آنالیز کربنات کلسیم چیست؟

آنالیز کربنات کلسیم
7 بهمن, 1401
mehditarah
310

سنگ آهک یا کربنات کلسیم، که با عنوان CaCO3 نیز شناخته می‌شود، ماده‌ای معدنی و پر کاربرد است. این ماده طبیعی تقریباً پنج درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد و در سرتاسر سیاره زمین یافت می‌شود. رایج ترین اشکال طبیعی کربنات کلسیم سنگ سنگ آهک و مرمر هستند. اما آنالیز کربنات کلسیم چیست؟ منظور از آنالیز کربنات کلسیم مشخص کردن میزان خلوص و ترکیبات آن است. این کار با انجام آزمایش‌های خاص و پیشرفته در آزمایشگاه‌های مجهز امکان پذیر است. در این آزمایش‌ها میزان ناخالصی در سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم و نوع آن‌ها مشخص می‌شود.

آنالیز کمی تشکیل کربنات کلسیم در آب مغناطیسی

آنالیز کمی تشکیل کربنات کلسیم در آب مغناطیسی تأثیر میدان‌های مغناطیسی استاتیک بر ساختار بلورهای کربنات کلسیم را مورد بررسی قرار می‌دهد. روش این نوع آنالیز کربنات کلسیم، قرار دادن محلول‌های Ca2 + و CO32− در میدان‌های مغناطیسی است. در اثر این عمل محلول‌های Ca2 + و CO32− ترکیب شده و ذرات CaCO3 را تشکیل می‌دهند. در این آنالیز سه ویژگی واکنش تشکیل CaCO3 بررسی می‌شود:

  • تمایز جذب: میزان جذب با استفاده از دستگاه طیف سنج ماورا بنفش قابل مشاهده اندازه گیری می‌شود.
  • ساختار بلوری: برای تعیین ساختاری کربنات کلسیم از پراش سنج اشعه ایکس استفاده می‌گردد.
  • حالت‌های ارتعاشی :حالت‌های ارتعاشی نیز با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز اندازه گیری می‌شود.

نتایج تجربی این نوع آنالیز نشان دهنده این موضوع است که هسته بلورهای CaCO3 هنگامی که محلول‌ها در معرض میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند، مهار می‌شود. اغلب تاثیر میدان‌های مغناطیسی به محلول CO32− نسبت داده می‌شود و این تاثیر پس از ترکیب محلول‌ها افزون بر ۱۴۴ ساعت باقی می‌ماند.

هنگامی که مقاومت‌های مغناطیسی متنوع بر محلول‌ها اعمال گردید، آراگونیت تشکیل شد. نسبت‌های آراگونیت / کلسیت تشکیل شده متناسب با قدرت میدان مغناطیسی بود. بررسی ساختار بلوری با اشعه X نشان داد که افزایش مقاومت میدان مغناطیسی نسبت آراگونیت / کلسیت را از ۱۰ به ۸۲ درصد افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: تجزیه کربنات کلسیم 

آنالیز و کاربرد بیولوژیکی کربنات کلسیم

آنالیز کربنات کلسیم

در آنالیز و کاربرد بیولوژیکی کربنات کلسیم، شکل گیری ذرات و کاربرد بیولوژیکی CaCO3 به صورت هم زمان مطالعه می‌شود. در حقیقت در آنالیز کربنات کلسیم ذرات ناهمسان CaCO3 با شکل متفاوت و استفاده از یک رویکرد سبز و پایدار سنتز می‌شوند. این سنتز مبتنی بر تجمع کلرید کلسیم و کربنات سدیم / بی کربنات در نسبت‌های مختلف در حضور مواد افزودنی آلی، انجام می‌شود. در این آزمایشات تأثیر عوامل متعددی از جمله موارد زیر به صورت سیستماتیک بررسی می‌شود:

  • غلظت نمک
  • زمان واکنش
  • مواد افزودنی آلی

هدف از بررسی این عوامل رسیدن به یک طراحی قابل کنترل و قابل اعتماد از ذرات کربنات کلسیم است. نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که تبلور ذرات وابسته به غلظت‌های است. ظرفیت بارگیری ذرات کربنات کلسیم نیز با توجه به خصوصیات سطح آن‌ها همچون سطح خاص، اندازه منافذ و پتانسیل زتا تعیین می‌گردد.

ذرات کربنات کلسیم با شکل‌های مختلف (توروئیدها، اسفروئیدها و بیضوی‌ها) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. سپس بازده جذب آن‌ها روی نمونه‌ای از سلول‌های گلیومای C6 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که تمام ذرات آزمایش شده دارای زیست سازگاری خوبی هستند. توانایی طراحی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ذرات کربنات کلسیم تأثیر قابل توجهی در کاربردهای انتقال دارو دارد. زیرا ذرات به طرز قابل توجهی بر رفتار سلول‌ها موثر هستند.

آنالیز کربنات کلسیم مشخص کردن میزان خلوص و ترکیبات آن با انجام آزمایش‌های خاص و پیشرفته در آزمایشگاه‌های مجهز است.

آنالیز کمی تشکیل کربنات کلسیم در آب مغناطیسی بررسی تأثیر میدان‌های مغناطیسی استاتیک بر ساختار بلورهای کربنات کلسیم است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کاربرد مش کربنات کلسیم 8 مرداد, 1401

کاربرد مش کربنات کلسیم

کلسیم کربنات ماده شیمیایی پر کاربرد با فرمول CaCO3 است که نوعی سنگ رسوبی نا محلول در آب بوده و در نتیجه رسوب بدن موجودات

مقالات ادامه مطلب
تفاوت پودر کربنات کلسیم و کربنات سدیم 2 شهریور, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم و کربنات سدیم

یون کربنات (CO3) دارای ظرفیت 2- است. این یون منفی با سدیم (Na) که ظرفیت آن 1+ است و کلسیم (Ca) که ظرفیت آن 2+

مقالات ادامه مطلب
تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم 31 مرداد, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم

کربنات کلسیم و اکسید کلسیم مواد خامی هستند که به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCO3

مقالات ادامه مطلب
کاربرد پودر مل برای سفیداب 7 تیر, 1402

کاربرد پودر مل برای سفیداب

کاربرد پودر مل برای سفیداب کاربرد پودر مل برای سفیداب را می‌توان مشهورترین کاربرد این پودر همه کاره قلمداد کرد. سفیداب یک لایه بردار سنتی

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو