پودر کربنات کلسیم در رنگ

کربنات کلسیم در رنگ
8 خرداد, 1401
mehditarah
2692

امروزه کانی‌های صنعتی به نماد ثروت تبدیل شده‌اند. کربنات کلسیم اهمیت زیادی پیدا کرده و در صنعت کاربردهای دارد. کربنات کلسیم یک پودر غیر سمی، بی بو، سفید رنگ و یکی از پرکاربردترین پرکننده‌های معدنی است. کربنات کلسیم خنثی و نامحلول در آب و محلول در اسید است.

این ماده معدنی یا از طریق آسیاب سنگ آهک طبیعی ( کربنات کلسیم زمین) یا به صورت مصنوعی کلسیم کربنات رسوبی) تولید می‌شود. پودر کربنات کلسیم معمولاً به عنوان رقیق کننده در  صنعت رنگ و پوشش استفاده می‌شود. همچنین کربنات کلسیم در رنگ عاملی برای افزایش براقیت محسوب می‌شود.

علاوه بر این، کربنات کلسیم به عنوان یک پرکننده، استحکام نهایی نهایی مواد را بهبود می‌بخشد. این ماده معدنی  را می‌توان به عنوان رنگ در داروها و مواد غذایی مانند محصولات قنادی نیز استفاده کرد. کربنات کلسیم در 7 نوامبر 2017  به‌عنوان یک افزودنی رنگ معاف از صدور مجوز در آدامس‌ها و آب نبات‌ها تأیید شد. ماده کربنات کلسیم یک جایگزین برای دی اکسید تیتانیوم به عنوان رنگ خوراکی است.

نقش کربنات کلسیم در رنگ

امروزه نقش کربنات کلسیم در رنگ سازی بر کسی پوشیده نیست. ماده معدنی کربنات کلسیم به وفور در صنایع رنگ برای ساخت پوشش‌های پودری و رنگ امولسیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پودر کربنات کلسیم با توزیع ایده‌آل و سفیدی بالا، ویژگی‌های کارایی رنگ را افزایش می‌دهد.

  • گنجاندن کربنات کلسیم در رنگ می‌تواند باعث شود لیتوپون نسبتا متراکم در حالت تعلیق بماند و به پایین فرو نرود. افزودن این ماده به رنگ می‌تواند استحکام، مقاومت در برابر آب و سرعت خشک شدن رنگ را بهبود ببخشد. استفاده از پودر کربنات کلسیم  می‌تواند شدت رنگ و بازتاب آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در نتیجه براقیت رنگ را افزایش می‌دهد.
  • کربنات کلسیم همچنین توانایی پوشش، مقاومت در برابر سایش، چسبندگی، مقاومت در برابر ضربه و انعطاف پذیری را هنگام استفاده از رنگ بهبود می‌بخشد. پودر کربنات کلسیم ویژگی‌های رنگ را بهبود می‌بخشد و سطح پوشش رنگ را افزایش می‌دهد.
  • پودر کربنات کلسیم ریز می‌تواند از ته نشین شدن رنگدانه جلوگیری کند. پراکندگی را تقویت کند و درخشندگی را بهبود بخشد.

 

خرید کربنات کلسیم رنگ

خرید کربنات کلسیم رنگ از کارخانجات و مراکز تولید کربنات کلسیم رنگ انجام می‌شود. خرید این ماده معدنی به شکل فله‌ای و بسته‌بندی شده امکان پذیر است. در خرید کربنات کلسیم  باید به نکات زیر توجه کرد:

  • درجه خصوص بالای محصول
  • کیفیت بالا
  • قیمت مناسب
  • اندازه ذرات متناسب با کاربرد

فروش عمده کربنات کلسیم رنگ

فروش عمده کربنات کلسیم به کارخانجات رنگ سازی و فروش در مقادیر کم به سایر افراد انجام می‌شود. کارگاه‌های تولید رنگ کوچک، کارگاه‌های مبل سازی، افرادی که فعالیت‌های هنری انجام می‌دهند و … خریداران کربنات کلسیم رنگ هستند. کلسیم کربنات در رنگ علاوه بر فروش در داخل، به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

زیرا این ماده معدنی تولید شده در داخل از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با محصول مشابه خارجی در رقابت است.

مطلب پیشنهادی: کاربرد کربنات کلسیم در جوهر چاپ

کربنات کلسیم مخصوص رنگ

کربنات کلسیم یک رنگدانه اکسترن کننده دارای اثر پرکننده است که آن را ظریف، یکنواخت و حاوری سفیدی بالا می‌کند. کربنات کلسیم دارای درجه خاصی از قدرت پوشش خشک است. معمولاً از پودر کربنات کلسیم بسیار ریز در صنعت رنگ استفاده می‌شود.

وقتی اندازه ذرات نزدیک به دی اکسید تیتانیوم باشد، اثر پوششی دی اکسید تیتانیوم را می‌توان بهبود بخشید. این می‌تواند استحکام، مقاومت در برابر آب، خشکی و مقاومت لایه رنگ را بهبود بخشد.

کربنات کلسیم مخصوص رنگ، یعنی با مش بالا و اندازه ذرات ریز اثرات قابل توجهی در کاهش زمان سنباده زدن در فرآیند تولید رنگ دارد. این ماده در رنگ لاتکس نیز باعث افزایش قدرت پوشانندگی، بهبود ویسکوزیته لاتکس، کاهش میزان دی اکسید تیتانیوم و بهبود عملکرد پرداخت بتونه می‌شود .

هنگام طراحی فرمولاسیون رنگ، در رنگ لاتکس با کارایی بالا از کربنات کلسیم بسیار ریز استفاده می‌‌شود. در رنگ با درجه لاتکس پایین، کربنات کلسیم سنگین با اندازه ذرات نسبتاً درشت و جذب کم روغن  انتخاب می‌‌شود. پرکاربردترین کربنات کلسیم برای صنعت رنگ سازی کربنات کلسیم عیار 99% مش 1200، مش 1500 و مش 2500 هستند.

 

علت استفاده کربنات کلسیم در رنگ

پودر کربنات کلسیم ذر این صنعت به عنوان گسترش دهنده، پخش کننده و برای افزایش شفافیت استفاده می‌شود. کربنات کلسیم نه تنها در صنعت رنگ، بلکه به عنوان پرکننده و گسترش دهنده در بسیاری از صنایع مختلف دیگر نیز استفاده می‌شود. پودر کربنات کلسیم یک عامل ضد ته نشینی است که ویژگی‌های براقیت و پایداری رنگ را افزایش می‌دهد. به طور خلاصه

علت استفاده از کربنات کلسیم در رنگ عبارت است از:

  • افزایش براقیت و درخشانی رنگ
  • افزایش کیفیت رنگ
  • کاهش هزینه نگهداری رنگ
  • افزایش سهولت استفاده از رنگ

 

سخن آخر

کربنات کلسیم یک ماده اولیه ضروری است که در فرآیند تولید رنگ و پوشش استفاده می‌شود. مجموع سالانه 1.2 میلیون تن کربنات کلسیم در رنگ در آمریکا، اروپای غربی و چین استفاده به کار می‌رود.

برای تولید رنگ باید از کربنات کلسیم مخصوص رنگ سازی با مش مناسب استفاده کرد. همچنین کیفیت و درجه خلوص کربنات کلسیم مورد استفاده باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا تاثیر چشمگیری بر کیفیت محصول نهایی تولیدی خواهد داشت.

این مطلب توسط الوان پودر تهیه شده است 

استفاده از ماده معدنی ، کیفیت آن را از جنبه‌های مختلف افزایش می‌دهد.

افزایش کیفیت رنگ، کاهش هزینه نگهداری رنگ، افزایش سهولت استفاده از رنگ و افزایش درخشندگی رنگ مهم‌ترین مزایای آن هستند.

بله. در سال ۲۰۱۷ مجوز استفاده از کربنات کلسیم در رنگ‌های خوراکی و قنادی از سوی سازمان غذا و دارو صادر شد.

درجه خلوص و کیفیت بالا و مش بین ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ مهم‌‌ترین ویژگی‌های این ماده معدنی به شمار می‌روند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کاربرد کربنات کلسیم جیره طیور 26 دی, 1401

کاربرد کربنات کلسیم جیره طیور

کاربرد کربنات کلسیم جیره طیور به عنوان رایج‌ترین و مناسب‌ترین ماده معدنی برای تامین عنصر کلسیم مورد نیاز موجودات زنده بسیار گسترده است. کربنات کلسیم

مقالات ادامه مطلب
راهنمای خرید پودر مل مخصوص روشور 22 شهریور, 1402

راهنمای خرید پودر مل مخصوص روشور

راهنمای خرید پودر مل مخصوص روشور

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم صنعتی 11 تیر, 1401

پودر کربنات کلسیم صنعتی

کربنات کلسیم یکی از فراوان‌ترین مواد خام موجود در طبیعت است. رشته‌ کوه‌ها از کربنات کلسیم به شکل گچ، دولومیت، مرمر و سنگ آهک ساخته

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم معدنی 1 تیر, 1401

پودر کربنات کلسیم معدنی

کربنات کلسیم (CaCO3) که عمدتاً به شکل کانی‌های کلسیت و آراگونیت وجود دارد، یکی از رایج‌ترین ترکیبات روی زمین است. کربنات کلسیم در طبیعت جزء

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو