کربنات کلسیم ریز دانه

پودر کربنات کلسیم میکرونیزه
14 تیر, 1401
mehditarah
1509

کربنات کلسیم را می‌توان یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه در صنعت قلمداد کرد. کربنات کلسیم میکرونیزه همان پودر کربنات کلسیم است که برای اثربخشی بیشتر در کاربردهای صنعتی، دانه‌های آن به اندازه‌های بسیار کوچکی خورد شده است. در واقع به کربنات کلسیم با اندازه دانه‌های کمتر از 75 میکرون، میکرونیزه اطلاق می‌شود. پودر میکرونیزه از ظاهر یکدست و یکنواختی مانند آرد برخوردار است. از جمله مهم‌ترین کاربردهای کربنات کلسیم ریز دانه می‌توان به کاربرد در صنعت رنگ، صنایع غذا و دارو و کاغذ و گرانول اشاره کرد.

کربنات کلسیم میکرونیزه چیست؟

پاسخ به سوال “کربنات کلسیم میکرونیزه چیست” بسیار ساده است! همان کربنات کلسیم است با دانه‌های بسیار کوچک و بافتی یکنواخت. این نوع از کربنات کلسیم با  مش دانه‌بندی‌های مختلفی تولید می‌شود. از جمله:

  • دانه بندی یا مش ۱۰۰
  • دانه‌ بندی یا مش ۲۰۰
  • دانه بندی یا مش ۳۲۵
  • دانه بندی یا مش ۴۰۰
  • دانه بندی یا مش۸۰۰
  • دانه‌ بندی یا مش ۱۲۰۰
  • دانه بندی یا مش ۱۵۰۰
  • دانه بندی یا مش۲۵۰۰
  • دانه بندی یا مش ۳۵۰۰

ساختار و روش تولید کربنات کلسیم میکرونیزه

شاید تاکنون برای شما سوالاتی درباره ساختار و روش تولید کربنات کلسیم میکرونیزه مطرح شده باشد.

این نوع کربنات کلسیم پس از طی فرآیندهای پردازش مختلف بر روی سنگ‌های کلسیت، مرمر، گچ، دولومیت و آهک استخراج شده از طبیعت به وجود می‌آید. بنابراین مراحل تولید کربنات کلسیم ریزدانه عبارتند از:

  1. استخراج سنگ آهک و کلسیت از معدن و انتقال به کارخانه
  2. استخراج کربنات کلسیم از این سنگ‌ها و خالص سازی آن
  3. آسیاب کردن کربنات کلسیم با استفاده از فک‌های کوبشی
  4. عبور دادن کلسیم کربنات حاصل از میان توری‌هایی به نام سرند با هدف تولید کربنات کلسیم با مش‌های متفاوت
  5. بسته‌بندی محصولات و عرضه آن برای استفاده در صنایع مختلف.

مطلب پیشنهادی : انواع کرینات کلسیم 

کاربرد کربنات کلسیم میکرونیزه

  • صنعت تولید رنگ: کاربرد کربنات کلسیم میکرونیزه در صنعت رنگ به دلیل گرانولومتری بسیار ظریف آن است. از این محصول به عنوان ماده‌ای بی اثر در تهیه پرکننده برای سطوح رنگ شده و مصالح سنگی استفاده می‌شود. همچنین به طور گسترده‌ای به عنوان رنگدانه در رنگ دیوار به کار می‌رود. این ماده با توجه به حداقل جذب روغن و همچنین نفوذپذیری آسان در رزین‌ها، کاربرد فراوانی در تولید رنگ دارد. همچنین با استفاده از این ماده خام در ترکیب رنگ می‌توان از کپک زدن آن جلوگیری کرد. در ترکیب رنگ‌های بر پایه آب، از 20تا 25 درصد کربنات کلسیم استفاده می‌شود. استفاده از این ماده در رنگ‌ها باعث کاهش مصرف TiO2 و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.
  • صنعت کاغذسازی: در صنعت کاغذسازی، استفاده از کربنات کلسیم ریز دانه باعث کاهش مصرف سلولز و مواد سفید کننده نوری و همچنین کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود. به میزان 30-15 درصد کربنات کلسیم ریزدانه به سلولز در تولید کاغذ نوشتاری، کاغذ دیواری و مقوا اضافه می‌شود. به دلیل داشتن سفیدی بالا، ارزان بودن و سایر ویژگی‌های فنی کلسیت در صنعت کاغذ جای کائولن را گرفته است.
  • صنعت غذا و دارو: کربنات کلسیم به دلیل خاصیت بی‌اثر و محتوای کلسیم بالا به طور گسترده در مواد غذایی، مکمل های غذایی، دارویی و آرایشی استفاده می‌شود. کربنات کلسیم منشا طبیعی دارد و می توان از آن در محصولات ارگانیک استفاده کرد. در صنعت داروسازی به عنوان یک ماده پرکننده و پوشش دهنده بی اثر در قرص‌ها و کپسول‌ها به کار می‌رود. همچنین به عنوان مات کننده و اصلاح کننده pH در کرم‌ها و پمادهای آرایشی عمل می‌کند. میکرونیزه بودن کربنات کلسیم باعث می‌شود تا بافت شنی در محصولات خوراکی قابل تشخیص نباشد و طعم آن بهبود یابد.

 

پودر کربنات کلسیم میکرونیزه

 

قیمت کربنات کلسیم میکرونیزه

قیمت کربنات کلسیم میکرونیزه نسبت به کربنات کلسیم معمولی بیشتر است. اندازه ذرات را می‌توان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در قیمت گذاری کربنات کلسیم قلمداد کرد. اندازه ذرات کربنات کلسیم با واحدی به نام “مش” مشخص می‌شود. هر چه دانه‌بندی کربنات کلسیم کوچکتر باشد قیمت آن بیشتر خواهد بود.

دومین فاکتور موثر بر قیمت این ماده خام، طبیعی یا مصنوعی بودن آن است. قیمت کربنات کلسیم زمین یا طبیعی نسبت به کربنات کلسیم مصنوعی یا رسوبی ارزان‌تر است. سومین فاکتور بسته‌بندی محصولات است. کربنات کلسیم بسته‌بندی شده نسبت به کربنات کلسیم فله‌ای گران‌تر است.

فروش کربنات کلسیم میکرونیزه

فروش کربنات کلسیم میکرونیزه توسط کارخانجات تولید کننده داخلی و خارجی این ماده خام انجام می‌شود. کشور ایران به دلیل برخورداری از معادن کربنات کلسیم یکی از مهم‌ترین تولید کنندگان این ماده خام در جهان به شمار می‌رود. به همین دلیل بخش بزرگی از کربنات کلسیم تولید داخل به کشورهای همسایه صادر می‌شود. کیفیت بالای کربنات کلسیم تولید داخل بسیار بالاست و قیمت آن نیز نسبت به انواع مشابه خارجی ارزان‌تر است.

سخن آخر

کربنات کلسیم (CaCO3) یک ماده طبیعی در گچ، سنگ آهک و مرمر است که از سه عنصر کربن، اکسیژن و کلسیم تشکیل شده است. این ماده خام از واکنش دی اکسید کربن با آهک سوخته یا سوخته تشکیل می‌شود. می‌توان از آن برای کاربردهای مختلفی از صنعتی، غذایی گرفته تا کشاورزی استفاده کرد. کربنات کلسیم میکرونیزه همان کربنات کلسیم است که به وسیله فرآیندهای مختلف، دانه‌های آن به اندازه‌های بسیار کوچک تبدیل شده است. استفاده از این نوع از کربنات کلسیم در تولید محصولاتی چون رنگ‌ها و کاغذ کیفیت محصولات را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. همچنین کربنات کلسیم ماده‌ای سازگار با محیط زیست است. بنابراین استفاده از آن باعث توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست می‌شود.

این مطلب توسط الوان پودر تهیه شده است .

پودر کربنات کلسیم با اندازه دانه‌های کوچکتر از ۷۵ میکرون را میکرونیزه می‌نامند.

مهم‌ترین کاربردهای کربنات کلسیم ریزدانه یا میکرونیزه در صنایع رنگ، کاغذسازی و صنایع غذا و دارو است‌.

استفاده از این ماده خام موجب افزایش کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام شده آن‌ها می‌شود. همچنین باعث می‌شود تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
 پودر مل در لاستیک سازی 20 اسفند, 1402
پودر تالک در مقره سازی 16 فروردین, 1403
پودر کربنات کلسیم صابون 24 آذر, 1401

پودر کربنات کلسیم صابون

کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaCO3 است. این یک ماده معمولی است که در سنگ‌ها به عنوان کانی‌های کلسیت و آراگونیت یافت می‌شود. به

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم در داروسازی 4 خرداد, 1401

پودر کربنات کلسیم در داروسازی

کربنات کلسیم (CaC03) یک افزودنی رایج در صنعت داروسازی است. می‌توان از آن به عنوان یک افزودنی رنگی استفاده کرد‌. پودر کربنات کلسیم یک پودر

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو