌تر است. کربنات کلسیم در صنایع مختلفی از جمله تولید بتن، ساختمان سازی، تولید پلاستیک و پلیمر، تولید لاستیک و لوازم آرایشی بهداشتی به کار می‌رود.

خرید کربنات کلسیم

خریدکربنات کلسیم با توجه به نوع کاربرد آن انجام می‌شود. زیرا کربنات کلسیم انواع مختلفی دارد. برای هر نوع کاربرد باید کلسیم کربنات متناسب با آن استفاده شود. کیفیت، درجه خلوص، اندازه ذرات، میزان سفیدی و روشنایی و قیمت فاکتورهایی هستند که باید در هنگام خرید این ماده خام مورد توجه قرار گیرند. وب سایت الوان پودر ارائه کننده انواع کربنات کلسیم با بالاترین کیفیت موجود در بازار است.

نتیجه گیری

کربنات کلسیم و بی کربنات هر دو موادی هستند که در طبیعت و به صورت طبیعی به وجود می‌آیند. بنابراین منشا تولید هر دو این مواد یکسان و در طبیعت است. وجود عنصر هیدروژن در ترکیب بی کربنات باعث می‌شود تا این ماده ویژگی‌ها و رفتار متفاوتی نسبت به کربنات کلسیم داشته باشد.

بی کربنات کلسیم ماده‌‌ای با منشا طبیعی و فرمول شیمیایی Ca(HCO3)2 است.

کربنات کلسیم ماده اولیه بسیار پرکاربرد با فرمول شیمایی CaCO3 است که از سنگ‌های معدنی استخراج می‌شود.

اصلی‌ترین کاربرد بی کربنات کلسیم در صنایع دارویی و به عنوان درمان کننده سوزش معده است.

فرمول شیمایی کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم با یکدیگر متفاوت است. همچنین کربنات کلسیم به حالت جامد در طبیعت وجود دارد در حالی که حالت فیزیکی بی کربنات کلسیم مایع است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 1.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
عمده فروشی پودر مل 21 بهمن, 1402
پودر مل در ملامین 23 اسفند, 1402
کربنات کلسیم در استخر 18 فروردین, 1402

کربنات کلسیم در استخر

اگر درباره فراوانی و کاربردهای فراوان کربنات کلسیم شنیده باشید، احتمالا از حضور کربنات کلسیم در استخر نیز تعجب نخواهید کرد. کربنات کلسیم، که به

مقالات ادامه مطلب
مزیت پودر مل و چسب چوب برای ساخت خمیر 9 تیر, 1402

مزیت پودر مل و چسب چوب برای ساخت...

مزیت پودر مل و چسب چوب برای ساخت خمیر تابلوهای نقش برجسته از جمله دکوری‌های پرطرفدار حال حاضر هستند. این تابلوها هم از لحاظ طرح

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو