پودر بتونه چیست؟

پودر بتونه چیست
22 اسفند, 1401
mehditarah
266

حتما نام “بتونه” را شنیده‌اید. اگر بخواهیم به سوال پودر بتونه چیست پاسخ دهیم، باید بگوییم که پودری است که برای پر کردن منافذ در دیوارها به کار برده می‌شود. ترک خوردگی‌ها، درزها، زدگی‌ها، سر پیچ‌ها و میخ‌ها در محل اتصالات نیز با این پودر پوشانده می‌شود. بتونه دارای بافتی غلیظ است و مانند رنگ و بیشتر از آن شبیه چسب است.

در حقیقت بتونه ماده‌ای خمیری شکل متشکل از مواد زیر است:

  • پودر مل
  • روغن
  • آب

پودر مل یا Marble dust پودی سفید رنگ شبیه پودر گچ است. پودر مل همان پودر کربنات کلسیم(CaCO3) است و در طبیعت به فراوانی وجود دارد. پودر مل از طریق آسیاب کردن سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم، مانند آهک و مرمر تولید می‌شود. پودر مل علاوه بر تولید بتونه در صنایع زیادی از جمله تولید لاک‌‌های شیمیایی و رزین، تولید درزگیر و مجسمه سازی به کار می‌رود.

بتونه فوری چیست؟

در کنار پودر بتونه ماده‌ای به نام بتونه فوری نیز وجود دارد. اما بتونه فوری چیست؟ بتونه فوری ماده‌ای است که برای ترمیم مناطق آسیب دیده و حفاظت از بدنه ماشین آلات استفاده می‌شود.

ویژگی‌های بتونه فوری عبارتند از:

  • چسبندگی عالی به سطوح سخت
  • سمباده خوری خوب
  • بالا در برابر فرسایش
  • سرعت خشک شدن بالا
  • کارایی زیاد

بتونه فوری به دلیل سرعت خشک شدن بالا استفاده در انواع شرایط آب و هوایی مناسب است. به طور میانگین مدت زمان خشک شدن بتونه فوری به طور سطحی 15 دقیقه و به طور عمقی 2 ساعت است.

پودر بتونه

بتونه‌کاری به چه منظور انجام می‌شود؟

شاید این سوال برای شما مطرح شود که بتونه‌کاری به چه منظور انجام می‌شود؟ هدف از بتونه کاری و استفاده از پودر بتونه صاف کردن سطح دیوار قبل از نقاشی است. در صورتی که بتونه کاری قبل از نقاشی انجام نشود مقدار زیادی از زنگ صرف پر کردن منافذ می‌شود. همچنین ناصاف بودن سطح نقاشی دیوار را بد منظر کرده و کیفیت کار را کاهش می‌دهد.

مزایای پودر بتونه

مزایای پودر بتونه عبارتند از:

  • به کار بردن پودر بتونه بعد از آخرین مرحله نازک کاری و قبل از نقاشی باعث می‌شود سطح دیوار صاف و ایرادات آن برطرف شود.
  • بتونه سازی دیوارها باعث می‌شود تا مقاومت دیوار نسبت به رطوبت و آب زیاد شود و دیوار به سادگی پوسته پوسته نگردد.
  • بتونه سازی باعث افزایش دوام رنگ روی دیوار می‌شود. زیرا باعث می‌شود رنگ بهتر و بیشتر روی دیوار بخوابد.

بتونه غیر از دیوار برای صاف کردن و آماده سازی سطح اتومبیل و ماشین آلات نیز به کار می‌رود. سطوح چوبی و یو پی وی سی نیز قبل از رنگ آمیزی به بتونه کاری نیاز دارند.

انواع پودر بتونه

انواع پودر بتونه عبارتند از:

  • بتونه روغنی: در صورتی که قصد داشته باشید از رنگ و روغن برای نقاشی دیوارها استفاده کنید، زیر سازی با بتونه روغنی انجام می‌شود. بتونه روغنی با استفاده از ترکیب روغن الف، پودر مل و رنگ و روغن ساخته می‌شود.
  • بتونه پلاستیک: کاربرد بتونه پلاستیک زمانی است که بخواهید برای نقاشی دیوار از رنگ پلاستیک استفاده کنید. برای ساخت بتونه پلاستیک باید مقداری مل را با رنگ پلاستیک مخلوط کرد. می‌توان برای افزایش چسبندگی به این ترکیب چسب چوب اضافه کرد.
  • بتونه اکریلیک: از بتونه اکریلیک برای پوشاندن دیوارهای داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این پودر بر پایه آب است و از ترکیب پودر مل و رنگ اکریلیک ساخته می‌شود. مزیت این بتونه خشک شدن سریع آن است. بتونه اکریلیک تنها در مدت 6 ساعت خشک می‌شود.

خرید پودر بتونه

خرید پودر مل (بتونه) را می‌توان از شرکت الوان پودر انجام داد. شرکت الوان پودر تولید کننده انواع پودر مل است. برای خرید پودرهای صنعتی از مجموعه الوان پودر نیازی به مراجعه حضوری نیست. بلکه می‌توان به سادگی و با مراجعه به وب سایت این مجموعه نسبت به خرید پودرهای صنعتی باکیفیت، با مناسب‌ترین قیمت اقدام کرد.

 

سوالات متداول

ماده‌ای خمیری مانند متشکل از پودر مل، روغن و آب است که برای صاف کردن سطح دیوار قبل از نقاشی از آن استفاده می‌شود.

بتونه روغنی، بتونه پلاستیک و بتونه اکریلیک انواع پودر بتونه را تشکیل می‌دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کاربرد پودر کربنات کلسیم در موکت سازی 8 دی, 1401

کاربرد پودر کربنات کلسیم در موکت سازی

کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. این ماده رایجی است که در تمام نقاط جهان در سنگ‌ها یافت می‌شود. همچنین جزء

مقالات ادامه مطلب
تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم 31 مرداد, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم

کربنات کلسیم و اکسید کلسیم مواد خامی هستند که به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCO3

مقالات ادامه مطلب
پودر مل در شلنگ 25 اسفند, 1402
کاربرد کربنات کلسیم مش 800 13 بهمن, 1401

کاربرد کربنات کلسیم مش 800

کربنات کلسیم یک کانی غیرفلزی است و فرمول شیمیایی آن CaCO3 است که معمولاً در سنگ‌های آهک، کلسیت، مرمر و غیره شناخته می‌شود. این‌ها مواد

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو