کاربرد پودر کربنات کلسیم در شیشه

پودر کربنات کلسیم شیشه
10 دی, 1401
mehditarah
380

شیشه یک ماده همه کاره و مطرح در دنیای مدرن است. این محصول در انواع مختلف و با کاربردهای فراوان وجود دارد: از شیشه سربی گرفته تا شیشه مورد استفاده در ظروف پخت و پز و ظروف آزمایشگاهی و سایر انواع شیشه. شیشه‌ها حتی در طبیعت هم تولید می‌شوند! هنگامی که انواع خاصی از سنگ‌ها در نتیجه پدیده‌های با دمای بالا ذوب می‌شوند و سپس به سرعت سرد و جامد می‌شوند، شیشه تشکیل می‌شود.امروز می‌توانیم بازار شیشه را به سه بخش تقسیم کنیم:

  • شیشه تخت
  • شیشه ظروف
  • شیشه فیبر

در تولید شیشه‌ها از مواد معدنی مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها کربنات کلسیم است.پودر کربنات کلسیم شیشه سازی ماده بسیار مهمی در صنعت شیشه سازی به شمار می‌رود. کاربردکربنات کلسیم در شیشه با هدف تثبیت خواص مکانیکی و بهبود ظاهر فیزیکی شیشه انجام می‌شود.همچنین استفاده از این پودر معدنی فرآیند تولید شیشه را تسهیل نموده و هزینه تولید را کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: پودر کربنات کلسیم چیست

نقش پودر کربنات کلسیم در شیشه سازی

نقش کربنات کلسیم در شیشه سازی به عنوان تثبیت کننده بسیار با اهمیت است. در حقیقت کاربرد پودر کربنات کلسیم در صنعت شیشه سازی کارایی‌های متنوعی داشته و نقش‌های گوناگونی را ایفا می‌کند‌. برخی از مهم‌ترین نقش‌های آن عبارتند از:

  • نقش اصلاح کننده: پودر کربنات کلسیم شیشه ویسکوزیته را اصلاح کرده و دوام شیشه را افزایش می‌دهد. کاهش ویسکوزیته شکل پذیری شیشه مایع را راحت‌تر می‌کند.
  • نقش کاهنده دمای ذوب: کربنات کلسیم منبع اقتصادی اکسید کلسیم است که به عنوان یک عامل ذوب در دماهای بالا (1050 درجه سانتیگراد) مورد نیاز است. از این رو کربنات کلسیم با بهبود سینتیک ذوب در کاهش دمای ذوب دسته ایفای نقش می‌کند. در نتیجه، مواد مختلف به طور هماهنگ و در دمای کمتری نسبت به دمای ذوب جداگانه هر یک از اجزای تشکیل دهنده ذوب می‌شوند. خاصیتی که به عنوان مخلوط یوتکتیک شناخته می‌شود. این بدان معناست که انرژی کمتری در فرآیند ذوب مصرف می‌شود. بنابراین هزینه‌ها کاهش می‌یابد و مزایای زیست محیطی فراهم می‌شود.
  • نقش بهبود دهنده خواص شیمیایی و مکانیکی: پودر کربنات کلسیم استحکام مکانیکی و شیمیایی بدنه شیشه را بهبود می‌بخشد و انقباض ناشی از پخت را کاهش می‌دهد.
  • نقش حلال: کربنات کلسیم مشکل حلالیت در تولید شیشه را حل می‌کند و سختی و دوام شیمیایی آن را بهبود می‌دهد.
  • نقش بهبود دهنده شفافیت شیشه: یکی از مزایای نهایی کربنات کلسیم در شیشه‌سازی این است که به جلوگیری از فرآیند تبلور ناخالصی‌های کوچک که باعث کدر شدن می‌شود، کمک می‌کند.

برای همه انواع شیشه، خواص رایج مورد نیاز کربنات کلسیم، محتوای آهن بسیار کم، ویژگی‌های شیمیایی ثابت و رطوبت کم است. در صورتی که پودر کربنات کلسیم مورد استفاده دارای خواص فوق نباشد، شیشه از کیفیت کافی برخوردار نخواهد بود‌.

مطلب پیشنهادی: انواع پودر کربنات کلسیم

کارخانه تولید پودر کربنات کلسیم عمده شیشه

لیست قیمت کربنات کلسیم

تولید پودر کربنات کلسیم شیشه نیاز به سنگ آهک با خلوص بالا (CaCO3: 94.5%) دارد. خلوص ترکیب CaCO3 و MgCO3 باید 97.5٪ باشد. آهن و سایر مواد رنگ‌زا مانند کربن زائد و مضر تلقی می‌شوند. Fe2O3 باید تا 0.20٪ (حداکثر) باشد. برای شیشه بی رنگ، ناخالصی سنگ آهک نباید بیش از 0.04٪ باشد.

کربنات کلسیم میکرونیزه الوان پودر برای استفاده در صنعت شیشه ایده آل است. زیرا دارای خلوص بالا با سطوح بسیار پایین مواد نامطلوب و آلاینده است که برای فرآیند ساخت شیشه مضر است. پودرهای تولید شده توسط الوان پودر دارای محتوای آهن بسیار کم، معمولاً کمتر از 0.03٪ Fe2O3 هستند. همچنین از محتوای کلسیم بالا در حد 98.5٪ CaCO3 برخوردارند.

استفاده از پودر کربنات کلسیم هم برای تولید کننده شیشه منافع اقتصادی داشته و دارد و هم برای محیط زیست بدون ضرر است. زیرا کربنات کلسیم ماده‌ای طبیعی و تجزیه پذیر است و مانند پلاستیک باعث آلایندگی خاک و منابع طبیعی نمی‌شود. از طرف دیگر بسیار فراوان است و با مشکل محدودیت، مانند سوخت‌های فسیلی رو به رو نیست.

فروش پودر کربنات کلسیم مخصوص شیشه

کربنات کلسیم یا پودر سنگ آهک دارای فرمول شیمیایی CaCO3 است. این پودرها ممکن است در بسیاری از بخش‌های زندگی روزمره بشر یافت شوند. برای هزاران سال، CaCO3 یکی از مفیدترین مواد معدنی برای بشر در رشته‌های متعدد بوده است. تاکنون، کسب و کار تولید شیشه شاید یکی از صنایعی باشد که بیشترین استفاده از CaCO3 را دارد. از این رو بازار خرید کربنات کلسیم مخصوص شیشه در سراسر دنیا بسیار وسیع و پررونق است.

مواد معدنی دولومیت و کربنات کلسیم را می‌توان به عنوان تثبیت کننده در تمام اشکال شیشه استفاده کرد. همین امر در مورد تولید شیشه سودا-آهک نیز صادق است. رایج‌ترین شیشه‌ای که برای ظروف شیشه‌ای (بطری‌ها و شیشه‌ها) برای نوشیدنی‌ها، غذاها و چیزهای خاص ساخته می‌شود، شیشه سودا-آهک است. کیفیت شیشه‌های تولیدی تا حد زیادی وابسته به کیفیت کربنات کلسیم موجود در آن‌هاست.

از این رو صنعتگران فعال در حوزه شیشه سازی باید در تهیه این ماده اولیه نهایت دقت را به کار ببرند. شرکت الوان پودر تولید کننده مرغوب‌ترین کربنات کلسیم است. خرید مستقیم از این تولید کننده از طریق وب سایت الوان پودر و بدون نیاز به مراجعه حضوری امکان پذیر است.

سوالات متداول

پودر کربنات کلسیم نقش اصلاح کننده، کاهنده دمای ذوب، بهبود دهنده ویسکوزیته و دوام شیمیایی را بر عهده دارد.

خواص ضروری پودر کربنات کلسیم برای تولید انواع شیشه شامل محتوای آهن بسیار کم، ویژگی‌های شیمیایی ثابت و رطوبت کم است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کاربرد کربنات کلسیم در جاده سازی 1 بهمن, 1401

کاربرد کربنات کلسیم در جاده سازی

کربنات کلسیم جاده سازی یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaCO3 است. کربنات کلسیم ماده رایجی است که در سنگ‌ها به شکل کانی‌های کلسیت و آراگونیت

مقالات ادامه مطلب
پودر مل در ملامین 23 اسفند, 1402
پودر بتونه چیست؟ 22 اسفند, 1401

پودر بتونه چیست؟

حتما نام “بتونه” را شنیده‌اید. اگر بخواهیم به سوال پودر بتونه چیست پاسخ دهیم، باید بگوییم که پودری است که برای پر کردن منافذ در

مقالات ادامه مطلب
فروش و قیمت پودر کربنات کلسیم در تهران 9 مهر, 1401

فروش و قیمت پودر کربنات کلسیم در تهران

کربنات کلسیم (CaCO3) ماده‌ای معدنی است که به وسیله رسوب بقایای موجودات دریایی در طولانی مدت ایجاد می‌شود. به همین دلیل این ماده معدنی در

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو