تفاوت آهک و کربنات کلسیم

آهک و کربنات کلسیم
2 آبان, 1401
mehditarah
415

کربنات کلسیم و آهک نام‌هایی آشنا برای فعالان در صنایع مختلف به شمار می‌روند. این دو ماده که هدیه طبیعت به بشر محسوب می‌شوند، از گذشته تا کنون برای اهداف گوناگون مورد استفاده بشر واقع شده‌اند. تفاوت سنگ آهک و کربنات کلسیم موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

آشنایی با آهک و کربنات کلسیم

آشنایی با آهک و پودر میکرونیزه کربنات کلسیم به درک تفاوت‌ها و کاربرد این دو ماده کمک می‌کند. کربنات کلسیم ماده معدنی فراوان و پرکاربرد با فرمول شیمیایی CaCO3 است. فرم کلسیتی کربنات کلسیم در بسیاری از سنگ‌ها شکل می‌گیرد. گاها مقداری از اجزای کلسیم با مقادیر کمی آهن، منیزیم یا منگنز جایگزین می‌شود. کربنات کلسیم در سنگ مرمر، سنگ آهک و سنگ گچ یافت می‌شود. کلسیت به طور کلی سفید است، اما ناخالصی‌ها می توانند رنگ‌های متنوعی را در آن ایجاد کنند.

سنگ آهک شکلی از کربنات کلسیم در طبیعت است. به سنگ آهک طور کلی حاوی 50 درصد کلسیت همراه با سایر مواد معدنی مانند کوارتز، خاک رس، پیریت یا مواد دیگر است. سنگ آهک تمایل دارد در محیط های آرام، کم عمق و آبکی که جانوران دریایی در آن زندگی می کنند تشکیل شود.

تولید کربنات کلسیم از آهک

تولید کربنات کلسیم از آهک به شکل طبیعی و مصنوعی امکان پذیر است. راه‌های مختلفی برای استخراج آهک و کربنات کلسیم از پوسته زمین وجود دارد. خالص‌ترین کربنات کلسیم را می توان به طور طبیعی از سنگ آهک و مرمر به دست آورد. کربنات کلسیم طبیعی را کربنات کلسیم آسیاب شده نیز می‌نامند. همانطور که از نام آن پیداست، با گرفتن کربنات کلسیم از سنگ‌ها و خرد کردن مواد ساخته می‌شود. سنگ آهک پس از استخراج به کارخانجات تولید کربنات کلسیم منتقل می‌شود. سنگ‌ها پس از خالص سازی، خرد و آسیاب می‌شوند.

کربنات کلسیم مصنوعی نیز با استفاده از دی اکسید کربن و آهک خرد شده به عنوان مواد خام به دست می‌آید. هنگامی که دی اکسید کربن از آهک خشک شده عبور می‌کند، کلسیت به دست می‌آید. روش دیگر برای به دست آوردن کلسیت، افزودن کربنات سدیم به کلرید کلسیم است. اندازه ذرات کربنات کلسیم رسوب شده بسیار ریز است و معمولاً قطر آن کمتر از پنج میکرون است. ثابت شده است که کربنات کلسیم رسوب شده در تولید محصولات کاغذی بسیار مفید است.

مطلب پیشنهادی : پودر کربنات کلسیم چیست ؟

تفاوت آهک از کربنات کلسیم

تفاوت کربنات کلسیم و هیدرواکسید کلسیم

کلسیت یک ماده معدنی است که در فرآیندهای زمین شناسی طبیعی زمین ایجاد می‌شود. کلسیت شکلی از کربنات کلسیم، نوعی اکسید نمک کلسیم با سه اتم اکسیژن و یک اتم کربن است. کلسیت با سایر ترکیبات پیوند می‌یابد و سنگ آهک ایجاد می‌کند‌. سنگ آهک در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. خواص ویژه سنگ آهک همچنین آن را برای کاربردهای مختلف در  متالورژی و تولید مفید می‌کند. سنگ آهک نسبتاً نرم است و به راحتی برای ساخت و ساز به صورت بلوک بریده می‌شود. مکان‌های دیدنی، بستر جاده‌ها و ساختمان‌ها اغلب از سنگ آهک ساخته شده‌اند. سنگ آهک ماده مناسبی برای استفاده در مناطقی با باران اسیدی نیست، زیرا اسید می‌تواند سنگ آهک را از بین ببرد. در حقیقت تفاوت سنگ آهک از کربنات کلسیم در ترکیبات و کاربرد آن‌هاست. سنگ آهک از کربنات کلسیم به اضافه مواد آلی دیگر تشکیل شده. کربنات کلسیم علاوه بر ساختمان سازی در صنایع دیگری مانند داروسازی، کشاورزی، تولید پلیمر و .. . نیز کاربرد دارد. کلسیت به عنوان یک ساینده سبک در مواد پاک کننده، به عنوان یک عامل سفید کننده و در فرآیندهای متالورژی استفاده می‌شود. کلسیت دارای طیف وسیعی از ساختارهای کریستالی است که آنها را مورد توجه کلکسیونرهای جواهرات قرار می‌دهد.

در نتیجه هر دو ماده آهک و کربنات کلسیم موادی تاثیر گذار و پرکاربرد در زندگی بشر به شمار می‌روند.

مطلب پیشنهادی : انواع سنگ آهک کربنات کلسیم دار کدام است ؟

شباهت آهک و کربنات کلسیم

اصلی‌ترین شباهت آهک و کربنات کلسیم را می‌توان نحوه تولید آن‌ها در طبیعت دانست.

سنگ آهک یک سنگ رسوبی است که طی میلیون‌ها سال در نتیجه تجمع صدف، مرجان، جلبک و سایر زباله های اقیانوسی به وجود می‌آید. بیشتر ذخایر کربنات کلسیم نیز از بقایای موجودات دریایی تشکیل شده است که در ته یک دریای کم عمق رسوب کرده‌اند. این موجودات مانند سخت پوستان، جلبک‌ها و مرجان‌ها کربنات کلسیم را از آب جذب کرده و از آن برای تشکیل اسکلت و پوسته خود استفاده می‌کنند. هنگامی که آن‌ها می‌میرند، بقایای آنها رسوبات را در بستر دریا تشکیل می‌دهند که به مرور زمان سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم را تشکیل می‌دهد. علاوه بر نحوه تشکیل، فرمول شیمیایی کربنات کلسیم و آهک نیز با یکدیگر شباهت دارد.  CaCO3 یا کربنات کلسیم حدود 50 درصد از  ترکیبات سنگ آهک را تشکیل می‌دهد.

کاربرد در صنعت ساختمان سازی دیگر شباهت این دو ماده است. از کربنات کلسیم در تولید بتن، کفپوش، سرامیک و کاشی استفاده می‌شود. از سنگ آهک نیز برای نما و دکوراسیون داخلی خانه‌ها استفاده می‌گردد.

سوالات متداول

کربنات کلسیم یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی روی زمین است و حدود 4 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. در طبیعت در سه نوع سنگ اصلی یافت می‌شود: گچ، سنگ آهک و مرمر.

سنگ آهک نوعی سنگ رسوبی کربناته است‌ که بیشتر از مواد معدنی کلسیت و آراگونیت تشکیل شده است که اشکال مختلف کریستالی CaCO3 هستند.

فرمول شیمیایی کربنات کلسیم CaCO3 است. در حالی که تنها 50 درصد از ساختار سنگ آهک را CaCO3 تشکیل داده است. در ساختار سنگ آهک مواد آلی دیگری نیز یافت می‌شوند.

هر دوی این مواد از رسوب بقایای موجودات زنده در طی میلیون‌ها سال تشکیل می‌شوند. همچنین در صنعت و زندگی امروز بشر کاربردهای فراوانی دارند. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم 31 مرداد, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم

کربنات کلسیم و اکسید کلسیم مواد خامی هستند که به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCO3

مقالات ادامه مطلب
تفاوت سنگ گچ و کربنات کلسیم 5 آبان, 1401

تفاوت سنگ گچ و کربنات کلسیم

کربنات کلسیم یکی از معرف‌ترین و پر استفاده‌ترین مواد خام در سراسر جهان به شمار می‌رود. سنگ گچ نیز یکی از فراوان‌ترین و شناخته شده‌ترین

مقالات ادامه مطلب
کاربرد کربنات کلسیم مش 600 16 بهمن, 1401

کاربرد کربنات کلسیم مش 600

کربنات کلسیم یک ترکیب استثنایی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. کربنات کلسیم در حقیقت یک ماده خام طبیعی است که در همه جای طبیعت به

مقالات ادامه مطلب
تجزیه کربنات کلسیم 6 بهمن, 1401

تجزیه کربنات کلسیم

واکنش تجزیه واکنشی است که در آن یک ترکیب شیمیایی منفرد به قطعات شیمیایی ساده‌تر تجزیه می‌شود. تجزیه کربنات کلسیم موضوعی است که در این

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو