پودر کربنات کلسیم در کابل و سیم

کربنات کلسیم در کابل و سیم
21 خرداد, 1401
mehditarah
2017

کربنات کلسیم در صنعت کابل و سیم به عنوان پرکننده پی وی سی به لایه محافظ سطح کابل یا سیم اضافه می‌شود. در واقع کربنات کلسیم در سیم‌ها و کابل‌ها نقش اصلی ضد حریق و عایق را ایفا می‌کند. کربنات کلسیم به نام‌های گچ، سنگ آهک، کلسیت، آراگونیت و مرمر شناخته می‌شود. فرمول شیمیایی کربنات کلسیم CaCO3 و ظاهر آن سفید پودری است. چگالی کربنات کلسیم از 2.71 تا 2.83 گرم بر سانتی متر مربع متغیر است و در 825 درجه سانتی گراد تجزیه می‌شود.

این ماده معدنی شکل مولکولی خطی دارد و غیر قابل اشتعال است. از دیگر کاربردهای ماده معدنی کربنات کلسیم می‌توان کاربرد در صنایع رنگ، صنایع دارویی، پلاستیک و پلیمر و کاشی و سرامیک را نام برد. به طور کلی سهم کربنات کلسیم مصرفی در صنعت آهن و فولاد 41 درصد و در صنعت ساختمان 32 درصد است. همچنین صنایع شیمیایی 6 درصد، کاغذ سازی، تصفیه شکر، چرم سازی، کشاورزی و صنعت نفت 8 درصد از کربنات کلسیم را مصرف می‌کنند.

نقش کربنات کلسیم در صنعت کابل و سیم

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنایع کابل و سیم، مدیریت صحیح مواد اولیه آن برای تشکیل محصول استاندارد است. نقش کربنات کلسیم در صنعت کابل و سیم برای رفع این چالش‌ها بسیار پر رنگ است. استفاده از کربنات کلسیم در مواد اولیه این صنعت باعث افزایش سطح استاندارد و ایمنی این محصولات می‌شود. زیرا این ماده معدنی در سیم‌ها و کابل‌ها به عنوان عایق گرما و الکتریسیته عمل می‌کند. بنابراین مانع از بروز آتش سوزی و برق گرفتگی می‌شود.

خرید کربنات کلسیم صنعت کابل و سیم

خرید کربنات کلسیم صنعت کابل و سیم به عنوان ماده اولیه بسیار مقرون به صرفه است. زیرا:

  • استفاده از کربنات کلسیم در این صنعت بر کیفیت محصولات تولیدی می‌افزاید.
  • استفاده از کربنات کلسیم  بهای تمام شده محصولات را کاهش داده و باعث افزایش سود تولید کنندگان می‌شود.

اما باید در خرید این ماده اولیه نهایت دقت را به کار برد. زیرا خرید کربنات کلسیم نامناسب می‌تواند بر کیفیت محصولات تاثیر معکوس داشته باشد. همچنین توجه به قیمت محصول نیز در زمان خرید حائز اهمیت است. زیرا کربنات کلسیم توسط تولیدکنندگان داخلی و خارجی متعددی تولید می‌شود. اغلب قیمت کربنات کلسیم عرضه شده توسط تولید کنندگان مختلف متفاوت است.

کاربرد کلسیم کربنات در کابل و سیم

فروش عمده کربنات کلسیم صنعت کابل و سیم

فروش عمده کربنات کلسیم صنعت کابل و سیم در داخل و خارج از کشور انجام می‌شود. قیمت فروش آن تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. از جمله:

  • مش یا دانه بندی محصول
  • درصد خلوص محصول
  • نوع بسته بندی
  • داخلی یا خارجی بودن تولید کننده

اغلب کربنات کلسیم با دانه‌بندی درشت قیمت مناسب‌تری دارد. همچنین هر چه درصد خلوص محصول بیشتر باشد قیمت آن افزایش خواهد یافت. فروش کربنات کلسیم به صورت بسته‌بندی شده و فله‌ای انجام می‌شود. کربنات کلسیم فله‌ای نسبت به بسته‌بندی شده قیمت مناسب‌تری دارد. خرید کربنات کلسیم تولید داخل نسبت به محصولات مشابه خارجی به صرفه‌تر است زیرا از کیفیت مشابه و قیمت مناسب‌تری برخوردار است.

کربنات کلسیم مخصوص صنعت کابل و سیم

در هر صنعت از کربنات کلسیم (Carbonate Calcium) با ویژگی‌های خاص استفاده می‌شود. برای مثال در ساخت پلیمر از  کربنات کلسیم پوشش داده شده با اسید چرب (FACC) استفاده می‌شود. زیرا این نوع کربنات کلسیم در مقایسه با کربنات کلسیم خالی با پلیمرها سازگاری بالایی دارد.

برای بهبود عملکرد در فرآیند اختلاط، پوشش‌های اسید چرب مورد نیاز است. از پودر کربنات کلسیم در صنعت کابل و سیم برای استحکام و به عنوان پرکننده استفاده می‌شود. مصرف این ماده معدنی به میزان 20 درصد جهت تولید کابل و 10 درصد جهت تولید سیم است. کربنات کلسیم مخصوص صنعت کابل و سیم باید دارای خلوص 98 درصد باشد. همچنین پودر مصرفی باید دارای رطوبت کمتر از یک درصد و درجه دانه بندی حدود 350 مش به بالا باشد. البته در تولید کابل از ماده اولیه‌ای به نام امیا استفاده می‌‌شود. حدود 99 درصد از ماده اولیه امیا از پودر میکرونیزه و 1 درصد آن از اسید استئاریک تشکیل شده است. مصرف پودر کربنات کلسیم با درجه دانه بندی کمتر از 350 مش و خلوص کمتر از 98 درصد باعث افت کیفیت محصولات می‌شوند. ترک خوردگی و شکنندگی محصولات مهم‌ترین پیامد استفاده از کربنات کلسیم نامناسب می‌باشد.

علت استفاده کربنات کلسیم در صنعت کابل و سیم

پوشش کابل‌های مقاوم در برابر آتش از جنس پلاستیک PVC تولید می‌شود. مشکل بزرگ این پوشش‌ها قابل اشتعال بودن آن‌هاست. پوشش‌های PVC مورد استفاده از صنعت کابل و سیم در زمان آتش سوزی باعث ایجاد دود و  تولید گازهای سمی می‌شوند. این گازها به شدت برای سلامتی انسان و محیط زیست خطرناک هستند. به کار بردن کربنات کلسیم در این صنعت راه حل این مشکل است. در واقع مهم‌ترین علت استفاده آن افزایش ایمنی و سطح استاندارد محصولات است. زیرا دمای ذوب و اشتغال کربنات کلسیم بالاتر از 800 درجه سانتی گراد است. این ویژگی این ماده معدنی را به عایق خوبی برای حرارت تبدیل می‌کند. مزیت دیگر استفاده از کربنات کلسیم در این صنعت کاهش هزینه‌های تولید است. زیر کربنات کلسیم ماده‌ای فراوان در طبیعت است و قیمت بسیار مناسبی دارد.

سخن آخر

سال‌هاست که ذرات کربنات کلسیم در صنایع مختلف از جمله صنعت کابل و سیم استفاده می‌شوند. هدف اولیه از افزودن ذرات کربنات کلسیم آسیاب شده به عنوان ماده اولیه در این صنعت، افزایش ایمنی بوده است. با توسعه ذرات کربنات کلسیم رسوبی (PCC) که کوچکتر از ذرات GCC هستند، کاربردهای صنعتی بسیاری برای این نوع نانوکامپوزیت پدیدار شده است.

اولین و مهم‌ترین هدف افزایش سطح ایمنی و استاندارد محصولات است.

خلوص 98 درصد، رطوبت کمتر از یک درصد و درجه دانه بندی حدود 350 مش مهم‌ترین ویژگی‌های آن هستند.

استفاده از کربنات کلسیم با خلوص پایین و دانه بندی نامناسب در صنعت کابل و سیم باعث ترک خوردگی و شکنندگی محصولات در این صنعت می‌گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
تالک چه نوعی سنگی است 19 شهریور, 1402
انواع پودر کربنات کلسیم 29 خرداد, 1401

انواع پودر کربنات کلسیم

کربنات کلسیم، با ترکیب شیمیایی CaCO3 تقریباً پنج درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد و در سرتاسر سیاره یافت می‌شود. رایج‌ترین اشکال طبیعی کربنات

مقالات ادامه مطلب
تفاوت کربنات کلسیم میکرونیزه و کوتد 20 مرداد, 1401

تفاوت کربنات کلسیم میکرونیزه و کوتد

کربنات کلسیم یک ماده شیمیایی با فرمول CaCO3 است. کربنات کلسیم جزء اصلی سنگ‌هایی مانند سنگ آهک است. در طبیعت، ماده معدنی کربنات کلسیم به

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم سینک سرامیکی 18 آبان, 1401

پودر کربنات کلسیم سینک سرامیکی

کربنات کلسیم سینک سرامیکی یکی از مهم‌ترین موادی است که برای تولید سینک استفاده می‌شود. در حقیقت سینک‌های سرامیکی از سنگ‌های مصنوعی تولید می‌شوند و کربنات

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو