انواع پودر کربنات کلسیم

انواع کربنات کلسیم
29 خرداد, 1401
mehditarah
1839

کربنات کلسیم، با ترکیب شیمیایی CaCO3 تقریباً پنج درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد و در سرتاسر سیاره یافت می‌شود. رایج‌ترین اشکال طبیعی کربنات کلسیم سنگ آهک و مرمر است. این مواد خام بیشتر از ته نشین شدن پوسته حلزون‌ها، صدف‌ها، مرجان‌ها و سایر موجودات طی میلیون‌ها سال تولید می‌شوند. انواع کربنات کلسیم وجود دارد. سنگ آهک، مرمر، تراورتن و گچ و از جمله این انواع به شمار می‌روند.

پودر کربنات کلسیم همچنین با ترکیب با منیزیم به عنوان دولومیت معدنی، CaMg (CO3)2 وجود دارد. انواع مختلف کربنات کلسیم از برخی جهات با هم متفاوت هستند‌. این تمایزات شامل خلوص، رنگ، ضخامت، سختی، یکنواختی و اشکال کریستالی مواد است. هر نوع از کربنات کلسیم کاربردهای مختص خود را دارد.

تا جایی که می‌توان ادعا کرد که کربنات کلسیم یکی از مفیدترین و همه کاره‌ترین مواد خام موجود است. در این مقاله درباره دسته بندی‌ها و ویژگی‌های انواع مختلف کربنات کلسیم صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

انواع کربنات کلسیم از نظر تولید

راه‌های مختلفی برای استخراج کربنات کلسیم از پوسته زمین وجود دارد. ما همچنین می‌توانیم یک شکل مصنوعی از کربنات کلسیم ایجاد کنیم. برخی از خالص‌ترین انواع کربنات کلسیم را می‌توان به طور طبیعی از سنگ مرمر به دست آورد. همچنین یک فرم فوق العاده خالص را می‌توان با قرار دادن دی اکسید کربن در محلول هیدروکسید کلسیم (شکل هیدراته اکسید کلسیم) تولید کرد. کربنات کلسیمی که از مخلوط این دو ماده به دست می‌آید «کربنات کلسیم رسوب‌شده» را تشکیل می‌دهد که با نام PCC شناخته می‌شود.غیر از کربنات کلسیم رسوبی، نوع دیگری از کربنات کلسیم صنعتی مورد استفاده “کربنات کلسیم آسیاب شده” یا به اختصار GCC نامیده می‌شود.

1.کربنات کلسیم معدنی

کربنات کلسیم معدنی (آسیاب شده) همانطور که از نامش پیداست با استخراج کربنات کلسیم و خرد کردن مواد به دست می آید. مواد خرد شده ماده ای ایجاد می کند که حالت پودری به خود می گیرد. کربنات کلسیم آسیاب شده بر اساس اندازه و سایر خواص درجه بندی و طبقه بندی می شود. کربنات کلسیم آسیاب شده یکی از انواع کربنات کلسیم است که در طیف گسترده‌ای از کاربردهای صنعتی، کشاورزی و دارویی استفاده می‌شود.

2.کربنات کلسیم رسوبی

PCC مخفف کربنات کلسیم رسوب شده است که به عنوان کربنات کلسیم خالص، تصفیه شده یا مصنوعی نیز شناخته می‌شود. این نوع از انواع کربنات کلسیم فرمول شیمیایی مشابه سایر انواع کربنات کلسیم، دارد: CaCO3. متداول‌ترین آرایش برای کربنات کلسیم رسوب شده و آسیاب شده شکل شش ضلعی است که به کلسیت معروف است. اندازه ذرات کربنات کلسیم رسوب‌شده بسیار ریز است و معمولاً کمتر از پنج میکرون قطر دارد. استفاده از کربنات کلسیم رسوبی در تولید محصولات کاغذی مفید است.

انواع کربنات کلسیم در نظر ساختار

3.کربنات کلسیم کوتد

در حالت طبیعی، کربنات کلسیم آبدوست است. به این معنی که تمایل دارد آب را جذب کند، با آن مخلوط شود، یا در آن حل شود. اما، صنایعی مانند صنعت پلاستیک وجود دارد که این ویژگی کربنات کلسیم در آن‌ها می تواند مشکل ساز باشد و اصطکاک زیادی ایجاد کند. می‌توان این خاصیت کربنات کلسیم را تغییر داد تا اصطکاک کاهش یابد و ماده معدنی آبگریز (به معنی دفع آب) شود.

یکی از راه‌های پوشش کربنات کلسیم استفاده از اسید استئاریک و اسپری کردن آن روی کربنات کلسیم است. به این نوع کربنات کلسیم، کربنات کلسیم کوتد یا پوشش داده شده گفته می‌شود.  تنها تفاوت این نوع از انواع کربنات کلسیم با سایر آن‌ها در آب گریز بودن است. کربنات کلسیم پوشش داده شده در رنگ‌ها، به عنوان پرکننده و در تولید سرامیک استفاده می‌شود.

4.کربنات کلسیم خوراکی

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع کربنات کلسیم، کربنات کلسیم خوراکی است. این نوع از کربنات کلسیم در تولید داروها کاربردهای زیادی دارد. کربنات کلسیم خوراکی به عنوان یک افزودنی غذایی، یک مکمل غذایی، یک آنتی اسید و یک اتصال دهنده فسفات استفاده می‌شود. کربنات کلسیم برای درمان کمبود کلسیم و پوکی استخوان، به عنوان آنتی اسید برای بیماری‌های گوارشی و به عنوان یک اتصال دهنده فسفات برای درمان بیماری‌های مزمن کلیوی تجویز می‌شود.

5.کربنات کلسیم صنعتی

کربنات کلسیم صنعتی شامل انواع کربنات کلسیم است که هر یک در صنعت یا صنایعی خاصی کاربرد دارد. برای مثال کربنات کلسیم خوراکی در صنایع غذا و دارو به کار می‌روند. در حالی که مهم‌ترین کاربرد کربنات کلسیم میکرونیزه در صنایع سیمان است. کربنات کلسیم صنعتی در دیگر صنایع همانند صنایع پلاستیک و پلیمر، صنعت تولید کاغذ، صنعت ساختمان سازی، تولید رنگ و … نیز کابرد دارد.

6.کربنات کلسیم میکرونیزه

کربنات کلسیم میکرونیزه پودر سنگ مرمر با دانه‌های ریز است که از خرد کردن سنگ‌های آهکی طبیعی به دست می‌آید. اندازه دانه‌های کربنات کلسیم کوچکتر از 75 میکرون است. کربنات کلسیم میکرونیزه  یکی از پرکاربردترین انواع کربنات کلسیم به شمار می‌رود. صنعت سیمان یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع کربنات کلسیم است. قیمت کربنات کلسیم میکرونیزه به اندازه ذرات و میزان خلوص آن وابسته است.

7.کربنات کلسیم سبک

کربنات کلسیم سبک یک ماده معدنی بسیار پرکاربرد در صنعت است. اندازه ذرات محصول سبک معمولی به طور کلی ۰٫۵ تا ۱۵میکرومتر است ، این ماده شیمیایی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. می توان از آن به عنوان پرکننده و عامل تقویت کننده در فرآیند پردازش لاستیک، پلاستیک، مواد غذایی، خمیر دندان، سفید کننده و غیره استفاده کرد یا برای مثال در صنعت داروسازی، از آن به عنوان ماده کمکی برای تولید برخی از قرص ها با ویژگی های خاص استفاده می شود.

8.کربنات کلسیم سنگین

کربنات کلسیم سنگین، کربنات کلسیم طبیعی است که با خرد شدن کلسیت بدست می آید. در مقایسه با کربنات کلسیم سبک، ارزان است و آسان تر به دست می آید. هرچه اندازه ذرات محصول کوچکتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است ، اندازه متوسط ذرات به طور کلی 5-10میکرومتر است. کربنات کلسیم سنگین طیف وسیعی از کاربردها را دارد. از جمله صنایع لاستیک و پلاستیک و کاغذ سازی و بتن را نام برد .

مطلب پیشنهادی: تفاوت پودر کربنات کلسیم سبک و سنگین 

ویژگی کربنات کلسیم

3 ویژگی کربنات کلسیم عبارتند از:

  1. شکل ظاهری: کربنات کلسیم به شکل پودر سفید رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. مولکول‌های تشکیل دهنده: کربنات کلسیم از عناصر کلسیم، کربن و اکسیژن تشکیل می‌شود.
  3. انحلال پذیری: کربنات کلسیم تقریبا در آب نامحلول است.

این ویژگی‌ها در بین انواع کربنات کلسیم مشترک هستند.

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع مختلف

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع مختلف با اهداف گوناگونی انجام می‌شود:

  • کربنات کلسیم در صنعت کشاورزی با هدف تصحیح PH خاک به کار می‌رود.
  • کربنات کلسیم در صنعت داروسازی با هدف تامین کلسیم در مکمل‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کربنات کلسیم در تامین غذای دام و طیور برای تامین کلسیم مورد نیاز رژیم غذایی دام و طیور به کار می‌رود.
  • کربنات کلسیم در تولید کاغذ با هدف تامین سفیدی و شفافیت کاغذ به کار می‌رود.
  • کربنات کلسیم در تولید پلاستیک و پلیمر به عنوان یک پرکننده ارزان قیمت کاربرد دارد.

انواع کربنات کلسیم مورد استفاده در صنایع مختلف ویژگی‌های مختص خود را دارند. برای مثال کربنات کلسیم مورد استفاده در تولید دارو از نوع خوراکی است. در حالی که کربنات کلسیم مورد استفاده  در تولید پلاستیک و پلیمر از درجه صنعتی می‌باشد.

کارخانه تولید کربنات کلسیم

شرکت الوان پودر یک کارخانه تولید کربنات کلسیم داخلی است که با به روز‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات نسبت به تولید انواع کربنات کلسیم اقدام می‌کند. کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی میکرونیزه در مش‌های مختلف توسط این کارخانه تولید و عرضه می‌شوند. پودرهای صنعتی میکرونیزه الوان پودر از بالاترین میزان خلوص و کیفیت برخوردارند.

خرید انواع کربنات کلسیم 

کارخانه تولید پودر میکرونیزه الوان پودر به عنوان یکی از معتبر ترین تولید کنندگان پودر میکرونیزه در بخش تولید پودر کربنات کلسیم محصولاتی با کیفیت را در اختیار صاحبان صنایع قرار می دهد 

برای مشاوره با کارشناسان فروش شرکت الوان پودر با شماره های ذیل تماس بگیرید : 

09188118993

08158210898

انواع کربنات کلسیم از نظر نوع ساختار

کربنات کلسیم دو شکل کریستالی اصلی دارد – دو آرایش هندسی مختلف از یون‌های کلسیم و یون‌های کربنات که ترکیب را می‌سازند – آراگونیت و کلسیت. همه مواد معدنی کربنات کلسیم مجموعه‌ای از کریستال‌های با اندازه‌های مختلف از این دو شکل هستند که به روش‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند.  کربنات کلسیم در شکل خالص خود پودری سفید رنگ با وزن مخصوص 2.71 در شکل کلسیت یا 2.93 در شکل آراگونیت است. وقتی گرم می‌شود، به اکسید کلسیم (CaO) و گاز دی اکسید کربن (CO2) تجزیه می‌شود. همچنین به شدت با اسیدها واکنش نشان می‌دهد تا کف حباب های دی اکسید کربن آزاد شود. سه کانی کلسیت، آراگونیت و واتریت از مهم ترین کانی های سنگ ساز هستند.

انواع کربنات کلسیم از نظر ساختار

1.آراگونیت

آراگونیت یکی از انواع کربنات کلسیم است. در واقع کربنات کلسیم به صورت آراگونیت و کلسیت شکل می‌گیرد و این دو ماده معدنی فقط در تبلورشان متفاوت هستند. کلسیت، کانی رایج‌تر است و در بلورهای مثلثی شکل می‌گیرد، در حالی که آراگونیت کریستال‌های متعامد را تشکیل می‌دهد.

در مواردی، بلورهای آراگونیت و کلسیت برای تعیین تک تک آن‌ها بسیار کوچک هستند و تشخیص این دو کانی فقط با آزمایش نوری یا اشعه ایکس امکان پذیر است. هویت واقعی اشکال میکرو کریستال آراگونیت یا کلسیت نیز ممکن است بدون آزمایش پیچیده مشخص نباشد و این نیز می‌تواند باعث سردرگمی بین این گونه‌ها شود.

2.کلسیت

کلسیت معدنی یک دیگر از انواع کربنات کلسیم است که با فرمول CaCO3 مطابقت دارد. کلسیت یکی از ترکیبات رایج سنگ‌های رسوبی، به ویژه سنگ آهک است. همچنین کانی اولیه در سنگ مرمر دگرگونی است. کلسیت همچنین به عنوان یک کانی رگه‌ای در ذخایر چشمه‌های آب گرم و همچنین در غارها به صورت استالاکتیت و استالاگمیت وجود دارد. کلسیت اغلب جزء اصلی پوسته موجودات دریایی (مانند پلانکتون‌ها، دوکفه‌ای‌ها، گاستروپودها، پلی پلاکوفوران‌ها، سفالوپودها، نرم تنان و غیره) است.

 

3.واتریت

واتریت یکی دیگر از انواع کربنات کلسیم است. این نام به افتخار کانی شناس آلمانی هاینریش واتر گرفته شده است. همچنین به عنوان کربنات مو کلسیم شناخته می شود و دارای عدد JCPDS 13-192 است. واتریت، مانند آراگونیت، یک فاز ناپایدار کربنات کلسیم در شرایط محیطی در سطح زمین است. واتریت از آنجایی که پایداری کمتری نسبت به کلسیت یا آراگونیت دارد، حلالیت بالاتری نسبت به هر یک از این فازها دارد. بنابراین، هنگامی که واتریت در معرض آب قرار می گیرد، به کلسیت یا آراگونیت تبدیل می‌شود. با این حال، واتریت به طور طبیعی در چشمه‌های معدنی، بافت‌های آلی، سنگ‌های صفراوی و سنگ‌های ادراری وجود دارد. در این شرایط، برخی ناخالصی‌ها ممکن است واتریت را تثبیت کرده و از تبدیل آن به کلسیت یا آراگونیت جلوگیری کنند. واتریت معمولاً بی رنگ است، شکل آن کروی است و قطر آن کوچک است و از 0.05 تا 5 میکرومتر متغیر است. واتریت می‌تواند به عنوان اولین ذخایر معدنی برای ترمیم صدمات طبیعی یا تجربی ناشی از پوسته در برخی از نرم تنان با پوسته آراگونیت تولید شود. رسوب پوسته بعدی به صورت آراگونیت رخ می‌دهد. واتریت متعلق به سیستم کریستالی شش ضلعی است، در حالی که کلسیت سه ضلعی و آراگونیت متعامد است.

 

4.دولومیت

دولومیت که با نام‌های «دولوستون» و «سنگ دولومیت» نیز شناخته می‌شود، یک سنگ رسوبی و یکی از انواع کربنات کلسیم است. دولومیت یکی از انواع کربنات کلسیم با ترکیب شیمیایی CaMg(CO3)2 است. دولومیت در حوضه‌های رسوبی در سراسر جهان یافت می‌شود. تصور می‌شود که این ماده معدنی با از رسوب‌گذاری گل آهک و سنگ آهک در آب‌های زیرزمینی غنی از منیزیم تشکیل می‌شود.

دولومیت و سنگ آهک سنگ‌های بسیار مشابهی هستند. آنها طیف رنگی یکسانی از سفید تا خاکستری و سفید تا قهوه‌ای روشن دارند. اگرچه در رنگ‌های دیگری مانند قرمز، سبز و سیاه نیز وجود دارند. سختی آن‌ها تقریبا یکسان است و هر دو در اسید هیدروکلریک رقیق محلول هستند. آن‌ها برای استفاده به عنوان مصالح ساختمانی خرد  و به دلیل توانایی آن‌ها در خنثی کردن اسیدها استفاده می شود.

سخن آخر

کربنات کلسیم یک ترکیب استثنایی است. فرمول شیمیایی CaCO3 نشان‌دهنده ماده خامی است که در همه جای طبیعت وجود دارد. انواع کربنات کلسیم به لحاظ ساختار و خواص شیمیایی، روش تولید و کاربردها با یکدیگر متمایز هستند.

سوالات متداول

کربنات کلسیم رسوبی-کربنات کلسیم کوتد-کربنات کلسیم صنعتی و…  از انواع کربنات کلسیم هستند 

آراگونیت-کلسیت-واتریت و.. از انواع کربنات کلسیم از نظر ساختار هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کلوخه کربنات کلسیم و کاربردهای آن 12 شهریور, 1401

کلوخه کربنات کلسیم و کاربردهای آن

در زبان پارسی کلوخه به هر چیزی گفته می‌شود که به شکل کلوخ یا سنگ باشد. در صنعت  نیز کلوخه به سنگ‌های معدنی گفته می‌شود

مقالات ادامه مطلب
کاربرد کربنات کلسیم در پروفیل 28 دی, 1401

کاربرد کربنات کلسیم در پروفیل

پلی وینیل کلراید (PVC) یک پلیمر همه کاره است. این پلیمر برای انواع کاربردهای لوله از لوله کشی فاضلاب بزرگ گرفته تا لوله کشی تخلیه

مقالات ادامه مطلب
کربنات کلسیم کوتد 7 تیر, 1401

کربنات کلسیم کوتد

کربنات کلسیم CaCo3 یک محصول همه کاره و بسیار مفید است. کربنات کلسیم کوتد یا کربنات کلسیم پوشش داده شده همان کربنات کلسیم معمولی با

مقالات ادامه مطلب
کربنات کلسیم مشکی چیست؟ 4 اسفند, 1401

کربنات کلسیم مشکی چیست؟

CaCO3 یا کربنات کلسیم یک ماده طبیعی معدنی بسیار پرکاربرد است‌‌. کربنات کلسیم طبیعی یا زمین از آسیاب کردن یک کانی فراوان به نام کلسیت

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو