انواع پودر مل

انواع پودر مل
25 اسفند, 1401
mehditarah
363

انواع پودر مل به عنوان ماده جانبی از سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم زمین تولید می‌شود. این پودر صنعتی کاربردهای متنوعی دارد. برای مثال به عنوان یک رنگدانه معدنی طبیعی یا به عنوان یک پرکننده و به عنوان تقویت کننده بافت در تهیه رنگ. افزودن مل به مواد دیگر بر رنگ اصلی ماده تأثیر نمی‌گذارد. بنابراین مل یک ماده عالی برای تقویت بافت یا استفاده به عنوان پرکننده بدون تأثیر بر رنگ است. این پودر فرمول شیمایی مشابه کربنات کلسیم دارد و به رنگ سفید است.

پودر مل چیست؟

مل چیست ؟ مل یا Marble dust که با عنوان کربنات کلسیم نیز شاخته می‌شود، یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaCO3 است. این پودر در دمای اتاق به رنگ سفید است و به مقداری کمی در آب حل می‌شود. مل مانند سایر کربنات‌ها، در اثر حرارت یا در تماس با مواد اسیدی، تجزیه شده و دی اکسید کربن آزاد می‌کند.

انواع پودر مل کدام است ؟

این پودر صنعتی در اندازه ذرات گوناگون تولید می‌شود. غالبا محدوده اندازه ذرات مل بین مش 200 تا 800 است. هر چه اندازه ذرات این پودر کوچکتر باشند قیمت آن بیشتر خواهد بود. زیرا فرآیند تولید پیچیده‌تر و زمان‌برتر است.

تفاوت پودر مل و پودر سینکا

پودر سینکا و مل با وجود شبیه بودن فرمول شیمیایی، خواص و کاربرد متفاوتی دارند. 3 تفاوت پودر مل و پودر سینکا عبارتند از:

  • پودر مل دارای فرمول شیمایی مشابه کربنات کلسیم( CaCO3 ) است. در حالی که پودر سینکا از اکسید روی با فرمول مولکولی ZnO تشکیل می‌شود.
  • هر دوی این مواد اولیه در در کارهای ساختمانی و کارهای هنری و صنایع دستی کاربرد دارند. اما کاربردهای مل گسترده‌تر است. برای مثال مل به علت غیر سمی بودن در تولید بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب کاربرد دارد.
  • مطلب پیشنهادی: تفاوت پودر مل و کربنات کلسیم 

ویژگی‌ ها و مزایای استفاده از پودر مل

ویژگی‌ ها و مزایای استفاده از پودر مل باعث می‌شود تا این پودر صنعتی کاربردهای ویژه‌ای داشته باشد. اولین ویژگی و مزیت مهم این پودر، فراوانی و قیمت مناسب آن است. فراوانی و قیمت مناسب مل باعث می‌شود تا خرید آن به صرفه باشد و بهای تمام شده محصولات تولید شده کاهش پیدا کند. ویژگی مهم دیگر این پودر بافت یکدست و دانه‌های ریز آن است. این ویژگی باعث می‌شود تا این پودر به خوبی با مواد دیگر ترکیب شده و به صورت خمیری یکدست در آید.

انواع پودر مل

استفاده از پودر مل در صنایع مختلف

مهم‌ترین موارد استفاده از پودر مل در صنایع مختلف

عبارتند از:

  • در نقاشی ساختمان: استفاده از مل در نقاشی ساختمان بسیار حائز اهمیت است. پیش از نقاشی دیوارها سطح دیوار با خمیری به نام بتونه پوشانده می‌شود. هدف از انجام این کار فراهم کردن سطحی هموار برای قرار گرفتن پوشش رنگ است. مل اصلی‌ترین ماده در ساخت بتونه است.
  • نقاشی هنری: این پودر در نقاشی‌های هنری نیز کارایی زیادی دارد. مل با مواد دیگر ترکیب می‌شود و برای زیرسازی سطح کار استفاده می‌شود.
  • زیر سازی چوب و ام دی اف: پیش از نقاشی کردن چوب و ام دی اف، لازم است تا ناهمواری‌های سطح این اشیاء صاف شود. برای این کار از ترکیبات حاوی مل استفاده می‌شود.
  • تولید لاک های شیمیایی و رزین ها: مل همچنین در تولید لاک های شیمیایی و رزین به عنوان یک پر کننده مفید و ارزان کاربرد دارد.

خرید پودر مل

خرید پودر مل باکیفیت را می‌توان از مجموعه الوان پودر انجام داد. شرکت الوان پودر تولید کننده انواع پودرهای صنعتی، از جمله کربنات کلسیم، مل و پودر تالک است. استفاده از تجهیزات به روز و پیشرفته و مواد اولیه مرغوب الوان پودر را به یکی از بهترین تولید کنندگان پودرهای صنعتی تبدیل کرده است. خرید انواع پودرهای صنعتی میکرونیزه را می‌توان بدون مراجعه حضوری و از طریق وب سایت این مجموعه انجام داد.

سوالات متداول

پودر مل ماده‌ای با فرمول شیمیایی مشابه کربنات کلسیم است که برای تولید بتونه و کاربردهای مشابه استفاده می‌شود.

فرمول شیمایی پودر مل CaCO3 است. در حالی که پودر سینکا از اکسید روی با فرمول مولکولی ZnO تشکیل شده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
تفاوت سنگ مرمر و کربنات کلسیم 8 آبان, 1401

تفاوت سنگ مرمر و کربنات کلسیم

سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی است. سنگ مرمر زمانی تشکیل می‌شود که سنگ آهک رسوبی توسط فرآیندهای طبیعی سنگ سازی گرم و فشرده می‌شود تا

مقالات ادامه مطلب
تفاوت پودر مل و سینکا در چیست 28 مرداد, 1402
جایگزین پودر بنتونیت 28 اسفند, 1402
مش کربنات کلسیم چیست؟ 12 مرداد, 1401

مش کربنات کلسیم چیست؟

مواد معدنی در صنعت غالبا به صورت پودری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندازه و کیفیت ذرات در پودرهای سنگ های معدنی نقش بسزایی در کیفیت

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو