نانو کربنات کلسیم و کاربردهای آن

نانو کربنات کلسیم
19 شهریور, 1401
mehditarah
908

کربنات کلسیم نانو به کربنات کلسیم رسوبی با ذرات بسیار ریز ( با قطر ذرات ​​کمتر از 100 نانومتر) اشاره دارد. این نوع کربنات کلسیم می‌تواند به عنوان افزودنی در محصولات مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از ذرات کربنات کلسیم نانو در حوزه‌های شیمیایی، بیولوژیکی و صنعتی به طور مداوم در حال افزایش است.  محققان در سراسر جهان در حال کار بر روی کشف بیشتر خواص انواع پودر میکرونیزه کربنات کلسیم از جمله کربنات کلسیم نانو هستند. در این مقاله درباره نانو کربنات کلسیم و کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

نانو کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم را به جرات می‌توان یکی از پرکاربردترین مواد معدنی در زندگی بشر نامید. کربنات کلسیم به علت فراوانی و خواص منحصر به فرد خود از جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر برخوردار است. تحقیقات بر روی این ماده معدنی باعث پدید آمدن انواع مصنوعی آن شد. به طوری که امروزه کربنات کلسیم مصنوعی یا رسوبی در انواع مختلفی توسط انسان‌ها تولید می‌شود. اما نانو کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم نانو یکی از مهم‌ترین انواع کربنات کلسیم مصنوعی است که کاربردهای گوناگونی دارد. اصلی‌ترین ویژگی کربنات کلسیم نانو اندازه بسیار کوچک قطر  ذرات آن است. قطر ذرات کربنات کلسیم نانو کمتر از 100 نانومتر است. کربنات کلسیم زمین یا طبیعی را نمی‌توان تا این اندازه و با این دقت آسیاب کرد. بنابراین کربنات کلسیم نانو حتما از نوع رسوبی است و توسط واکنش‌های شیمیایی در کارخانجات تولید می‌شود.

مطلب پیشنهادی : پودر کربنات کلسیم چیست ؟ 

ساختار نانو کربنات کلسیم

ساختار نانو کربنات کلسیم همانند کربنات کلسیم معمولی شامل عنصر کلسیم، کربن و اکسیژن است. فرمول شیمیایی این ماده به شکل CaCO3 است. اما به دلیل ریز بودن ذرات کربنات کلسیم نانو، سطح تماس و در نتیجه تاثیر آن در ترکیب با مواد دیگر دو چندان است. به همین دلیل کارایی کربنات کلسیم نانو، نسبت به سایر انواع کربنات کلسیم بسیار بیشتر است. کربنات کلسیم نانو دارای ظاهری سفید رنگ با بلورهای شفاف است. بدون بو و عملا در آب نامحلول است. وزن مولکولی کربنات کلسیم نانو 100.09 است و نقطه ذوب آن 825 درجه سانتی گراد است. مورفولوژی ذرات کربنات کلسیم نانو به شکل شش ضلعی یا مکعب است. این ماده شیمیایی سمی نیست و برای کاربردهای گوناگون ایمن است.

تهیه و تولید نانو کربنات کلسیم

تولید نانو کربنات کلسیم از طریق فرآیند رسوب نیترات کلسیم و محلول کربنات سدیم اشباع انجام می‌شود. کربنات کلسیم نانو به دلیل رسوب از محلول آبی، ابتدا حالت خمیری شکل دارد. بنابراین برای تولید پودر ابتدا باید آن را خشک کرد.  تولید این ماده نسبت به تولید سایر انواع کربنات کلسیم، مانند کربنات کلسیم میکرونیزه دشوارتر است. بنابراین در حجم کمتری تولید می‌شود و قیمت آن نیز بالاتر است. روش‌های تولید کربنات کلسیم نانو به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. تجزیه مضاعف: روش تجزیه مضاف روشی پر هزینه برای تولید کربنات کلسیم نانو محسوب می‌شود. بنابراین به ندرت از این روش استفاده می‌شود.
  2. کربوریزاسیون: روش کربوریزاسیون روشی نسبتا کم هزینه، ساده و کارا است که در کارخانجات داخلی و خارجی زیادی برای تولید کربنات کلسیم نانو به کار می‌رود.

کاربرد نانو کربنات کلسیم

کاربرد نانو کربنات کلسیم در صنایع مختلف بسیار گسترده است.  به دلیل خواص منحصر به فرد آن به طور گسترده در صنایع پلاستیک، رنگ،/داروسازی و تولید لوازم آرایش کاربرد دارد:

  • این نوع کربنات کلسیم به عنوان جایگزین دی اکسید تیتانیوم در پوشش‌ها عمل می‌کند و بر سفیدی محصول نهایی تأثیر نمی‌گذارد. بنابراین برای بهبود خواص مواد از جمله پلاستیک، چسب، لاستیک و درزگیرها استفاده می‌شود. افزودن کربنات کلسیم نانو به محصولات پلاستیکی باعث بهبود مقاومت در برابر آب و هوا و مقاومت در برابر حرارت می‌شود. همچنین مقاومت این محصولات در برابر ضربه و چقرمگی را افزایش داده و باعث بهبود عملکرد مواد در شرایط دمایی شدید می‌شود.
  • استفاده از این ماده صنعتی در رنگ‌ها به کنترل خواص رئولوژیکی و مکانیکی لازم ماده پخت کمک می‌کند.
  • استفاده از کربنات کلسیم نانو به عنوان افزودنی در پلیمرها و چسب‌ها به کاهش هزینه فرمول حجمی و بهبود کیفیت محصول نهایی کمک می‌کند.
  • از نواع مواد در جوهر چاپ برای بهبود کیفیت آن استفاده می‌شود. جوهر تصفیه شده با کربنات کلسیم می‌تواند جایگزین استفاده از لاک‌ها و روغن‌ها شود.
  • در صنعت داروسازی و به ویژه برای تولید داروهای ضد سرطان نیز از کربنات کلسیم نانو استفاده می‌شود.
  • در صنعت تولید لوازم آرایش، به دلیل خلوص بالا، اندازه ذرات ریز و سفیدی، می‌تواند به جای پودر سفید تیتانیوم استفاده شود.

سخن آخر

نانو کربنات کلسیم نوعی از کربنات کلسیم رسوبی با اندازه ذرات بسیار کوچک است. این ماده نسبت به سایر انواع ، فرآیند تولید سخت و زمان بری دارد. بنابراین قیمت آن بیشتر است. کربنات کلسیم نانو در صنایع مختلفی از جمله در صنعت جوهر چاپ، صنعت کاغذسازی، پلاستیک سازی و داروسازی کاربردهای فراوانی دارد. استفاده از این ماده صنعتی برای افزایش کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام شده آن‌ها مفید و موثر است. کربنات کلسیم نانو تولید شده در ایران دارای کیفیت مشابه و حتی برتر در مقایسه با محصولات مشابه خارجی است. در نتیجه مقدار زیادی از تولیدات داخلی به سایر کشورها صادر می‌شود.

نانو کربنات کلسیم ماده‌ای شیمیایی با فرمول CaCO3 است که قطر ذرات آن کمتر از ۱۰۰ نانومتر است.

نانو کربنات کلسیم نوعی کربنات کلسیم رسوبی است که طی فرآیند مصنوعی و با واکنش‌های شیمیایی در کارخانجات تولید می‌شود.

اندازه ریزتر ذرات کربنات کلسیم نانو باعث می‌شود واکنش پذیری بیشتری نسبت به سایر انواع کربنات کلسیم داشته باشد و کیفیت محصولات مختلف را افزایش دهد.

از کربنات کلسیم نانو در تولید رنگ، دارو، جوهر، کاغذ و پلاستیک استفاده می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر کربنات کلسیم در کرج 9 تیر, 1403
پودر کربنات کلسیم در کشاورزی 24 اردیبهشت, 1401

پودر کربنات کلسیم در کشاورزی

کربنات کلسیم در کشاورزی، که بیشتر به عنوان آهک کلسیتی یا آهک باغی شناخته می شود، از دیرباز در مدیریت مزارع و چمنزارها مورد توجه

مقالات ادامه مطلب
کاربرد پودر کربنات کلسیم در موکت سازی 8 دی, 1401

کاربرد پودر کربنات کلسیم در موکت سازی

کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. این ماده رایجی است که در تمام نقاط جهان در سنگ‌ها یافت می‌شود. همچنین جزء

مقالات ادامه مطلب
تفاوت سنگ مرمر و کربنات کلسیم 8 آبان, 1401

تفاوت سنگ مرمر و کربنات کلسیم

سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی است. سنگ مرمر زمانی تشکیل می‌شود که سنگ آهک رسوبی توسط فرآیندهای طبیعی سنگ سازی گرم و فشرده می‌شود تا

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو