پودر سنگ کربنات کلسیم و انواع آن

پودر سنگ کربنات کلسیم
20 مهر, 1401
mehditarah
541

پودر کربنات کلسیم را به جرات می‌توان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مواد اولیه در صنایع مختلف دانست. پودر کربنات کلسیم طبیعی از آسیاب کردن برخی سنگ‌های طبیعی حاصل می‌شود و انواع مختلفی دارد. در این مقاله درباره پودر سنگ کربنات کلسیم و انواع آن صحبت خواهیم کرد.

منابع طبیعی پودر کربنات کلسیم چیست؟

منابع طبیعی پودر کربنات کلسیم سنگ‌ها و صخره‌های موجود در طبیعت هستند. مراحل تولید پودر سنگ کربنات کلسیم به شرح زیر است:

  • در مرحله اول معادن سنگ‌های حاوی ماده کربنات کلسیم شناسایی می‌شود. برای تولید پودر سنگ با کیفیت به سنگ‌هایی حاوی مقادیر زیادی کربنات کلسیم نیاز است.
  • در مرحله دوم سنگ‌های مورد نیاز استخراج شده و توسط ماشین‌های سنگین به کارخانجات تولید کننده پودر کربنات کلسیم منتقل می‌شود.
  • در مرحله سوم سنگ‌ها در کارخانه آسیاب می‌شوند.
  • در مرحله چهارم برای تولید پودر با اندازه دانه‌های متفاوت، پودر سنگ از صافی‌های مخصوص عبور داده می‌شود.

 

انواع سنگ کربنات کلسیم

سه نوع سنگ حاوی کربنات کلسیم حفاری شده و توسط صنعت استفاده می‌شود. انواع سنگ کربنات کلسیم عبارتند از:

  • سنگ آهک
  • سنگ گچ
  • سنگ مرمر

اغلب این سنگ‌ها حاوی ناخالصی‌هایی مانند خاک رس هستند. اما برخی از سنگ‌ها نیز بیش از 97 درصد خالص هستند. تفاوت کلیدی بین سنگ گچ و سنگ آهک این است که سولفات کلسیم جزء اصلی سنگ گچ است. با این وجود که کربنات کلسیم از موارد اصلی اصلی سنگ آهک است. سنگ آهک و گچ مواد معدنی هستند که از نمک‌های کلسیم تشکیل می‌شوند. سنگ گچ رایج‌ترین ماده معدنی سولفاتی است. سنگ گچ معمولاً دارای رنگ کریستال سفید یا بی رنگ است. اما می‌تواند سایه‌های رنگ دیگری مانند خاکستری، قرمز یا زرد نیز داشته باشد.

سنگ آهک و مشتقات آن به طور گسترده در صنعت ساختمان و برای خنثی کردن ترکیبات اسیدی در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. در صنایع شیمیایی، مقادیر زیادی سنگ آهک تا حدود 1500 کلوین گرم می‌شود تا اکسید کلسیم به وجود آید که به آهک زنده معروف است.

سنگ مرمر، سخت‌ترین شکل کربنات کلسیم، سنگی دگرگونی است که نتیجه فرآیند تبلور مجدد سنگ آهک در شرایط فشار و دمای بالا است. کیفیت پودر سنگ کربنات کلسیم حاصل از این سنگ‌ها به میزان خلوص آن بستگی دارد. همه سنگ های کربناته در معرض فرسایش هستند. این سنگ‌ها تحت تأثیر باد، دما و آب حل می شوند و چرخه تولید آن‌ها آماده شروع دوباره است.

تفاوت کربنات کلسیم و کائولن

پودر سنگ کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم یک ترکیب استثنایی است. فرمول شیمیایی CaCO3 نشان‌دهنده ماده خامی است که در همه جای طبیعت وجود دارد – چه در رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها حل شده باشد، چه به صورت گدازه کربناتیت «سرد» ذوب شده باشد: به‌عنوان یک ماده معدنی، قطعه سنگ یا به‌عنوان ماده اصلی برای رشته‌کوه‌ها. نباتات و حیوانات برای تشکیل اسکلت خود به کربنات کلسیم نیاز دارند. حتی بشر مدرن به سختی می‌تواند زندگی بدون کربنات کلسیم را تصور کند. تقریباً هر محصولی در زندگی ما دارای کربنات کلسیم است یا با آن در تماس است. اما پودر سنگ کربنات کلسیم چیست؟

پودر کربنات کلسیم، پودر صنعتی سفید رنگ، بدون بو و غیر سمی است. کربنات کلسیم یکی از مواد معدنی فراوان  روی زمین است و حدود 4 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. از این رو این پودر بهای تمام شده اندکی دارد و برای استفاده در صنایع بسیار ارزان قیمت و به صرفه است. روشنایی زیاد، نارسانایی حرارتی، ساختار بلوری و نامحلول بودن در آب دیگر ویژگی‌های مهم پودر کربنات کلسیم هستند.

مطلب پیشنهادی: کلوخه کربنات کلسیم و کاربردهای آن چیست 

کاربرد پودر سنگ کربنات کلسیم

پودر کربنات کلسیم به علت برخورداری از سفیدی و شفافیت بالا کاربردهای زیادی دارد. کاربرد پودر سنگ کربنات کلسیم در صنایع مختلف عبارتند از:

  • در رنگ‌ها و پوشش‌ها: کربنات‌های کلسیم پرکننده‌های چند منظوره مقرون‌به‌صرفه هستند که سفیدی، تیرگی و مات شدن را بهبود می‌بخشند. آنها جایگزینی ایده آل برای دی اکسید تیتانیوم به شمار می‌روند.
  • در محصولات سلولوزی: کربنات‌های کلسیم کیفیت لایه‌های تنفسی را برای پوشک و سایر محصولات سلولوزی بهبود می‌بخشند.
  • در ساختمان سازی: کربنات‌های کلسیم عوامل تقویت کننده عالی هستند که خواص مکانیکی را در پروفیل‌های ساختمانی PVC و کفپوش به حداکثر می‌رساند.
  • در تولید کاغذ: کربنات‌های کلسیم جایگزین‌های پرکننده مقرون‌به‌صرفه‌ای برای فیبر چوب هستند که روشنایی و اپتیک کاغذ را بهبود می‌بخشند. به عنوان پوشش‌های کاغذ و مقوا، سفیدی و شفافیت و همچنین قابلیت چاپ کاغذ را افزایش می‌دهند.
  • در خوراک حیوانات: کربنات کلسیم منبع ارزشمندی از ماده معدنی استخوان‌ساز کلسیم است. بنابراین در خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در چسب‌ها و درزگیرها: کربنات‌های کلسیم با هدف بهبود خواص رئولوژیکی و صرفه جویی در هزینه‌ها در چسب‌ها و درزگیرها به کار می‌روند.

 

خرید و فروش پودر سنگ کربنات کلسیم

خرید و فروش پودر سنگ کربنات کلسیم در ایران رونق فراوانی دارد. زیرا صنایع مختلفی مصرف کننده پودر کربنات کلسیم در مقادیر زیاد هستند. خرید پودر کربنات کلسیم به صورت مستقیم و از تولید کنندگان داخلی نسبت به خرید از واسطه‌ها مقرون به صرفه‌تر است. شرکت الوان پودر تولید کننده انواع مختلف پودرهای صنعتی از جمله کربنات کلسیم با مش‌های گوناگون است. خرید به صورت غیر حضوری از طریق وب سایت این شرکت برای صنایع گوناگون امکان پذیر است. کربنات کلسیم خریداری شده این صنایع در اسرع وقت درب کارخانه ارسال خواهد شد‌.

پودر سنگ کربنات کلسیم پودری سفید رنگ است که از آسیاب سنگ‌های طبیعی حاصل می‌شود.

سنگ‌های آهک، مرمر و گچ منابع طبیعی پودر کربنات کلسیم را تشکیل می‌دهند.

صنایع ساختمان سازی، پلاستیک سازی، کاغذ سازی و رنگ‌ سازی مهم‌ترین کاربردهای پودر کربنات کلسیم به شمار می‌روند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر تالک در صابون سازی 12 فروردین, 1403
پودر کربنات کلسیم از کجا بخریم؟ 2 اردیبهشت, 1402

پودر کربنات کلسیم از کجا بخریم؟

کربنات کلسیم یا CaCO3 یکی از مشهورترین مواد اولیه‌ای است که در حجم بسیار زیادی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است صنعتگر،

مقالات ادامه مطلب
صادرات پودر کربنات کلسیم به امارات 27 تیر, 1403

صادرات پودر کربنات کلسیم به امارات

صادرات پودر کربنات کلسیم به امارات

مقالات ادامه مطلب
کربنات کلسیم مخصوص اسفنج و فوم 27 آبان, 1401

کربنات کلسیم مخصوص اسفنج و فوم

فوم یک ماده سبک وزن و نفوذپذیر است که با فشردن حباب‌های گاز به یک ماده پلیمری تولید می‌شود. سپس آن را به نوعی پلاستیک

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو