مستربچ پرکننده چیست؟

مستربچ کربنات کلسیم
30 فروردین, 1402
mehditarah
233

شاید عبارت “مستربچ پرکننده” را قبلا شنیده باشید. اما مستربچ پرکننده چیست؟ مستربچ پرکننده ترکیبی از کربنات کلسیم، رزین پلی اتیلن اولیه و سایر افزودنی‌های پلاستیکی پراکنده است. از این رو به آن مستربچ کربنات کلسیم نیز گفته می‌شود. این محصول به عنوان پرکننده برای کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و شکل دادن به محصول نهایی استفاده می‌شود. این محصول گرانول است، بنابراین استفاده از آن آسان است و به راحتی با مواد مختلف مخلوط می‌شود. نسبت اختلاط بسته به محصول خاص از 5% تا 50% متغیر است. این نسبت بر اساس تکنولوژی تولید و الزامات کیفی محصول نهایی تنظیم می‌شود. مستربچ پرکننده به طور گسترده‌ای در تولید محصولات پلاستیکی مختلف استفاده می‌شود. این محصول به طور معمول در تولید پانل‌های سقفی، قاب‌ها و درب‌های پلاستیکی، لوله‌های پی وی سی، کابل‌های برق، فیلم‌ها، الیاف و … کاربرد دارد.

فرمول مستربچ کربنات کلسیم

فرمول مستربچ کربنات کلسیم متشکل از مواد گوناگونی است. این پرکننده شفاف، ترکیبی از BaSO4 (سولفات باریم) یا Na2SO4 (سولفات سدیم)، رزین‌های پلاستیکی، CaCO3 و سایر افزودنی‌های خاص است. این ماده می‌تواند هم پلی پروپیلن (PP) و هم پلی اتیلن (PE) را به عنوان حامل پلاستیکی مصرف کند. اکثر تولیدکنندگان پلاستیک از این پرکننده شفاف برای بهبود خواص محصولات نهایی خود استفاده می‌کنند. این خواص عبارتند از: سفتی، خواص مکانیکی (مقاومت خمشی، مقاومت ضربه)، مقاومت در برابر پارگی و مهمتر از همه، سفیدی. به لطف دو جزء – سولفات باریم / سولفات سدیم، محصولات نهایی روشنایی و شفافیت زیبایی ارائه می‌دهند. همچنین، استفاده از پرکننده شفاف، زمان لازم برای هر چرخه محصول را کوتاه می‌کند و در نتیجه کارایی تولید را تسهیل می‌کند.

کاربرد مستربچ کربنات کلسیم چیست؟

ممکن است این سوال اساسی برای شما مطرح شود که اساسا کاربرد مستربچ کربنات کلسیم چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان موارد زیر را نام برد: مستربچ پرکننده کربنات کلسیم به طور گسترده در PVC سخت برای تولید لوله‌های پلاستیکی و پانل های سقفی استفاده می‌شود. استفاده از مستربچ پرکننده به افزایش دوام محصول، بهینه سازی براقیت و افزایش عمر محصول کمک می‌کند.

  • این محصول در تولید لوله‌های پی وی سی و اتصالات پلاستیکی نقش مهمی را ایفا می‌کند. استفاده از مستربچ پرکننده پلاستیکی در پلی اولفین‌ها به ایجاد سختی بالاتر، بهبود فرآیندهای تولید و بهینه سازی زمان و هزینه کمک می‌کند. استفاده از مستربچ پرکننده با مقدار کمی CaCO3 باعث دوام، مقاومت در برابر فشار بالا و افزایش براقیت محصول می شود.
  • برای کابل‌های نازک عایق ضخیم مختلف، لازم است از پرکننده هایی با غلظت‌های مختلف استفاده شود تا کامل‌ترین محصول ایجاد شود. مستربچ پرکننده حاوی کربنات کلسیم با هدف کاهش هزینه و افزایش مقاومت در برابر آتش در این کابل‌ها استفاده می‌شود.
  • فناوری تولید فیلم در ساخت طیف وسیعی از محصولات پلاستیکی، مانند فیلم‌های اکسترود شده، لوله‌های ریخته‌شده و همچنین ورق‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده می‌شود. مستربچ فیلر به کاهش هزینه‌ها، افزایش سختی و دوام این محصولات کمک می‌کند. مستربچ پرکننده در بسته بندی‌های پلی اتیلن برای ایجاد مقاومت در برابر اثرات رنگ استفاده می‌شود.
  • استفاده از مستربچ پرکننده در تولید محصولات قالبی باعث افزایش سختی، دوام و صرفه جویی در هزینه می‌شود. برای مثال در ساخت قطعات یدکی، تجهیزات، محصولات خانگی و صنعت خودرو استفاده می‌شود. همچنین در قالب گیری بادی برای تولید بطری‌ها و سایر ظروف پلاستیکی بخ کار می‌رود.

انواع مستربچ کربنات کلسیم

انواع مستربچ کربنات کلسیم را بر اساس دانه‌ بندی ذرات آن تقسیم بندی می‌کنند. اندازه ذرات پرکننده یکی از عواملی است که مستقیما بر روی کیفیت محصولات تاثیر می‌گذارد. از این رو بافت پر کننده مستربچ باید کاملا یکدست و یکنواخت باشد. به این منظور از کربنات کلسیم میکرونیزه با کیفیت در ساخت این پرکننده‌ها استفاده می‌شود. دو دلیل عمده برای محبوبیت این مستربج وجود دارد. اول اینکه در بیشتر موارد کربنات کلسیم (CaCO3) بسیار ارزانتر از رزین پایه است و بنابراین قیمت نهایی محصول را کاهش می‌دهد. زیرا کربنات کلسیم در سراسر جهان یافت می‌شود (این ماده معدنی حدود 5 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد). دوم اینکه می‌تواند برخی از خواص مفید مانند افزایش مدول کشش و بهبود استحکام را به محصول نهایی اضافه کند. کربنات کلسیم که افزودنی ترکیبات پلاستیک است باعث کاهش انرژی سطحی و ایجاد کدورت و براقیت و باعث بهبود سطح می‌شود.

ویژگی های مستربچ کربنات کلسیم

اگر بخواهیم مهم‌ترین ویژگی های مستربچ کربنات کلسیم را نام ببریم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جامد و سفید است.
  • از یک ماده حامل یا رزین حامل (سازگار با مواد پلاستیکی که در حین مذاب شدن با آن مخلوط می‌شود) ساخته شده است.
  • حاوی ذرات ریز یا افزودنی‌های کربنات کلسیم با غلظت بالا است.
  • مستربچ CaCO3 نوعی مخلوط غلیظ حاوی ذرات کربنات کلسیم است که با یک حامل مخلوط شده.
  • اندازه گرانول کربنات کلسیم این مستربچ حدود ≤5μm است.
  • میزان سفیدی این مستربچ بیش از 98 درصد سفیدی) است.
  • این محصول را می‌توان در نسبت‌های مختلف با مواد اولیه مخلوط کرد.
  • این مستربچ یکی از پرطرفدارترین پرکننده‌های پلاستیکی است و حدود نیمی از کل پرکننده های مورد استفاده در صنعت پلاستیک را تشکیل می‌دهد.

کیفیت مستربچ پرکننده به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که گفته شد مستربچ کربنات کلسیم در حجم زیاد در ترکیب محصولات مختلف استفاده می‌شود. بنابراین کیفیت آن حائز اهمیت فراوانی است. اما کیفیت مستربچ پرکننده به چه عواملی بستگی دارد؟ چندین عامل موثر بر کیفیت مستربچ پرکننده CaCO3 وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کیفیت کربنات کلسیم مورد استفاده در مستربچ: کربنات کلسیم ماده اصلی مستربچ Caco3 است. بنابراین منبع خوب سنگ آهک و کربنات کلسیم به خوبی فرآوری شده کیفیت بالایی از مستربچ پرکننده CaCO3 را به ارمغان می‌آورد. ماشین آلات و تجهیزات تولید مستربچ: اکسترودرهای تک پیچ و دوقلو سنتی رایج‌ترین در تولید مستربچ هستند. اما با پیشرفت تکنولوژی، یک اکسترودر سه پیچ جدید بیرون تولید شده است. اکسترودر سه مارپیچ ساختار هندسی پیچیده‌تری نسبت به اکسترودر دو مارپیچ دارد و دارای ویژگی‌های جریان پیچیده و اختلاط عالی است. بنابراین مستربچ بهتری را ایجاد می‌کند.

این محصول نوعی پرکننده حاوی کربنات کلسیم است که با اهداف مختلف در تولید محصولات گوناگون به کار می‌رود.

این پرکننده در تولید محصولات پلاستیکی مختلف و انواع پلیمرها کاربرد دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کاربرد پودر کربنات کلسیم در جوهر چاپ 1 دی, 1401

کاربرد پودر کربنات کلسیم در جوهر چاپ

پودر کربنات کلسیم را به جرات می‌توان یکی از پرکاربردترین مواد اولیه صنعتی در جهان قلمداد کرد. از صنعت ساختمان سازی گرفته تا کشاورزی، تولید

مقالات ادامه مطلب
سایه دادن گلخانه با پودر مل چگونه است 31 شهریور, 1402

سایه دادن گلخانه با پودر مل چگونه است

سایه دادن گلخانه با پودر مل چگونه است

مقالات ادامه مطلب
تهیه خمیر تکسچر با پودر مل چگونه است؟ 28 شهریور, 1402

تهیه خمیر تکسچر با پودر مل چگونه است؟

تهیه خمیر تکسچر با پودر مل چگونه است؟

مقالات ادامه مطلب
پودر ایزوگام و موارد مصرف آن چیست 10 شهریور, 1402

پودر ایزوگام و موارد مصرف آن چیست

پودر ایزوگام و موارد مصرف آن چیست

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو