تفاوت کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی
18 مرداد, 1401
mehditarah
1064

کربنات کلسیم یا  CaCO3 ماده‌ای معدنیست که بیش از 4 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد و در سراسر جهان یافت می‌شود. رایج‌ترین اشکال طبیعی آن گچ، سنگ آهک و سنگ مرمر است. این سنگ‌ها در طی میلیون‌ها سال از ته نشین شدن صدف حلزون‌های کوچک فسیل شده، صدف‌ها و مرجان‌ها تولید می‌شود.  هر سه شکل کربنات کلسیم در طبیعت از نظر فرمول شیمیایی یکسان هستند. اما در بسیاری موارد دیگر از جمله خلوص، سفیدی، ضخامت و همگنی با هم تفاوت دارند. پودر کربنات کلسیم یکی از مفیدترین و همه کاره‌ترین مواد شناخته شده برای بشر است. تقسیم بندی کربنات کلسیم به کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی یکی از رایج‌ترین تقسیم بندی‌ها برای آن است. در این مقاله به معرفی این دو نوع کربنات کلسیم و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

کربنات کلسیم صنعتی چیست ؟

همانطور که گفتیم کربنات کلسیم را می‌توان به دو نوع کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی تقسیم کرد. اما کربنات کلسیم صنعتی چیست؟

کربنات کلسیم صنعتی همانطور که از نام آن مشخص است در صنایع مختلف استفاده می‌شود. کربنات کلسیم صنعتی را می‌توان از سنگ مرمر تولید کرد(کربنات کلسیم زمین) یا در کارخانه و به روش شیمیایی تهیه کرد(کربنات کلسیم رسوبی). کربنات کلسیم صنعتی با توجه به نقش و کاربرد آن در صنایع مختلف در اندازه ذرات گوناگون تولید می‌شود. هر چه درجه خلوص کربنات کلسیم صنعتی بیشتر و اندازه ذرات آن کوچکتر باشد قیمت آن بیشتر است.

کربنات کلسیم خوراکی چیست ؟

در بخش قبل به تعریف کربنات کلسیم صنعتی پرداختیم. اما کربنات کلسیم خوراکی چیست؟

همانطور که می‌دانیم کلسیم ماده‌ای است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند لبنیات یافت می‌شود. کربنات کلسیم نیز یک ماده معدنی طبیعی است که از سنگ آهک زمین، مرمر یا رسوب پوسته‌های دریایی خرد شده به دست می‌آید. کربنات کلسیم درجه غذایی یا خوراکی ماده‌ای قلیایی و دارای مقادیر زیادی ماده معدنی کلسیم است. به همین دلیل معمولاً به بسیاری از غذاها مانند غلات آماده و جایگزین‌های شیر مانند شیر بادام و برخی از محصولات پخته شده اضافه می‌شود. انتخاب غذاهای غنی شده با کربنات کلسیم می‌تواند به افراد کمک کند نیاز روزانه خود به کلسیم را برآورده کند. کربنات کلسیم خوراکی همان کربنات کلسیم  معمولی دارای خلوص بالا و همچنین سفیدی زیاد است. در واقع خلوص بالا و سفیدی زیاد از مهم‌ترین وجوه تمایز بین کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی به شمار می‌روند. کربنات کلسیم خوراکی حاوی فلزات سنگین مضر نیست و آزمایشات بین‌المللی ایمنی مواد غذایی را برآورده می‌کند.

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • فرمول شیمیایی و منبع تولید کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی یکسان است و این مهم‌ترین شباهت بین کربنات کلسیم خوراکی و صنعتی به شمار می‌رود.
  • الزامات مواد خام برای تولید کربنات کلسیم خوراکی و صنعتی با یکدیگر متفاوت است. سنگ معدن برای تولید کربنات کلسیم درجه غذایی باید با کیفیت بالا با خلوص بالا و سفیدی بالا باشد. فرآیند تولید کربنات کلسیم خوراکی اجازه ورود آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها را نمی‌دهد. همچنین فرآیند بسته بندی نیز باید تمیز و ایمن باشد. بنابراین انتخاب سنگ معدنی با کیفیت بالا برای تولید کربنات کلسیم درجه غذایی بر خلاف کربنات کلسیم صنعتی آسان نیست.
  • قیمت کربنات کلسیم خوراکی و صنعتی متفاوت است: هر چه کیفیت سنگ معدن کربنات کلسیم، خلوص و سفیدی آن بیشتر قیمت کربنات کلسیم نیز بیشتر است. به طوری که قیمت کربنات کلسیم گرید غذایی گرانتر از قیمت کربنات کلسیم گرید صنعتی است.

تفاوت کربنات کلسیم خوراکی و صنعتی

موارد مصرف کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی

موارد مصرف کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی با یکدیگر متفاوتند.

کربنات کلسیم خوراکی بیشتر به عنوان افزودنی‌ غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد عمده کربنات کلسیم خوراکی در موارد زیر است:

  • عامل قلیایی در فرآوری مواد غذایی
  • مکمل‌های غذایی
  • تنظیم کننده خمیر
  • عامل پخت
  • مواد مغذی مخمر
  • حجم دهنده و اصلاح کننده شیرینی آدامس
  • در مواد غذایی غنی شده با کلسیم
  • محصولات آردی
  • غلات
  • بیسکویت‌ها
  • محصولات لبنی

کربنات کلسیم خوراکی به عنوان دارو نیز استفاده می‌شود. این دارو اغلب برای بیمارانی که سطح کلسیم خونشان پایین است، مانند بیماران مبتلا به پوکی استخوان، کم کاری پاراتیروئید یا کزاز نهفته تجویز می‌شود. تغییرات در سطح هورمون می‌تواند باعث کاهش سطح کلسیم خون شود. به همین دلیل است که برای زنان باردار و یائسه اغلب مکمل‌های کلسیم تجویز می‌کنند.

در مقابل کربنات کلسیم صنعتی را می‌توان برای تولید کاغذ، رنگ، پلاستیک، لاستیک و سایر تولیدات صنعتی استفاده کرد. کربنات کلسیم صنعتی همچنین می‌تواند برای کود، آفت کش‌ها و سایر مواد شیمیایی به عنوان افزودنی استفاده شود.

 

خرید کربنات کلسیم

خرید کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان این مواد اولیه انجام می‌شود. خرید از وب سایت الوان پودر بهترین و آسان‌ترین روش برای خرید کربنات کلسیم به شمار می‌رود. در این وب سایت می‌توانید کربنات کلسیم با ویژگی‌های مورد نظر خود را سفارش دهید. کیفیت کربنات کلسیم الوان پودر نسبت به محصولات مشابه در بالاترین سطح قرار دارند.

 

نتیجه گیری

برای کربنات کلسیم دسته‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد. تقسیم کربنات کلسیم به کربنات کلسیم زمین و رسوبی، عادی و کوتد، سبک و سنگین از جمله این دسته‌بندی‌هاست‌. یکی از رایج‌ترین دسته‌بندی‌ها ، تقسیم آن به کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی است. به طور خلاصه می‌توان گفت که کربنات کلسیم خوراکی دارای خلوص بالا، ناخالصی کم، فلزات مضر صفر یا ناچیز است. در حالی که ناخالصی کربنات کلسیم درجه صنعتی بیشتر است. همچنین به دلیل سختی بیشتر تهیه کربنات کلسیم خوراکی، قیمت آن نسبت به کربنات کلسیم صنعتی گران‌تر است.

کربنات کلسیم صنعتی نوعی ماده خام معدنی است که در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. کربنات کلسیم صنعتی می‌تواند از آسیاب سنگ‌های طبیعی یا توسط واکنش‌های شیمیایی تولید شود.

کربنات کلسیم خوراکی همان کربنات کلسیم طبیعی است که ناخالصی‌ها و فلزات سمی آن جدا شده و آزمایشات بین‌المللی ایمنی مواد غذایی را برآورده می‌کند.

میزان ناخالصی کربنات کلسیم خوراکی کمتر از کربنات کلسیم صنعتی و در حد صفر است. همچنین میزان سفیدی و کیفیت آن نیز بیشتر است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
معدن های استخراج تالک در ایران 24 دی, 1402
کاربرد پودر کربنات کلسیم در موکت سازی 8 دی, 1401

کاربرد پودر کربنات کلسیم در موکت سازی

کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. این ماده رایجی است که در تمام نقاط جهان در سنگ‌ها یافت می‌شود. همچنین جزء

مقالات ادامه مطلب
تفاوت پودر مل و سینکا در چیست 28 مرداد, 1402
تفاوت پودر کربنات کلسیم سبک و سنگین 16 مرداد, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم سبک و سنگین

همانطور که می‌دانید، کربنات کلسیم سبک و سنگین در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. برای مثال صنعت پلاستیک و پلیمر، یکی از صنایعی است که پودر

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو