تفاوت کربنات کلسیم معدنی و رسوبی

تفاوت کربنات کلسیم معدنی و رسوبی
24 مرداد, 1401
mehditarah
1135

کربنات کلسیم ماده‌ای بسیار پرکاربرد است که در طبیعت و در سنگ‌های متشکل از کانی‌های کلسیت و آراگونیت یافت می‌شود. کانی‌های کلسیت و آراگونیت اغلب در سنگ گچ و آهک وجود دارند. کربنات کلسیم یا  CaCO3 همچنین جزء اصلی مرواریدها و پوسته موجودات دریایی، حلزون و پوست تخم مرغ است. کربنات کلسیم به لحاظ شیمیایی نمکی با پیوند یونی بین کاتیون‌های کلسیم +2 و آنیون‌های کربنات -2 است. کربنات کلسیم فرآوری شده  یک ماده معدنی پودری سفید است که صنایع گوناگون استفاده می‌شود. پودر کربنات کلسیم معدنی و رسوبی دو نوع اصلی کربنات کلسیم به شمار می‌روند. در این مقاله به معرفی این دو نوع ماده خام پر اهمیت و تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

کربنات کلسیم معدنی چیست ؟

کربنات کلسیم معدنی چیست؟ کربنات کلسیم معدنی پودری سفید رنگ با فرمول CaCO3 است که طی فرآیندهای فیزیکی از سنگ‌های معدنی استخراج می‌شود. کربنات کلسیم یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی روی زمین است و حدود 4 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل کربنات کلسیم معدنی، کربنات کلسیم زمین یا GCC نیز نامیده می‌شود. بیشتر ذخایر کربنات کلسیم از بقایای موجودات دریایی تشکیل شده است که در ته یک دریای کم عمق رسوب کرده‌اند. این موجودات مانند سخت پوستان و مرجان‌ها کربنات کلسیم را از آب جذب کرده و از آن برای تشکیل اسکلت و پوسته خود استفاده می‌کنند. هنگامی که آن‌ها می‌میرند، بقایای آن‌ها رسوباتی را در بستر دریا تشکیل می‌دهند که به مرور زمان سنگ‌ها را تشکیل می‌دهد. گچ، آهک و مرمر مهم‌ترین سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم معدنی  هستند. سنگ مرمر، سخت‌ترین شکل کربنات کلسیم، سنگی دگرگونی است که نتیجه فرآیند تبلور مجدد سنگ آهک در شرایط بالا است. کربنات کلسیم معدنی با استفاده از آسیاب و پودر کردن سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم تولید می‌شود. کربنات کلسیم معدنی و رسوبی به لحاظ چگونگی تولید، برخی ویژگی‌ها و کاربردها با یکدیگر متفاوتند.

کربنات کلسیم رسوبی چیست ؟

پس از معرفی کربنات کلسیم معدنی، به پاسخ این سوال می‌پردازیم که کربنات کلسیم رسوبی چیست. کربنات کلسیم می‌تواند به صورت مصنوعی نیز تولید شود. این نوع کربنات کلسیم را رسوبی یا (PCC) می‌نامند.PCCها از سال 1841 به صورت تجاری ساخته شده‌اند. اولین تولید کننده این ماده شرکت انگلیسی John E. Sturge Ltd. بود‌.

کربنات کلسیم تولید شده توسط واکنش‌های شیمیایی دارای ترکیب شیمیایی مشابه GCC است. اما خلوص بالاتری دارد و از نظر توزیع اندازه ذرات و شکل ذرات دارای خواص متفاوتی است. در حالی فرآیند تولید کربنات کلسیم رسوبی در مقیاس آزمایشگاهی ساده است، ساخت کربنات‌های کلسیم رسوب‌شده به صورت تجاری در مقیاس بزرگ دشواری‌های زیادی دارد. تولید کربنات کلسیم رسوبی به کنترل فرآیند و فناوری فرآیند زیادی نیاز دارد تا از اندازه، یکنواختی، شکل، سطح و شیمی مناسب اطمینان حاصل شود.

کربنات کلسیم معدنی و رسوبی هر دو برای صنایع ضروری و کاربردی هستند.

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم معدنی و رسوبی

بررسی تفاوت و شباهت کربنات کلسیم معدنی و رسوبی کلید درک تفاوت در کاربردهای آن‌هاست.

شباهت اصلی آن ها در ترکیب شیمیایی آن‌ها است. CaCO3 فرمول شیمایی هر دوی این مواد است.

تفاوت‌های آن ها نیز عبارتند از:

  • تفاوت در نحوه ساخت:کربنات کلسیم زمین طبیعی است اما کربنات کلسیم رسوبی مصنوعی.
  • تفاوت در قیمت: تولید کربنات کلسیم رسوبی نسبت به کربنات کلسیم معدنی وقت گیرتر و پرهزینه‌تر است. بنابراین کربنات کلسیم مصنوعی قیمت بیشتری دارد.
  • تفاوت در اندازه و شکل ذرات: اغلب اندازه ذرات کربنات کلسیم رسوبی نسبت به کربنات کلسیم معدنی کوچک‌تر است و بافت همگن‌تری دارد.
  • تفاوت در میزان سفیدی: میزان سفیدی و شفافیت کربنات کلسیم رسوبی نسبت به کربنات کلسیم معدنی بیشتر است.
  • تفاوت در میزان خلوص: میزان خلوص کربنات کلسیم معدنی نسبت به کربنات کلسیم رسوبی کمتر است.

 

تفات کربنات کلسیم معدنی و رسوبی

 

موارد مصرف کربنات کلسیم معدنی و رسوبی

موارد مصرف کربنات کلسیم معدنی و رسوبی با توجه به ویژگی‌های خاص آن‌ها تعیین می‌شود.

کربنات کلسیم رسوبی به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و نوری برتر نسبت به کربنات کلسیم معدنی در صنایع خاصی استفاده می‌شود. از جمله:

  • صنایع تولید کفپوش
  • تولید رنگ
  • تولید چسب
  • تولید جوهر
  • تولید لاستیک
  • تولید لوازم آرایشی و خمیر دندان

کربنات کلسیم رسوبی در کاغذسازی به عنوان پرکننده و نیز به عنوان پوششی استفاده می‌شود که اجازه می‌دهد کاغذ رنگ سفید خالصی داشته باشد.

کربنات کلسیم معدنی به علت ارزان بودن در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. ساختمان سازی، تولد بتن و سیمان، کود و خوراک دام و طیور از جمله مهم‌ترین کاربردهای کربنات کلسیم معدنی به شمار می‌روند.

خرید کربنات کلسیم

خرید کربنات کلسیم معدنی و رسوبی با توجه به نیاز صنایع انجام می‌شود. صنایعی که نیاز به کربنات کلسیم با کیفیت، خلوص و سفیدی بالا دارند باید کربنات کلسیم رسوبی خریداری کنند. در مقابل صنایعی که به کاهش بهای تمام شده محصول خود می‌اندیشند بهتر است کربنات کلسیم معدنی خریداری نمایند. وب سایت الوان پودر ارائه کننده انواع کربنات کلسیم در بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در بازار است.

نتیجه گیری

کربنات کلسیم معدنی و رسوبی مواد خامی هستند که استفاده از آن‌ها نه تنها هزینه تولید محصولات را کاهش می‌دهد، بلکه بر کیفیت آن‌ها نیز می‌افزاید. کربنات کلسیم به عنوان یک پرکننده ارزان‌ قیمت،  می‌تواند میلیاردها دلار در سرمایه‌گذاری صرفه‌جویی کند. همچنین می‌تواند باعث صرفه جویی در مصرف نفت شده و به طور فزاینده‌ای به یک منبع استراتژیک تبدیل شود. کربنات کلسیم رسوبی و معدنی هر یک دارای مزیت‌ها و کاربردهای خاص خود هستند. تفاوت در شیوه تولید، اندازه و شکل ذرات،  سفیدی و خلوص وجوه تمایز این دو نوع ماده خام را تشکیل می‌دهند.

کربنات کلسیم معدنی که به آن کربنات کلسیم زمین نیز گفته می‌شود، یک ماده خام طبیعی است که از سنگ‌های موجود در طبیعت استخراج می‌شود.

کربنات کلسیم رسوبی ماده‌ای با فرمول شیمیایی CaCO3 است که در کارخانجات و توسط واکنش‌های شیمیایی تولید می‌شود.

منبع و شیوه تولید، کاربردها، قیمت، اندازه و شکل ذرات، خلوص، میزان سفیدی و روشنایی وجوه تمایز کربنات کلسیم معدنی و رسوبی را تشکیل می‌دهند‌

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر کربنات کلسیم برای رزین 15 آذر, 1401

پودر کربنات کلسیم برای رزین

پودر کربنات کلسیم یا CaCO3 ماده معدنی مفید و پرکاربردی است که در بسیاری از صنایع به عنوان پر کننده استفاده می‌شود. رزین در اواخر

مقالات ادامه مطلب
پودر تالک در فیلتر سازی 18 فروردین, 1403
پودر کربنات کلسیم در لوازم آرایشی 1 مرداد, 1401

پودر کربنات کلسیم در لوازم آرایشی

کربنات یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. کربنات کلسیم ماده‌ای با فراوانی زیاد است که به صورت سنگ در تمام نقاط جهان یافت

مقالات ادامه مطلب
کربنات کلسیم پی یو کفش 24 آبان, 1401

کربنات کلسیم پی یو کفش

یکی از مهم‌ترین اجزاء کفش‌های ورزشی، بخش زیرین آن‌هاست. زیره هر کفش نقش چشمگیری در کیفیت و راحتی آن کفش دارد. زیره، به بخش خارجی

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو