پودر کربنات کلسیم در پی وی سی

کربنات کلسیم در پی وی سی
30 تیر, 1401
mehditarah
1502

پلی وینیل کلراید (PVC) یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرها در جهان است. به دلیل ماهیت همه کاره آن، به طور گسترده در کاربردهای صنعتی، فنی و روزمره از جمله ساختمان سازی، حمل‌‌ونقل، بسته‌بندی و الکترونیک استفاده می‌شود. پی‌وی‌سی ماده‌ای بسیار بادوام است که می‌تواند در نقش‌های مختلف، سفت یا منعطف، سفید یا سیاه و طیف وسیعی از رنگ‌ها استفاده شود. این ماده اکنون حدود 20٪ از کل پلاستیک‌های تولید شده در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. کربنات‌های کلسیم زمین (GCC) و کربنات‌های کلسیم رسوبی (PCC) به ویژگی‌های عملکرد نهایی پی‌وی‌سی کمک می‌کنند. پودر کربنات کلسیم در پی وی سی خواص پایه پلی وینیل کلرید را با افزودن سفتی به ماتریس پلیمری و بهبود مقاومت در برابر ضربه بهبود می‌بخشد.

کاربرد کربنات کلسیم در پی وی سی

کاربرد کربنات کلسیم در پی وی سی با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. همچنین در تولید پی وی سی از هر دو نوع کربنات کلسیم طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود:

  • کربنات کلسیم زمین (GCC) عمدتا به عنوان پرکننده در تولید پی‌وی‌سی استفاده می‌شود. کربنات کلسیم زمین به شکل گچ، سنگ مرمر و سنگ آهک در طبیعت وجود دارد. کربنات کلسیم زمین شاید در دسترس‌ترین و مورد استفاده ترین افزودنی معدنی در جهان امروز باشد. کربنات کلسیم زمین در طیف گسترده‌ای از اندازه‌های ذرات در دسترس است. این ماده اولیه به‌عنوان پرکننده‌‌ای کم‌هزینه عمل می‌کند تا ترکیبات پلیمری را گسترش داده و ارزان‌تر کند.
  • کربنات کلسیم رسوبی (PCC) افزودنی‌های چند منظوره هستند که می‌توانند به عنوان پرکننده‌، تقویت کننده، بهبود دهنده و اصلاح کننده عمل کنند. کربنات کلسیم رسوبی (PCC)، دارای ذرات بسیار کوچک‌تری نسب به کربنات کلسیم زمین  (GCC) است. ساختار خاص و گرانولومتری PCC به آن اجازه می‌دهد تا عملکردهای دیگری جز پرکنندگی را انجام دهد. مانند: کمک به پردازش، اصلاح ضربه (تقویت کننده) و عامل مقاوم در برابر آب و هوا. بنابراین، PCC یکی از  افزودنی‌های صنعتی منحصربه‌فرد است که می‌توان آن را  چندمنظوره تلقی کرد. این افزودنی فوق‌العاده فرصت کاهش هزینه و در عین حال بهبود عملکرد منحصر به فردی را در اختیار کاربر نهایی قرار می‌دهد. ترکیب شکل کریستالی منظم و اندازه ذرات فوق‌العاده ریز  به همراه پوشش سطح آبگریز، آن را برای پردازش پلیمر و خواص فیزیکی بعدی مفید می‌سازد.

نقش کربنات کلسیم در پی وی سی

امروزه صنعت تولید پلیمر و پی‌وی‌سی گسترش زیادی یافته است. استفاده از پرکننده‌ها در ساخت پلاستیک‌ها و پلیمرها ضرورت دارد. بهترین پرکننده‌ برای تولید پلیمر‌ها، کربنات کلسیم است.

ساختار کریستالی ویژه، ظرافت ذرات و توزیع اندازه ذرات باعث می‌شود که کربنات کلسیم به راحتی در ماتریس پلیمری پراکنده شود. به این ترتیب کربنات کلسیم در پی‌وی‌سی به کاهش هزینه‌ها بدون افت کیفیت کمک می‌کند. هرچه اندازه ذرات کربنات کلسیم مورد استفاده از تولید پی‌وی‌سی کوچک‌تر باشد، کیفیت محصول افزایش می‌یابد. بنابراین برای این که نقش کربنات کلسیم در پی وی سی پررنگ‌تر شود بهتر است از نانو کربنات کلسیم استفاده کرد. نانو کربنات کلسیم را کربنات کلسیم فوق ریز نیز می‌نامند. نانو کربنات کلسیم می‌تواند عملکردهای بسیار خوبی را در طول تولید پلیمر ارائه دهد. از جمله:

  • بهبود سختی پلیمر
  • بهبود استحکام (کشش و ضربه)
  • افزایش سفیدی و براق شدن سطح

در عین حال می تواند هزینه تولید محصولات پلاستیکی و لاستیکی را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. نانو کربنات کلسیم با عملکردهای برجسته خود به طور گسترده در محصولات پلاستیکی مانند کابل، لوله، مستربچ، فیلم، ورق و غیره استفاده می‌شود. همچنین در رنگ و پوشش، کاغذ، تصفیه آب و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می‌توان برای بهبود بیشتر کارایی کربنات کلسیم در پی‌وی‌سی از کربنات کلسیم کوتد یا پوشش داده شده استفاده کرد. در حالت طبیعی، کربنات کلسیم آبدوست است. به این معنی که تمایل دارد آب را جذب کند و با آن مخلوط شود. اما، صنایعی مانند صنعت پلاستیک وجود دارد که این ویژگی کربنات کلسیم در آن می‌تواند مشکل ساز باشد و اصطکاک زیادی ایجاد کند. می‌توان خاصیت آبدوست کربنات کلسیم را تغییر داد آن را به ماده معدنی آبگریز تبدیل کرد.  یکی از راه‌های تغییر کربنات کلسیم استفاده از اسید استئاریک و اسپری کردن آن روی کربنات کلسیم است. به این نوع کربنات کلسیم، کوتد یا پوشش داده شده می‌گویند.

مطلب پیشنهادی: کاربرد کربنات کلسیم در پروفیل درب و پنجره

کربنات کلسیم pvc

علت استفاده از پودر کربنات کلسیم در تولید پی وی سی

کاربرد کربنات کلسیم در پی وی سی سه علت اصلی را دنبال می‌‌کند:

  • کاهش هزینه‌های مواد اولیه: اولین علت استفاده از پودر کربنات کلسیم در تولید پی وی سی، کاهش بهای تمام شده تولید است. زیرا کربنات کلسیم یکی از ارزان‌ترین مواد اولیه صنعتی به شمار می‌رود. بنابراین استفاده از آن باعث کاهش بهای تمام شده محصولات می‌شود.
  • افزایش مقاومت در برابر ضربه: دومین علت استفاده از پودر کربنات کلسیم در تولید پی وی سی افزایش مقاومت در برابر ضربه است. پودر کربنات کلسیم در ترکیبات پلیمری موجب افزایش مقاومت و دوام آن‌ها می‌گردد.
  • افزایش انعطاف پذیری: ترکیب کربنات کلسیم در ساخت پلیمرها، از جمله پلیمرهای پی‌وی‌سی باعث بهبود ویژگی انعطاف پذیری این محصولات می‌گردد.

خرید کربنات کلسیم مخصوص پی وی سی

نکات مهمی در خرید کربنات کلسیم مخصوص پی وی سی وجود دارد که باید به آن توجه کرد:

  • اندازه ذرات: چه از کربنات کلسیم زمین برای تولید پلیمر استفاده شود و چه از کربنات کلسیم رسوبی، اندازه ذرات باید ریز و کوچک باشد. هرچه اندازه ذرات کوچک‌تر باشد کیفیت پی‌وی‌سی افزایش می‌یابد.
  • همگن بودن پودر: پودر کربنات کلسیم در پی وی سی باید دارای بافتی کاملا یک دست و همگن باشد. در غیر این صورت نمی‌تواند نقش خود در عملیات تولید پی‌وی‌سی را به خوبی ایفا کند.
  • درصد خلوص بالا: کربنات کلسیم مورد استفاده در صنایع مختلف هر چه خالص‌تر باشد عملکرد بهتری خواهد داشت.

الوان پودر عرضه کننده پودر کربنات کلسیم با این ویژگی‌ها و بهترین کیفیت با مناسب‌ترین قیمت در بازار است.

فروش عمده کربنات کلسیم مخصوص پی وی سی

فروش عمده کربنات کلسیم مخصوص پی وی سی در مش‌ها و قیمت‌های مختلف در بازار انجام می‌شود. فروش کربنات کلسیم در پی‌وی‌سی اغلب به صورت فله‌ای است. زیرا بسته‌بندی پودرها باعث افزایش قیمت آن می‌شود و اغلب تولید کنندگان پی‌وی‌سی خرید پودر به صورت فله‌ای را ترجیح می‌دهند. قیمت فروش کربنات کلسیم در بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. از جمله:

  • نوع کربنات کلسیم(زمین، رسوبی یا پوشش داده شده)
  • درصد خلوص
  • اندازه ذرات
  • داخلی یا خارجی بودن محصول
  • نوسانات بازار

نتیجه گیری

کربنات کلسیم در پی‌ وی سی یکی از مواد اولیه ضروری به شمار می‌رود. رزین‌های پی‌وی‌سی با کربنات کلسیم ترکیب می‌شوند تا مقاومت این محصولات را برای قرار گرفتن در معرض هوا، گرما و نور خورشید را افزایش دهند. در تولید پی‌وی‌سی می‌توان از کربنات کلسیم زمین، رسوبی و کوتد استفاده کرد.

این محتوا توسط الوان پودر تهیه شده است 

کربنات کلسیم در پی وی سی ممکن است از نوع زمین، رسوبی یا کوتد باشد.

افزایش انعطاف پذیری و مقاومت و همچنین کاهش بهای تمام شده محصول مهم‌ترین علل علت استفاده از پودر کربنات کلسیم در تولید پی وی‌سی به شمار می‌روند.

ریز دانه بودن مهم‌ترین ویژگی کربنات کلسیم مورد استفاده در تولید پی وی سی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر تالک در مقره سازی 16 فروردین, 1403
پودر کربنات کلسیم در ساخت و ساز 17 خرداد, 1401

پودر کربنات کلسیم در ساخت و ساز

کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی است که معمولاً در سنگ‌ها (در کانی‌های کلسیت و سنگ آهک) یافت می‌شود. کربنات کلسیم یک محصول همه کاره است

مقالات ادامه مطلب
کارخانه تولید کننده پودر تالک 23 دی, 1402
تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم 31 مرداد, 1401

تفاوت پودر کربنات کلسیم و اکسید کلسیم

کربنات کلسیم و اکسید کلسیم مواد خامی هستند که به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCO3

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو