پودر کربنات کلسیم صنعتی

کربنات کلسیم صنعتی
11 تیر, 1401
mehditarah
1798

کربنات کلسیم یکی از فراوان‌ترین مواد خام موجود در طبیعت است. رشته‌ کوه‌ها از کربنات کلسیم به شکل گچ، دولومیت، مرمر و سنگ آهک ساخته شده‌اند. بنابراین این ماده خام بیش از 4 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. همچنین کربنات کلسیم در شکل محلول خود در رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها حل می‌شود. سپس گیاهان و حیوانات آن را جذب می‌کنند و از آن برای ساختن اسکلت و صدف استفاده می‌کنند. پودر میکرونیزه کربنات کلسیم صنعتی به عنوان یک ماده معدنی پرکاربرد در صنعت، به دلیل تنوع عیارهایی که می‌تواند تولید کند، یک ماده خام ایده آل است. هیچ کربنات کلسیمی دقیقاً مانند دیگری نیست. کربنات کلسیم با ویژگی‌های خاص خود به عنوان رنگدانه، پرکننده و پوشش دهنده، پرمصرف‌ترین ماده معدنی در صنایع کاغذ، پلاستیک، رنگ و پوشش است. انواع دیگر کربنات کلسیم در طیف گسترده‌ای از کاربردها در زمینه‌های شیمیایی، فولاد، ساختمان، محیط زیست و کشاورزی استفاده می‌شود.

فهرست مطالب

کربنات کلسیم صنعتی چیست؟

در پاسخ به سوال درباره این که کربنات کلسیم صنعتی چیست باید گفت که کربنات کلسیم یک ماده معدنی استثنایی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. بشر مدرن به سختی می‌تواند بدون کربنات کلسیم به زندگی خود ادامه دهد. زیرا تقریباً هر محصولی در زندگی روزمره ما یا حاوی کربنات کلسیم است یا در فرآیند تولید خود با این ماده معدنی ارتباط دارد.

سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم در سراسر جهان پراکنده شده‌اند. به همین دلیل است که کربنات کلسیم بیش از 5000 سال است که جزو پرمصرف‌ترین مواد خام به شمار می‌رود. مدت‌ها پیش، مصری‌ها اهرام خود را با سنگ آهک ساختند. امروزه نیز ما از صدها میلیون تن کربنات کلسیم تنها در صنعت ساختمان استفاده می‌کنیم.

با این حال، اگرچه ذخایر این ماده خام در طبیعت فراوان است، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها از کیفیت کافی برای کار کردن برخوردارند.

مطلب پیشنهادی : پودر کربنات کلسیم چیست ؟ 

ساختار و روش تولید کربنات کلسیم صنعتی

درباره ساختار و روش تولید کربنات کلسیم صنعتی باید گفت که سه کانی کلسیت، آراگونیت و واتریت – از مهم‌ترین کانی‌های حاوی کربنات کلسیم هستند. کربنات کلسیم طبیعی از این سنگ‌ها استخراج می‌شود. اما سنگ‌ها تنها ذخایر کربنات کلسیم در طبیعت نیستند. بیشتر بخش‌های آب و گیاهان و جانوران بی‌شماری حاوی مقادیر زیادی کربنات کلسیم هستند.

پیوند بین این منابع طبیعی چرخه کربنات کلسیم است. مرحله اول تولید کربنات کلسیم فرآیند رسوب گذاری است که گچ و سنگ آهک از آن سرچشمه می‌گیرد. هنگامی که فرآیند ته نشینی کامل می شود، منجر به تشکیل سنگ آهک می‌شود. اگر فرآیند ته نشینی در آب حاوی منیزیم انجام شود، ممکن است دولومیتاسیون رخ دهد.

بخشی از یون‌های کلسیم در شبکه کریستالی با یون‌های منیزیم جایگزین می‌شوند. فرآیندی که منجر به تشکیل دولومیت CaMg[CO3]2 می‌شود.

سنگ مرمر نیز یک سنگ دگرگونی است که حاصل فرآیند تبلور مجدد سنگ آهک در شرایط فشار و دمای بالا است. سنگ های کربناته، گچ، سنگ آهک، دولومیت و سنگ‌های مرمر در معرض فرسایش قرار می گیرند. تحت تأثیر باد، دما و آب حل می شوند و ممکن است چرخه دوباره شروع شود.

تنها در صورتی که خلوص، درجه سفیدی، ضخامت و همگنی قابل قبول باشد، استخراج تجاری کربنات کلسیم ارزشمند است. پس از استخراج، تصفیه بیشتر برای پردازش کربنات کلسیم طبیعی با بالاترین کیفیت مورد نیاز است. این نوع کربنات کلسیم که در طبیعت ساخته شده و توسط انسان استخراج و پردازش می‌شود‌ به عنوان کربنات کلسیم زمین (GCC) شناخته می‌شود. کربنات کلسیم رسوبی (PCC) نیز یک کربنات کلسیم مصنوعی است که به صورت صنعتی و با استفاده از فرآیند کربن‌سازی مجدد تولید می‌شود. هر دو GCC یا PCC را می توان در طیف گسترده ای از کاربردها در صنعت استفاده کرد.

آشنایی با مصارف کربنات کلسیم

دامنه استفاده از کربنات کلسیم صنعتی، طیف وسیعی از کاربردها را در بر می‌گیرد. مهم‌ترین سرفصل‌ها برای آشنایی با مصارف کربنات کلسیم عبارتند از:

  • کربنات کلسیم در کشاورزی
  • کربنات کلسیم در پزشکی و داروسازی
  • کربنات کلسیم در هنر
  • کربنات کلسیم در صنعت

طبیعی و غیر سمی بودن کربنات کلسیم باعث می‌شود تا محدودیتی برای استفاده از آن وجود نداشته باشد. از طرف دیگر، نزدیک به 4 درصد از پوسته زمین از کربنات کلسیم تشکیل شده است. بنابراین نگرانی بابت تمام شدن منابع کربنات کلسیم وجود ندارد.

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع مختلف با اهداف گوناگونی انجام می‌شود. شاید بتوان پررنگ‌ترین نقش کربنات کلسیم صنعتی در صنایع مختلف را کاربرد به عنوان ” پرکننده ” قلمداد کرد. کربنات کلسیم در تولید کاغذ، پلیمر، لاستیک و انواع پلاستیک به عنوان یک پرکننده ارزان قیمت کاربرد دارد. سایر کاربردهای مهم کربنات کلسیم عبارتند از:

  • در تصفیه قند و شکر
  • در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
  • در تغذیه دام و طیور
  • در فولاد سازی
  • در جاده سازی و ساختمان سازی
  • در صنعت تولید رنگ
  • در تولید داروی معده و مکمل غذایی کلسیم
  • در کشاورزی برای تنظیم PH خاک
  • در تولید کاشی و سرامیک
  • در تولید چسب و درزگیر
  • در تولید لوازم آرایشی

کربنات کلسیم صنعتی

کاربرد کربنات کلسیم صنعتی

کاربرد کربنات کلسیم صنعتی بسیار گسترده است. برخی از مهم‌ترین صنایعی که کربنات کلسیم در آن‌ها دارای کاربردهای گسترده است عبارتند از:

  • ساخت و ساز و مصالح ساختمانی: یکی از صنایعی که به شدت به کربنات کلسیم متکی است، ساخت و ساز است. کربنات کلسیم را می توان در انواع مصالح ساختمانی و در طول فرآیند ساخت و ساز یافت.
  • تولید مواد غذایی و مکمل‌های بهداشتی: کربنات کلسیم در سراسر فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارد و در فرآیند تولید مواد غذایی نیز استفاده می‌شود. به دلیل دارا بودن کلسیم، کربنات کلسیم به عنوان مکمل کلسیم و همچنین ضد اسید و به عنوان پایه‌ای برای سایر قرص‌ها به کار می‌رود.
  • رنگ، پلاستیک و کاغذ: رنگ پلاستیک و کاغذ بدون کمک کربنات کلسیم همان چیزی که امروزه می‌شناسیم نخواهند بود. کربنات کلسیم در این محصولات به عنوان پرکننده عمل می‌کند. همچنین از رنگ سفید تند آن می‌توان برای رنگدانه استفاده کرد. در صنعت کاغذ، با هزینه کم به ورق‌های کاغذ ظاهری غیر شفاف و روشن می‌بخشد و در عین حال سطوح ورق‌ها را صاف نگه می‌دارد. به علاوه، به کاغذ رنگ سفید درخشان می‌دهد. کربنات کلسیم مسلماً برای صنعت رنگ ارزشمند است. تا جایی که می‌تواند تا 30٪ از آنچه در قوطی رنگ شما وجود دارد را تشکیل دهد. همچنین کربنات کلسیم به عنوان پرکننده، در ساخت پلاستیک‌ها و درزگیرها نیز کاربرد دارد.


خرید کربنات کلسیم صنعتی

خرید پودر کلسیم کربنات صنعتی باید با توجه به نوع کاربرد آن انجام شود. زیرا کربنات کلسیم دارای انواع مختلفی است. سه نوع سنگ حاوی کربنات کلسیم در صنعت استفاده می‌شود:

  • سنگ آهک
  • گچ
  • دولومیت

سنگ آهک و گچ هر دو اشکال کربنات کلسیم و دولومیت مخلوطی از کربنات کلسیم و منیزیم است. همه این سنگ‌ها دارای درصد ناخالصی‌هایی مانند خاک رس هستند. اما برخی از سنگ‌ها بیش از 97 درصد خلوص دارند. سنگ آهک و سایر محصولات به دست آمده از آن به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی و برای خنثی کردن ترکیبات اسیدی در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. در صنایع شیمیایی، مقادیر زیادی سنگ آهک تا حدود 1500 کلوین حرارت داده می‌شود.

اصطلاح آهک اغلب برای پوشش آهک زنده، آهک خشک شده (آهک هیدراته) و شیر آهک استفاده می‌شود. برای استفاده در صنعت، انتخاب خرید کربنات کلسیم از بین این چهار مورد انجام می‌شود: سنگ آهک، آهک زنده، آهک خشک شده یا شیر آهک. در بسیاری از کاربردها، آهک سریعتر از سنگ آهک واکنش نشان می‌دهد، اما گرانتر است. زیرا برای تولید آن به دمای بالایی نیاز است.

پودر کربنات کلسیم صنعتی

مش کربنات کلسیم مخصوص صنعت

کربنات کلسیم مخصوص صنعت باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. اندازه دانه‌های کلسیم کربنات‌های صنعتی به دلیل این که به شکل مصنوعی و توسط انسان تولید می‌شوند، قابل تنظیم است. برای هر صنعت کلسیم کربنات با اندازه دانه مشخص مناسب و قابل استفاده است. کربنات کلسیم مناسب هر صنعت عبارت است از:

  • صنعت کاغذ سازی: مش  1500- 2500
  • صنعت چرم سازی: مش 1500-1500
  • صنعت رنگ سازی: مش 800-3500
  • صنعت پلاستیک سازی: مش 800-1000
  • صنعت چسب و لعاب سازی: مش 600-3500
  • صنعت ایزوگام سازی: مش 400-  1500
  • صنعت خوراک دام و طیور: مش  100- 800

کارخانه تولید کربنات کلسیم

شرکت الوان پودر به عنوان یک کارخانه تولید کربنات کلسیم و سایر پودرهای صنعتی مشغول فعالیت است. انواع کربنات کلسیم صنعتی با بیشترین میزان خلوص و در مش‌های مختلف توسط این کارخانه تولید و عرضه می‌شوند. برای استعلام قیمت روز کربنات کلسیم و مشاوره خرید پودرهای صنعتی می‌توانید از طریق شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان الوان پودر تماس حاصل کنید.

مطلب پیشنهادی: تفاوت پودر کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی 

قیمت کربنات کلسیم صنعتی

قیمت کربنات کلسیم صنعتی با توجه به ویژگی‌های آن تعیین می‌شود. هر چه اندازه ذرات کوچکتر باشد فرآیند تولید آن محصول سخت‌تر و در نتیجه قیمت آن بیشتر است. همچنین محصولاتی که درجه خلوص بالاتری دارند قیمت بیشتری دارند. ویژگی‌هایی مانند همگن بودن و یکنواختی ذرات، میزان سفیدی و روشنایی محصول و برند تولید کننده نیز بر قیمت کربنات کلسیم تاثیر می‌گذارند‌.

فروش کربنات کلسیم صنعتی

فروش کربنات کلسیم صنعتی برای هر استفاده نهایی و به صورت سفارشی انجام می‌شود. ویژگی‌های محصول سفارشی مانند ظرافت و توزیع اندازه ذرات به طور بهینه برای پاسخگویی به نیازهای فنی آن سفارش خاص متناسب هستند. فروش کربنات کلسیم می‌تواند به صورت فله‌ای و بسته‌بندی شده انجام شود. اغلب بسته‌بندی‌های کربنات کلسیم در وزن‌های ۲۵، ۵۰، ۱۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ کیلوگرمی هستند. خرید کربنات کلسیم فله‌ای نسبت به نوع بسته‌بندی شده آن به صرفه‌تر است. زیرا هزینه بسته‌بندی در بهای تمام شده آن لحاظ نمی‌شود.

سخن آخر

کربنات کلسیم یک ماده معدنی است که به شکل پودر سفید رنگ ظاهر می‌شود. این ماده پرکاربرد به فراوانی در طبیعت یافت می‌شود. همچنین به طور مصنوعی و توسط انسان در کارخانجات نیز تولید می‌شود. کربنات کلسیم غیر سمی، بی بو، بی مزه و کاملا بی ضرر است. بنابراین به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله داروسازی استفاده می‌شود.

کربنات کلسیم صنعتی یک ماده خام پرکاربرد و فراوان در طبیعت با فرمول شیمیایی CaCO3 است‌.

صنعت ساختمان سازی، صنایع غذا و دارو، صنایع تولید رنگ، کاغذ، لاستیک و پلاستیک مهم‌ترین کاربردهای کربنات کلسیم صنعتی را تشکیل می‌دهند.

کربنات کلسیم تولید شده در طبیعت یا کربنات کلسیم زمین و کربنات کلسیم رسوبی که در کارخانجات و طی فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو