پودر کربنات کلسیم در ساخت و ساز

کربنات کلسیم در ساخت و ساز
17 خرداد, 1401
mehditarah
2137

کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی است که معمولاً در سنگ‌ها (در کانی‌های کلسیت و سنگ آهک) یافت می‌شود. کربنات کلسیم یک محصول همه کاره است که تقریباً در هر صنعت اعم از تولید رنگ گرفته تا ساختمان سازی استفاده می‌شود. کربنات کلسیم حدود 4 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. بنابراین بسیار فراوان و ارزان قیمت است. این که کلسیم کربنات از گچ، سنگ آهک یا مرمر مشتق شده باشد، تعیین می‌کند که چه کاربردی صنعتی داشته باشد. کلسیم کربنات به عنوان پرکننده با کیفیت در ساخت سنگ فرش و همچنین در بتن آماده و پیش ساخته استفاده می‌شود. کاربردهای دیگر کلسیم کربنات در صنعت عمران در ساخت لوله و مخازن فاضلاب و در تولید سیمان است.

فهرست مطالب

نقش کربنات کلسیم در ساخت و ساز

نقش کلسیم کربنات در ساخت و ساز بسیار پررنگ و چشمگیر است. کربنات کلسیم در صنعت برای خنثی کردن شرایط اسیدی در خاک و آب استفاده می‌شود. این ماده معدنی هیدراتاسیون ماتریس سیمان را سرعت می‌بخشد و دوام محصول را از طریق نفوذپذیری بهتر افزایش می‌دهد.

  • رنگ روشن کربنات کلسیم آن را برای کاربرد در معماری ایده آل می‌کند. در کاشی‌های سقف بتنی که باید با استانداردهایی مانند نفوذپذیری آب، عملکرد یخ-ذوب و استحکام مطابقت داشته باشند، کربنات کلسیم چگالی ماتریس بتن را افزایش می‌دهد. رشد بازار کاشی و آجر سفالی منجر به رشد استفاده از کربنات کلسیم به عنوان پرکننده برای خواص شیمیایی و رنگدانه آن شده است.
  • از مزایای افزودن کربنات کلسیم به مخلوط‌های رسی می‌توان به روشن شدن رنگ خاک رس طبیعی اشاره کرد. همچنین افزودن کربنات کلسیم باعث کاهش انقباضات و کاهش آلودگی هوا در طی فرآیند سوزاندن خاک رس می‌شود.
  • کربنات کلسیم در تولید آسفالت نیز کاربرد دارد. کربنات کلسیم با عمل به عنوان یک اصلاح کننده شن، کارایی و همچنین مقاومت مکانیکی آسفالت را بهبود می‌بخشد.

خرید کربنات کلسیم ساخت و ساز

خرید کربنات کلسیم ساختمان سازی از تولیدکنندگان این ماده معدنی انجام می‌شود. کربنات کلسیم آسیاب شده (GCC) معمولاً از طریق یک فرآیند آسیاب تولید می‌شود. فرآیند تولید بدین صورت است که خط تولید سنگ آهک استخراج شده را می‌گیرد و آن را طی چند مرحله به ذرات کوچکتر تبدیل می‌کند. در طی فرآیند استخراج سنگ آهک، سنگدانه‌های بزرگی استخراج می‌‌شود. سپس از طریق یک سری سنگ شکن به اندازه متوسط 15 تا 50 میلیمتر پردازش می‌شود. سپس این ماده ریزتر از طریق فرآیند آسیاب به ذرات سنگ آهک کوچکتری تبدیل می‌‌شود که پودر کربنات کلسیم را تشکیل می‌دهد.

کاربرد کلسیم کربنات در ساخت و ساز

فروش عمده کربنات کلسیم ساخت و ساز

فروش عمده این کانی برای ساخت و ساز توسط تولیدکنندگان داخلی و خارجی انجام می‌شود. قیمت فروش کربنات کلسیم  به خلوص این ماده و اندازه ذرات آن وابسته است. بدیهی است که هر چه خلوص ماده بیشتر، اندازه ذرات کوچکتر و یکنواخت‌تر باشد قیمت آن بیشتر است. فروش عمده این ماده معدنی به دو شکل انجام می‌شود:

  • به صورت فله‌ای
  • به صورت بسته بندی شده

انواع پودر کربنات کلسیم مخصوص ساخت ساز

پودر کربنات کلسیم بتن

استفاده از پودر کربنات کلسیم در تولید بتن موجب بازیافت مقادیر زیادی از مواد و ضایعات و یک مزیت بزرگ است. با این حال، بتن بر پایه کربنات کلسیم در حال حاضر نمی‌تواند جایگزین بتن معمولی شود. زیرا به اندازه بتن معمولی قوی نیست. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در خرید پودر کربنات کلسیم مخصوص بتن به آن توجه کرد، خلوص کربنات کلسیم است. زیرا در صورتی که خلوص کربنات کلسیم در بتن کم باشد و از میزان مناسبی کلسیم برخوردار نباشد، بر کیفیت بتن تاثیر منفی خواهد گذاشت. می توانید بهترین کربنات کلسیم برای تولید بتن را از الوان پودر تهیه کنید

پودر کربنات کلسیم سیمان

استفاده از کربنات کلسیم سیمان منجر به افزایش مقاومت فشار سیمان و بتن می‌شود. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در صنعت سیمان بهترین میزان استفاده از کربنات کلسیم ۱۵ درصد از واحد وزنی سیمان است. دیگر تاثیر مثبت کربنات کلسیم در تولید سیمان تسریع نرخ واکنش آبگیری اولیه سیمان و افزایش مقاومت سایشی آن است.

پودر کربنات کلسیم لوله

نقش پودر کربنات کلسیم در لوله  شامل : تقویت مقاومت در برابر فشار و ضربه – افزایش انعطاف پذیری لوله‌ها – کاهش بهای تمام شده لوله می باشد. استفاده از پودر کربنات کلسیم در تولید لوله پلیکا به این علت است که کربنات کلسیم موجب بهبود کیفیت PVC می‌شود. مهم‌ترین نکته در خرید پودر کربنات کلسیم مخصوص لوله پلیکا توجه به اندازه ذرات و یک دست بودن بافت پودر است. زیرا در صورتی که پودر کربنات کلسیم در لوله پلیکا ریزدانه نباشد و بافت همگنی نداشته باشد بر کیفیت محصول تاثیر منفی خواهد گذاشت. می توانید پودر کربنات کلسیم مخصوص لوله پلیکا را با بهترین قیمت از الوان پودر تهیه کنید.

پودر کربنات کلسیم سنگ مصنوعی

نقش کربنات کلسیم در سنگ مصنوعی چسبندگی و پرکنندگی است. در واقع کربنات کلسیم در ساخت سنگ‌های مصنوعی و سایر مصالح ساختمانی نقش فیلری موثر و ارزان قیمت را ایفا می‌کند. در صورتی که تولید کننده سنگ مصنوعی هستید می توانید بدون واسطه کربنات کلسیم مورد نظر را از الوان پودر تهیه کنید. نبود واسطه‌ها در این بین باعث کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کنندگان کربنات کلسیم در سنگ مصنوعی می‌شود.

پودر کربنات کلسیم کاشی سرامیک

پودر کربنات کلسیم در کاشی و سرامیک به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی شناخته می‌شود. افزایش استحکام، دوام رنگ تولیدات سرامیکی و تاثیر در فرآیند ذوب مواد اصلی‌ترین نقش کلسیم کربنات در صنایع ساخت کاشی و سرامیک به شمار می‌رود. خرید پودر کربنات کلسیم مخصوص کاشی و سرامیک  در الوان پودر به صورت بسته بندی شده امکان پذیر است. معمولا عرضه این ماده در بسته‌بندی‌های ۲۵ تا ۱۰۰ کیلوگرمی انجام می‌شود. میزان خرید و مصرف این ماده معدنی در صنایع کاشی و سرامیک بسیار بالاست. تا جایی که در حدود ۹۸ درصد از وزن تولیدات کاشی و سرامیک از مشتقات پودر کربنات کلسیم تشکیل شده باشد ! البته کربنات کلسیم مورد استفاده باید کاملا پودر شده باشد. از این رو در صنایع کاشی و سرامیک پودرهای یک دست و دانه ریز کربنات کلسیم خریداری شود.

پودر کربنات کلسیم ایزوگام

ایزوگام را می‌توان به عنوان ماده اولیه یا مخلوط با مواد دیگر بسته به مناطق کاربرد استفاده کرد. می‌توان از آن به عنوان چسب در آسفالت جاده‌ها، باند فرودگاه‌ها، پارکینگ‌ها و مسیرهای پیاده روی استفاده نمود.کربنات کلسیم با ویژگی‌های خاص خود به عنوان رنگدانه پرکننده و پوشش دهنده، پرمصرف‌ترین ماده معدنی در صنایع کاغذ، پلاستیک، رنگ و پوشش است. همچنین این ماده با طیف گسترده‌ای از کاربردها در زمینه‌های شیمیایی، فولاد، محیط زیست و کشاورزی استفاده می شود. کربنات کلسیم ایزوگام را می‌توان به صورت فله‌ای و بسته‌بندی شده  از الوان پودر خریداری کرد.

کربنات کلسیم مخصوص ساخت و ساز

کربنات کلسیم دارای فرمول شیمیایی CaCO3 است.

در صنعت عمران از کربنات کلسیم معدنی استفاده می‌شود. کربنات کلسیم معدنی در ساخت سقف، کفپوش و سایر مصالح ساختمانی کاربرد دارد. کربنات کلسیم آسیاب شده اغلب برای افزایش دوام و کاهش هزینه‌ها جایگزین سایر مواد خام گران‌تر می‌شود. کربنات کلسیم مخصوص ساخت و ساز یک ماده خام ایده آل است. زیرا دارای کیفیت جذب پایین و رنگ ثابت است. کربنات کلسیم در اندازه‌های مختلف برای رفع نیازهای گوناگون ساختمان سازی تولید می‌شود.

علت استفاده کربنات کلسیم در ساخت و ساز

  • علت افزودن کربنات کلسیم در ساخت بتن افزایش استحکام و تراکم بتن است. کارایی بهتر، افزایش استحکام و ظاهر بهبود یافته با سطح صاف‌تر مهم‌ترین مزایای افزودن کربنات کلسیم به ترکیبات بتن به شمار می‌رود. کلسیم کربنات در مقایسه با ذرات سیمان، اندازه ذرات ریزتری دارد. بتن با جایگزینی CaCO3 به جای سیمان دارای اسلامپ بیشتری است که کارایی را افزایش می‌دهد.
  • علت استفاده از کربنات کلسیم در ساخت کفپوش در پروژه‌های مسکونی و تجاری افزایش مقاومت در برابر خرد شدن است. علت استفاده از آن توانایی این ماده در مقاومت در برابر آتش سوزی و عایق صدا بودن است. همچنین کربنات کلسیم در مصالح ساختمانی باعث افزایش استحکام و دوام و قوام رنگ می‌شود. دیگر علت استفاده کلسیم کربنات کاهش هزینه‌های تولید است. زیرا این ماده معدنی به عنوان یک اکستنشن یا پرکننده ارزان قیمت عمل می‌کند.

سخن آخر

کربنات کلسیم برای صنعت ساختمان سازی در سراسر جهان ماده‌ای حیاتی به شمار می‌رود. این کانی هم به عنوان مصالح ساختمانی و هم به عنوان یک عنصر در  ساخت محصولات مختلف کاربرد دارد. انواع ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده معدنی منجر به کاربردهای متنوع آن در ساخت ساختمان‌ها، جاده‌ها، پروژه‌های مهندسی عمران و غیره می‌شود.

این ماده در ساخت و ساز از نوع کلسیم کربنات زمین یا (GCC) است.

به طور کلی علت استفاده کربنات کلسیم  افزایش استحکام و مقاومت سازه‌ها و کاهش بهای تمام شده مصالح ساختمانی به شمار می‌رود.

استفاده از کربنات کلسیم در تولید باعث افزایش استحکام بتن، سطح صاف‌تر و ظاهر مناسب‌تر آن می‌شود.

افزایش مقاومت در برابر خرد شدن، بهبود دوام رنگ و مقاومت در برابر حرارت مهم‌ترین علت استفاده از کربنات کلسیم در ساخت کفپوش ساختمان است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر کربنات کلسیم دستمال کاغذی 26 آذر, 1401

پودر کربنات کلسیم دستمال کاغذی

پودر کربنات کلسیم دستمال کاغذی یکی از مواد اولیه پرکاربرد در صنعت تولید محصولات سلولزی است.کربنات کلسیم رسوبی به عنوان پرکننده و عامل پوشش سطحی

مقالات ادامه مطلب
پودر تالک در لاستیک سازی 14 فروردین, 1403
پودر کربنات کلسیم در کشاورزی 24 اردیبهشت, 1401

پودر کربنات کلسیم در کشاورزی

کربنات کلسیم در کشاورزی، که بیشتر به عنوان آهک کلسیتی یا آهک باغی شناخته می شود، از دیرباز در مدیریت مزارع و چمنزارها مورد توجه

مقالات ادامه مطلب
انواع پودر مل رنگی 4 شهریور, 1402
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو