کاربرد کربنات کلسیم در صنایع مختلف

17 اردیبهشت, 1401
mehditarah
2996

بهترین کاربرد های کربنات کلسیم 

قصد داریم بهترین کاربرد های کربنات کلسیم در صنعت های مهم رو بهتون بگیم در ادامه با ما همراه باشین.

کربنات کلسیم چیست؟

پودر کربنات کلسیم یک ماده سفید رنگ است که از پیوند بین مولکول‌های کلسیم، اکسیژن و کربن حاصل می‌شود. در حقیقت فرمول شیمیایی کربنات کلسیم عبارت است از: CaCO3. سفیدی، روشنایی، خاصیت قلیایی، حلالیت اندک در آب، محلول بودن در اسید و غیرسمی بودن مهم‌ترین ویژگی‌های کربنات کلسیم به شمار می‌روند.

فهرست مطالب

موارد مصرف کربنات کلسیم

موارد مصرف کربنات کلسیم بسیار زیاد هستند. از صنعت کشاورزی گرفته تا پزشکی و داروسازی همه و همه با دلایل گوناگونی از این ماده معدنی استفاده می‌کنند. در کشاورزی به علت قلیایی بودن کربنات کلسیم از آن استفاده می‌شود. زیرا لازم است اسیدیته خاک خنثی شود. در پزشکی و داروسازی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن انسان از پودر کربنات کلسیم استفاده می‌شود. در صنایع دیگر نیز کربنات کلسیم به عنوان یک پرکننده ارزان قیمت طبیعی و غیر سمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع کربنات کلسیم

انواع کربنات کلسیم را می‌توان بر اساس معیارهای گوناگونی دسته‌بندی کرد. برای مثال انواع کربنات کلسیم از لحاظ شیوه تولید عبارتند از:

  • کربنات کلسیم طبیعی: کربنات کلسیم طبیعی از آسیاب کردن سنگ‌های طبیعی گچ، آهک و مرمر حاصل می‌شود.
  • کربنات کلسیم مصنوعی: کربنات کلسیم مصنوعی با استفاده از واکنش‌های شیمیایی پیچیده توسط انسان و در کارخانجات تولید می‌شود.

پودر کربنات کلسیم را می‌توان بر اساس اندازه ذرات آن به مش‌های گوناگون دسته‌بندی کرد. یک دسته‌بندی رایج دیگر برای انواع کربنات کلسیم، تقسیم آن به دو دسته کربنات کلسیم خوراکی و غیرخوراکی یا صنعتی است.

کربنات کلسیم فولاد

استفاده از پودر کربنات کلسیم فولاد در مقادیر بسیار زیاد و با هدف جداسازی ناخالصی‌های سنگ آهن انجام می‌شود. با توجه به ارزان بودن کربنات کلسیم، استفاده از مقادیر زیاد آن در تصفیه سنگ آهن توجیه اقتصادی دارد.

کربنات کلسیم تصفیه آب

کاربرد پودر کربنات کلسیم تصفیه آب یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده معدنی به شمار می‌رود. استفاده از کربنات کلسیم در تصفیه آب کیفیت آب آشامیدنی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

کربنات کلسیم دامی

کاربرد پودر کربنات کلسیم دامی برای تامین کلسیم مورد نیاز دام و طیور است. زیرا کلسیم یکی از عناصر حیاتی برای سلامت این موجودات زنده به شمار می‌رود. بهبود فرآیند استخوان سازی و بهبود گوارش مهم‌ترین آثار استفاده از کربنات کلسیم در رژیم غذایی دام و طیور است.

کربنات کلسیم در صنایع آرایشی و بهداشتی

کاربرد پودر کربنات کلسیم در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان پرکننده و سفید کننده انجام می‌شود. کربنات کلسیم به علت جاذب چربی بودن بهترین پرکننده برای استفاده در پودرهای آرایشی است. مزیت مهم کربنات کلسیم برای استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی غیر سمی بودن و ایمن بودن آن برای استفاده انسان است.

کربنات کلسیم در کشاورزی

همانطور که می‌دانید ماده معدنی کلسیم یکی از صدها عنصر ضروری برای بقا و زندگی تمامی موجودات زنده است که نقش استخوان سازی ، بهبود سیستم گوارشی و تنظیم فرایندهای زیستی را به عهده دارد.

در کشاورزی نیر کاربری و ارزان ترین روش برای تامین کلسیم بدن حیوانات استفاده از کربنات کلسیم در خوراک آن هاست. از کربنات کلسیم جهت برطرف کردن نیاز بدن گاو ها و مرغ ها در گاوداری ها و مرغداری ها استفاده می‌شود.

همچنین از آهک که فرآورده ای کربنات کلسیم در کشاورزی برای اصلاح خاک استفاده می‌شود.

کاربرد کلسیم کربنات در کشاورزی

  1. کربنات کلسیم در پلاستیک

یکی از دلایلی که باعث می شود کربنات کلسیم در پلاستیک نقش مهم و پرطرفداری داشته باشد دارا بودن ویژگی های مناسب برای این کار است. برای نمونه از این ویژگی ها می توان خاصیت پایین بودن میزان جذب روغن، پخش سریع، ارزان بودن، درخشندگی خوب، سختی کم را نام برد که باب طبع افراد فعال در صعنت پلاستیک است.

همچنین با استفاده از کربنات کلسیم می توان از نرمی و طویل شدگی بیش ازحد که باعث کاهش مرغوبیت پلاستیک می شود جلوگیری کرد.

همچنین در پلمیر ها نیز کربنات کلسیم نقش مهمی دارد و اصلی ترین کاربرد آن در پلاستیک های سفت مانند PVC، پلی استرهای غیراشباع ، پلی پروپیلن و پلی اتیلن می باشد .

کاربرد کلسیم کربنات در پلاستیک

  1. کربنات کلسیم در داروسازی

در داروسازی نیز از کربنات کلسیم استفاده می شود.به عنوان مثال از کربنات کلسیم برای ساخت نوعی داروی خوراکی استفاده می شود که عمدتا برای جلوگیری و یا درمان کمبود کلسیم در بدن بیمار است.این دارو که به عنوان نوعی مکمل استفاده می شود، برای آن گروه از افرادی مناسب است که دچار بیماری کمبود کلسیم شده اند و یا در خطر مبتلا شدن به این بیماری و عوارض جانبی آن هستند و یا در وعده های غذایی که به طور روزانه مصرف می کنند مقدار کافی و مناسبی از کلسیم را دریافت نمی کنند.

از کربنات کلسیم در داروسازی  برای جلوگیری و یا درمان بیماری هایی مانند پوکی استخوان و یا ناهنجاری های تیروئیدی نیز می توان استفاده کرد. به این دلیل که در ساختار تمامی این اعضا کلسیم نقشی حیاتی دارد و وجود میزان کافی کلسیم در بدن برای فعالیت درست آن ها ضروری است.

کاربرد کلسیم کربنات در داروسازی

  1. کربنات کلسیم در رنگ

در رنگ سازی نیز از کربنات کلسیم استفاده می شود. عمده ترین دلایل استفاده از کربنات کلسیم در رنگ سازی قیمت مناسب، خصوصیات نرم کنندگی و پوشش مناسب تر می باشد که در بسیاری صنایع کاربرد دارد.

کاربرد کربنات کلسیم در رنگ

  1. کربنات کلسیم در صنایع پلیمر

از پودر کربنات کلسیم در پلیمر به عنوان پر کننده به فراوانی  استفاده می شود. استفاده کردن از پودر کربنات کلسیم در این صنعت، باعث کاهش قیمت چشمگیر در محصولات شده است. پودر کربنات کلسیم از کلوخه شدن پلیمر جلوگیری می نماید و پراکندگی آن را بهبود می دهد .این ماده می‌تواند به عنوان رنگدانه نیز عمل کند. لذا در ورقه‌ها، لوله‌ها و پنجره‌های PVC،  تا 35% از ترکیب را به خود اختصاص می‌دهد.

کاربرد کلسیم کربنات در پلیمر

  1. کربنات کلسیم در ساخت و ساز

با حرارت دادن کربنات کلسیم می توان آن را به آهک تبدیل کرد. از آهک در کارها و فعالیت های ساختمانی استفاده فراوان می شود. کربنات کلسیم در ساخت و ساز هم برای ساختن مواد و هم به عنوان اجزاء و ذرات سیمان مهم و ضروری می‌باشد.هم چنین در ساخت ملات برای چینش آجرها روی هم، بلوک‌های بتنی، سنگ‌ها، پوشش سقف، ترکیب رزین و کاشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از ملات هایی همچون آهک ، ساروج و گچ که مواد اولیه به صورت جداگانه به محل اجرا حمل می شود به دلیل مشکلات ایجاد شده از سال 1960 به بعد به آرامی منسوخ شده است. در حال حاضر در کشور های پیشرفته از روش جایگزین آن و در واقع از ملاتهای خشک پلاستر کربنات کلسیم به منظور اندودکاری داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده این ماده: وزن پایین که باعث سبکی ساختمان می‌باشد، مقاومت در برابر حریق و شعله مستقیم، مقاومت و پایداری در برابر رطوبت، مقاومت بالا در مقابل خراش های سطحی و…

کربنات کلسیم در ساخت و ساز

مطالب پیشنهادی : پودر کربنات کلسیم چیست ؟

کربنات کلسیم در کاغذسازی

  • یکی از مهم ترین زمینه های مصرف کربنات کلسیم در کاغذ سازی این  است که به عنوان یک پر کننده ارزان قیمت و سازگار با مواد اولیه مصرف می شود. در صورت استفاده از کربنات کلسیم در تولید کاغذ ، میزان مصرف چوب به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می باید که این مورد برای محیط زیست هم ویژگی مثبتی محسوب می گردد.
  • حتی امروزه در برخی کشورها کاغذی تولید می گردد که در آن ، کربنات کلسیم به شکل صد در صد جایگزین چوب گردیده است.
  • کربنات کلسیم در صنعت کاغذسازی به خاطر روشنایی بالا و پراکندگی نور در تمام دنیا با ارزش است و از آن به عنوان یک پرکننده ارزان استفاده می‌شود تا سطح کدر کاغذ را روشن کند.

کاربرد کلسیم کربنات در کاغذسازی

کربنات کلسیم در ساخت کاشی و سرامیک

  • از کربنات کلسیم در کاشی و سرامیک مخصوصاً لعاب‌سازی استفاده می‌شود.
  • به دلیل تشکیل یوتکتیک، نقطه ذوب مجموعه را پایین آورده و به هنگام استفاده در لعاب، ضریب انبساط حرارتی لعاب را پایین می‌آورد.

کاربرد کلسیم کربنات در کاشی و سرامیک

کربنات کلسیم در کابل و سیم

  • از کربنات کلسیم در کابل و سیم  برای استحکام و به عنوان پرکننده به میزان 20 درصد جهت تولید کابل و 10 درصد جهت تولید سیم مصرف می‌شود.
  • مشخصات پودر مصرفی باید دارای خلوص 98 درصد ، رطوبت کمتر از 1 درصد و درجه دانه بندی حدود 350 مش باشد.
  • البته جهت تولید کابل از ماده اولیه ای به نام امیا استفاده می گردد که حدود 99 درصد پودر میکرونیزه و 1 درصد اسید استئاریک تشکیل گردیده است.
  • مصرف پودر با درجه ریزی کمتر از 350 مش و خلوص کمتر باعث ترک خوردگی و شکنندگی این نوع محصولات خواهد شد.

کاربردهای دیگر کربنات کلسیم

  • این ماده، کربن دی‌اکسید و آهک را تجزیه می‌کند تا یک ماده اساسی در ساخت استیل، شیشه و کاغذ را به وجود آورد
  • این ماده یکی از پرکاربردترین مواد معدنی است که در صنایع کاغذ، پلاستیک‌ها، رنگ‌ها و پوشش‌ها هم به عنوان پرکننده و هم پوشش رنگی (به علت رنگ سفید مخصوصش) کاربرد دارد. پودر این ماده برای تولید مواد سفید کننده با اندازه مخصوص و نرم زیاد استفاده می شود
  • در صنعت حفاری جهت روان سازی گل حفاری از پودر این ماده استفاده می گردد. بیشترین کاربرد کربنات کلسیم خاکی و کربنات کلسیم ته‌نشینی (Precipitated) در صنایع کاغذ و صنایع پلاستیک و صنایع رنگسازی است.
  • تولید چسب چوب،صنایع لاستیک، صنایع کفپوش صنایع چسب و رزین، صنایع لوله پلیکا، صنایع چرم مصنوعی، مرکب کاربرد دارد.
  • این ماده در صنایع شوینده‌ها، صنایع مستربچ، صنایع کنیتکس، صنایع پروفیل  مصرف دارد.

برای خرید کربنات کلسیم و مشاوره پیش از خرید می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان فروش الوان پودر در ارتباط باشید.

خواص کربنات کلسیم 

پودر کربنات کلسیم یکی از مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی است که در صنایع مختلف به کار می‌رود. این ترکیباتی که به طور گسترده‌ای در طبیعت یافت می‌شوند، بخش عمده‌ای از ساختار های ارگانیسم‌ها را تشکیل می‌دهند. خواص پودر کربنات کلسیم شامل:

اولین خاصیت پودر کربنات کلسیم، قابلیت ضدعفونی کنندگی است. این ترکیبات به دلیل داشتن اثر ضدباکتری کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند، به طوری که در تولید محصولات شوینده، ضدعفونی کننده‌های پزشکی و در برخی موارد پوشش‌دهی سطوح، به کار می‌رود.

دومین خاصیت پودر کربنات کلسیم قابلیت جذب رطوبت است. بر اساس تحقیقات انجام شده، این ترکیبات به دلیل داشتن ساختار پیچیده، قابلیت جذب رطوبت را دارند و ظرفیت جذب آب و هوا آن‌ها از دیگر ترکیبات شیمیایی بیشتر است. این خواص باعث می‌شود که پودر کربنات کلسیم به عنوان یک جاذب رطوبت در صنایع مختلف استفاده شود.

خاصیت سوم پودر کربنات کلسیم، قابلیت استفاده در تولید محصولات پلیمری است. این ترکیبات به دلیل داشتن خواص مکانیکی و الکتریکی خوب، به عنوان یکی از مواد اولیه تولید محصولات پلیمری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کربنات کلسیم کوتد 7 تیر, 1401

کربنات کلسیم کوتد

کربنات کلسیم CaCo3 یک محصول همه کاره و بسیار مفید است. کربنات کلسیم کوتد یا کربنات کلسیم پوشش داده شده همان کربنات کلسیم معمولی با

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم مخصوص چسب و درزگیر 21 آبان, 1401

پودر کربنات کلسیم مخصوص چسب و درزگیر

کربنات کلسیم یک افزودنی  است که به طور گسترده در چسب‌ها و درزگیرها استفاده می‌شود. کربنات کلسیم مخصوص چسب و درزگیر می‌تواند هزینه تولید را

مقالات ادامه مطلب
پودر مل معدنی چیست؟ 10 مرداد, 1402

پودر مل معدنی چیست؟

پودر مل معدنی چیست؟ ممکن است نام پودر مل را شنیده باشید. شاید هم نام این پودر را روی بسته‌بندی برخی محصولات در بخش فهرست

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم سینک سرامیکی 18 آبان, 1401

پودر کربنات کلسیم سینک سرامیکی

کربنات کلسیم سینک سرامیکی یکی از مهم‌ترین موادی است که برای تولید سینک استفاده می‌شود. در حقیقت سینک‌های سرامیکی از سنگ‌های مصنوعی تولید می‌شوند و کربنات

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو