پودر کربنات کلسیم در کشاورزی

کربنات کلسیم در کشاورزی
24 اردیبهشت, 1401
mehditarah
3013

کربنات کلسیم در کشاورزی، که بیشتر به عنوان آهک کلسیتی یا آهک باغی شناخته می شود، از دیرباز در مدیریت مزارع و چمنزارها مورد توجه بوده است.

فهرست مطالب

نقش کربنات کلسیم در کشاورزی

کربنات کلسیم جزء اصلی سنگ آهک است. این ماده معدنی به طور گسترده برای جبران اسیدیته خاک و تامین کلسیم برای گیاهان برای تغذیه آن‌ها استفاده می‌شود. کربنات کلسیم یک ماده معدنی همه کاره است که بسته به درجه خلوص، گرانولومتری و روش فرآوری آن کاربردهای متفاوتی دارد. اندازه دانه‌های کربنات کلسیم  هنگام تصمیم گیری برای هدف استفاده از آن اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربردهای کربنات کلسیم طیف بسیار گسترده‌ای از صنایع را در بر می‌گیرد. از صنعت تولید پلاستیک گرفته تا رنگ و کاغذ سازی. عمده‌ترین کاربردهای صنعتی که کربنات کلسیم در آن حضور دارد، صنایع شیمیایی، کشاورزی و صنایع غذایی است. بخش ساختمان‌سازی نیز یکی دیگر از مواردی است که از کاربردهای این ماده خام بهره می‌برد. نقش کربنات کلسیم در کشاورزی موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

علت استفاده از کربنات کلسیم در کشاورزی

الزامات کشاورزی برای تولید محصول، محدوده‌های pH خاصی را برای خاک هدف قرار می‌دهد. هدف از این الزامات بهینه سازی تولید، کاهش پوسیدگی انتهایی شکوفه در گیاهانی مانند گوجه‌فرنگی و رشد تخم‌ریزی قارچ است.

سنگ آهک منبع کربنات کلسیم است و به عنوان کود برای خاک‌های کشاورزی استفاده می‌شود.  زیرا پودر میکرونیزه  کربنات کلسیم خاصیت قلیایی داشته و  PH خاک‌های اسیدی را افزایش می‌دهد. این افزایش PH باعث افزایش حاصلخیزی خاک می‌شود. همچنین باعث می‌شود گیاهان نیتروژن، فسفر و پتاسیم را بهتر جذب کنند. بنابراین مهم‌ترین علت استفاده از کربنات کلسیم در کشاورزی افزایش pH خاک اسیدی و کاهش غلظت آلومینیوم (Al) در محلول خاک است. رشد ضعیف محصول در خاک‌های اسیدی عمدتاً ناشی از مقدار زیاد آلومینیوم محلول در خاک است. محلول آلومینیوم برای سیستم ریشه بسیاری از گیاهان سمی است. افزودن کربنات کلسیم به خاک منبع ارزشمندی را برای تغذیه گیاه تامین می‌کند. این برای به حداکثر رساندن عملکرد محصول، چرای حیوانات و سیلاژ/یونجه با کیفیت خوب حیاتی است.

برخی از مزایای ثانویه خنثی کردن اسیدیته خاک با آهک عبارتند از:

  • افزایش در دسترس بودن فسفر (P) برای گیاه.
  • بهبود تثبیت نیتروژن (N)
  • استفاده بهتر از آب
  • بهبود کیفیت رشد و عملکرد گیاه با سیستم ریشه سالم‌تر

کربنات کلسیم در تغذیه دام نیز اهمیت زیادی دارد. مکمل‌های کربنات کلسیم برای گاو و سایر دام‌ها نقش کلیدی در رشد و استحکام استخوان و همچنین در سلامت عمومی حیوانات دارند. حیوانات مختلف در مراحل مختلف رشد خود به مقادیر متفاوتی از کربنات کلسیم نیاز دارند. برای تغذیه صحیح دام خود با این ماده معدنی باید با متخصص تغذیه دام مشورت کنید.

مطالب پیشنهادی : پودر کلسیم کربنات چیست ؟

کلسیم کربنات مخصوص کشاورزی

کلسیم کربنات مخصوص کشاورزی، آهک کشاورزی نامیده می‌شود. کلسیم کربنات در کشاورزی نقش ماده اشباع کننده معدنی را بر عهده دارد که برای تغذیه زمین‌های کشاورزی استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. آهک کشاورزی میزان اسیدیته و pH خاک را مشخص می‌کند. مقدار PH ایده‌آل برای خاک کشاورزی 7 است. در حالی که مقدار PH خاک زمین‌های کشاورزی در نقاط مختلف کشور پایین یا بالاتر است. این شرایط برای کشاورزی سالم مناسب نیست. خاک اسیدی یا قلیایی کمک چندانی به کشاورزان در کشت نمی کند. اگر کشاورزان اهمیت کربنات کلسیم در خاک را درک نکنند در زمان برداشت محصول خوبی نخواهند داشت. در نتیجه زمان و پول خود را از دست می دهند. نوع کربنات کلسیمی که در کشاورزی استفاده می‌شود به ویژگی‌های ساختاری خاک، سنگینی یا سبکی خاک و ویژگی‌های ساختاری آن وابسته است.

کاربرد کلسیم کربنات در کشاورزی

زمان استفاده از کربنات کلسیم در کشاورزی

به طور کلی، کربنات کلسیم یا دولومیت حداقل 10 تا 15 روز قبل از شروع فرآیند کشاورزی با خاک مخلوط می شود. انتظار می‌رود زمین قبل از استفاده از کربنات کلسیم برای کسب نتایج بهتر خیس باشد.) این فاصله 15 روزه برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید مناسب است. علاوه بر این، میکروارگانیسم‌های مضر در خاک باید در واکنش شیمیایی در این فاصله از بین بروند. باید توجه ویژه‌ای داشت که در این مدت از کود کربنات کلسیم استفاده نشود. با توجه به محیط و ماهیت خاک استفاده از کربنات کلسیم باید به صورت دوره‌ای تکرار شود.  مقدار کلسیم کربنات کشاورزی معمولاً بر حسب تن در هکتار اندازه گیری می‌شود. زمان استفاده از کربنات کلسیم در کشاورزی هنگامی است که لایه سطحی خاک به ارتفاعی در حدود ۲۰۰ میلی‌تر اسیدی شده باشد. در این حالت PH خاک به زیر ۵.۶ می‌رسد. معمولا اضافه کردن کلسیم کربنات به خاک حداکثر ۵ سال یک بار انجام می‌شود.

خرید کربنات کلسیم کشاورزی

خرید کربنات کلسیم کشاورزی به صورت پودر یا به صورت دانه‌بندی امکان پذیر است. کربنات کلسیم پودر شده سریعتر در خاک نفوذ می‌کند. اما استفاده از آن با سرعت ثابت دشوارتر است. برعکس، فرم‌های گلوله‌سازی شده کاربرد آسان‌تری دارند. اما زمان بیشتری برای تجزیه شدن و ارائه مزایای خود نیاز دارند. کربنات کلسیم در کشاورزی برای اصلاح چندین مشکل رایج باغ مفید است. اما خرید و مصرف کلسیم کربنات در کشاورزی فقط باید بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل خاک استفاده شود. زیرا مصرف بیش از حد این ماده معدنی در کشاورزی ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را به خاک وارد کند. آهکی شدن خاک حتی ممکن است آن را برای همیشه غیر قابل کشت کند.

 

فروش عمده کربنات کلسیم در کشاورزی

فروش عمده کربنات کلسیم در کشاورزی توسط تولیدکنندگان داخلی و خارجی انجام می‌شود. فروش عمده این محصولات اغلب به شکل فله‌ای و تنی انجام می‌پذیرد. اما برای مصارف صادراتی به شکل بسته‌بندی نیز موجود است. قیمت فروش این ماده معدنی ثابت نیست و بسته به عوامل مختلف دائما در حال نوسان است. علاوه بر این نوع کربنات کلسیم و کاربرد آن نیز بر قیمت این محصول تاثیرگذار است. برای مثال کلسیم کربنات ریزدانه گران‌تر از کلسیم کربنات‌های درست دانه است. کلسیم کربنات‌های ریز دانه بیشتر مناسب استفاده در آزمایشگاه‌ها هستند تا مصارف کشاورزی.

سوالات متداول

کربنات کلسیم در کشاورزی اسیدیته و سطح pH خاک را با خنثی کردن اسیدهای موجود در خاک اصلاح می‌کند. این کار باعث می‌شود تا میکروارگانیسم ها بتوانند رشد کنند. بقایای گیاهی و حیوانی را تجزیه کنند و عناصر مورد نیاز برای رشد سالم زمین را آزاد کنند.

افزایش دسترسی گیاهان به فسفر، تثبیت نیتروژن، استفاده بهتر از آب و عملکرد بهتر گیاه مزایایی کاربرد کربنات کلسیم در کشاورزی است.

آهک کشاورزی یک کود معدنی است که برای خنثی کردن و تغذیه زمین های کشاورزی استفاده می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر تالک در جوهر 10 فروردین, 1403
تفاوت پودر کربنات کلسیم و کربنات سدیم 2 شهریور, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم و کربنات سدیم

یون کربنات (CO3) دارای ظرفیت 2- است. این یون منفی با سدیم (Na) که ظرفیت آن 1+ است و کلسیم (Ca) که ظرفیت آن 2+

مقالات ادامه مطلب
کاربرد پودر مل در سیمان 5 تیر, 1402

کاربرد پودر مل در سیمان

کاربرد پودر مل در سیمان پودر مل یکی از پودرهای میکرونیزه صنعتی پرکاربرد و معروف است. کاربرد پودر مل در سیمان تنها یکی از کاربردهای

مقالات ادامه مطلب
تفاوت کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی 18 مرداد, 1401

تفاوت کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی

کربنات کلسیم یا  CaCO3 ماده‌ای معدنیست که بیش از 4 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد و در سراسر جهان یافت می‌شود. رایج‌ترین اشکال

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو