تفاوت پودر کربنات کلسیم و کلسیم سولفات

کربنات کلسیم و کلسیم سولفات
4 شهریور, 1401
mehditarah
1095

کلسیم یک فلز ضروری برای موجودات زنده است. به دلیل خواص شیمیایی آن، در تهیه آلیاژها به عنوان اکسید زدا، گوگردزدا و کربن زدا کاربرد دارد. علاوه بر فلز کلسیم، تعدادی از ترکیبات آن نیز برای چندین صنعت حیاتی هستند و در مقیاس بزرگ تهیه می‌شوند. کربنات کلسیم، اکسید کلسیم (آهک سریع)، هیدروکسید کلسیم، سولفات کلسیم، کلرید کلسیم و … از جمله این ترکیبات هستند. این ترکیبات با وجود شباهت‌هایی که یکدیگر دارند در برخی خواص شیمیایی و کاربردها با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله به معرفی و مقایسه کربنات کلسیم و کلسیم سولفات می‌پردازیم.

 

کربنات کلسیم چیست ؟

کربنات کلسیم ماده‌ای است که در بسیاری از اشیائی که در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شویم به عنوان ماده اولیه به کار رفته است‌. اما کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم ماده‌ای معدنی و از ترکیبات حاوی فلز کلسیم است. CaCO3 فرمول شیمیایی این ماده است. کربنات کلسیم جامدی سفید رنگ است که از خرد کردن و آسیاب کردن سنگ‌های آهک، مرمر و گچ تولید می‌شود. این نوع کربنات کلسیم، پودر کربنات کلسیم زمین یا کربنات کلسیم طبیعی نامیده می‌شود. در مقابل آن کربنات کلسیم مصنوعی وجود دارد که در کارخانجات و به وسیله واکنش‌های شیمیایی تولید می‌شود. کربنات کلسیم مصنوعی نسبت به نوع طبیعی از درجه خلوص و کیفیت بیشتری برخوردار است. اما به دلیل سخت‌تر بودن و طولانی‌تر بودن مراحل تولید آن، قیمت بیشتری دارد. کربنات کلسیم و کلسیم سولفات شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

 

کلسیم سولفات چیست ؟

شاید تاکنون با این سوال مواجه شده باشید که کلسیم سولفات چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که کلسیم سولفات یک ترکیب کلسیمی شیمیایی متشکل از کلسیم، گوگرد و اکسیژن با فرمول شیمیایی CaSO4 است. سولفات کلسیم حاوی یک اتم کلسیم و گوگرد و چهار اتم اکسیژن است. این یک ترکیب یونی است که یک کاتیون کلسیم و یک آنیون سولفات (یون چند اتمی) را تشکیل می‌دهد. یون کلسیم دارای ظرفیت +2 است در حالی که یون سولفات چند اتمی ظرفیت 2- را نشان می‌دهد. بنابراین، ترکیب آن‌ها یک ترکیب خنثی سولفات کلسیم (CaSO4) را تشکیل می‌دهند.

سولفات کلسیم یک ترکیب معدنی با ظاهر سفید است. همچنین به عنوان یک نمک کلسیم در نظر گرفته می‌شود. سولفات کلسیم عمدتاً از طریق استخراج سنگ گچ به دست می‌آید. به این ترتیب که سنگ گچ پس از استخراج از زمین خالص‌سازی می‌شود تا سولفات کلسیم باقی بماند. کربنات کلسیم و کلسیم سولفات در صنعت دارای کاربردهای زیادی هستند.

 

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و کلسیم سولفات

مهم‌ترین تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و کلسیم سولفات عبارتند از:

  • فلز کلسیم مهم‌ترین شباهت این دو ترکیب معدنی به شمار می‌رود‌.
  • طبیعی بودن و استخراج از سنگ‌های معدنی دیگر شباهت کلسیم سولفات و کربنات کلسیم است. البته هر دوی این مواد به صورت مصنوعی نیز قابل تولید هستند.
  • رنگ سفید دیگر ویژگی مشترک و شباهت این دو ماده شیمیایی است.
  • هر دوی این مواد در سنگ گچ وجود دارند.
  • مهم‌ترین تفاوت این دو ماده در فرمول شیمیایی آن‌هاست. کربنات کلسیم حاوی عناصر کلسیم، کربن و اکسیژن است. در حالی که کلسیم سولفات حاوی کلسیم، گوگرد و اکسیژن می‌باشد.
  • دیگر تفاوت مهم این دو ماده در خاصیت انحلال پذیری آن‌هاست. کربنات کلسیم در آب تقریبا نامحلول است در حالی که کلسیم سولفات در آب حل می‌شود و حل شدن آن واکنشی گرمازاست.
  • مطلب پیشنهادی: تفاوت کربنات کلسیم و اکسید کلسیم 

موارد مصرف کربنات کلسیم و کلسیم سولفات

موارد مصرف کربنات کلسیم و کلسیم سولفات عبارتند از:

کلسیم سولفات قبل از دهه 1970 برای ساخت اسید سولفوریک استفاده می‌شد. امروزه نیز سولفات کلسیم برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین کاربردهای آن استفاده به عنوان گچ است. ورق‌های دیوار خشک و گل دیوار خشک تقریباً همیشه دارای سولفات کلسیم به عنوان ماده اولیه در ترکیب خود هستند. به علاوه از سولفات کلسیم می‌توان برای تولید کاغذ و سیمان نیز استفاده کرد. سولفات کلسیم همچنین به عنوان مکمل کلسیم یا در فرآورده‌های پخت برای اهداف ضد جوش استفاده می‌شود.

سولفات کلسیم همچنین در اسپلینت‌های جراحی، ریخته گری، قالب‌ها و مدل سازی استفاده می‌شود. از آن در کودها و به عنوان اصلاح کننده خاک نیز استفاده می‌شود. همچنین در دندانپزشکی کاربرد زیادی دارد.

بسیاری از کاربردهای این دو ماده معدنی مشترک و یکسان است. کربنات کلسیم نیز در صنعت کاغذسازی به عنوان سفید کننده کاربرد دارد. همچنین از این ماده به عنوان کود و غذای دام استفاده می‌شود. کربنات کلسیم نیز در صنایع غذایی به عنوان مکمل و ضد جوش به کار می‌رود. همچنین در ساختمان سازی و تولید بتن، سیمان و آجر نیز کاربرد زیادی دارد.

 

 

خرید پودر کربنات کلسیم

خرید پودر کربنات کلسیم و کلسیم سولفات با اهداف متفاوت و در مقادیر زیاد انجام می‌شود. کربنات کلسیم دارای انواع مختلفی است. کربنات کلسیم رسوبی، کربنات کلسیم طبیعی، کربنات کلسیم میکرونیزه و کربنات کلسیم پوشش داده شده از مهم‌ترین انواع کربنات کلسیم به شمار می‌روند. مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید کربنات کلسیم به آن توجه کرد، سفیدی، درجه خلوص و اندازه ذرات پودر کربنات کلسیم است. زیرا در صورتی که از کربنات کلسیم بی کیفیت در تولید محصولات استفاده شود، کیفیت محصولات افت زیادی خواهد کرد.

وب سایت الوان پودر عرضه کننده انواع کربنات کلسیم با بهترین کیفیت است. تولید کنندگان و صاحبان صنایع مختلف می‌توانند کربنات کلسیم مورد نیاز خود در هر مقدار را از این وب سایت تهیه کنند.

 

نتیجه گیری

این دو ماده معدنی از جمله ترکیبات حاوی کلسیم هستند که با اهداف مختلف و در صنایع گوناگون به کار می‌روند. فراوانی، طبیعی بودن و رنگ سفید این مواد آن‌ها را برای کاربردهای گوناگون متناسب نموده است. کلسیم سولفات و کربنات کلسیم با وجود شباهت‌های بسیار ویژگی‌ها و خواص متفاوتی دارند. علت تفاوت در رفتار این مواد در فرمول شیمیایی متفاوت آن‌هاست.

سولفات کلسیم، CaSO4، یک نمک طبیعی کلسیم است که از استخراج و تصفیه سنگ گچ بدست می‌آید.

کلسیم سولفات در ساختمان سازی، صنایع غذایی، تولید کاغذ و مصارف دندانپزشکی کاربرد دارد.

فرمول شیمیایی کربنات کلسیم CaCO3 و فرمول شیمیایی کلسیم سولفات  CaSO4 است. این تفاوت ریشه و بنیاد رفتار متفاوت این دو ماده به شمار می‌رود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر کربنات کلسیم برای رزین 15 آذر, 1401

پودر کربنات کلسیم برای رزین

پودر کربنات کلسیم یا CaCO3 ماده معدنی مفید و پرکاربردی است که در بسیاری از صنایع به عنوان پر کننده استفاده می‌شود. رزین در اواخر

مقالات ادامه مطلب
کاربرد پودر مل 28 اسفند, 1401

کاربرد پودر مل

کاربرد پودر مل مانند پودر کربنات کلسیم بسیار زیاد است. در حقیقت این پودر را می‌توان یکی از مفیدترین و پرکاربردترین پودرهای صنعتی حاضر به

مقالات ادامه مطلب
لیست قیمت کربنات کلسیم 10 بهمن, 1401

لیست قیمت کربنات کلسیم

کربنات کلسیم را می‌توان یکی از پرکاربردترین مواد معدنی در زندگی انسان قلمداد کرد. انواع مختلفی از کربنات کلسیم وجود دارد و لیست قیمت کربنات

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم در دلیجان 10 تیر, 1403
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو