کاربرد کربنات کلسیم ذوب آهن

کربنات کلسیم ذوب آهن
3 بهمن, 1401
mehditarah
315

کاربرد کربنات کلسیم ذوب آهن برای حذف ناخالصی‌ها از کوره بلند در طول ساخت آهن استفاده می‌شود.

به طور عمده، ناخالصی‌ها به شکل دی اکسید سیلیکون SiO2 یافت می‌شوند که معمولاً به عنوان ماسه شناخته می‌شود. سنگ آهک از نظر شیمیایی با نام کربنات کلسیم CaCO3 شناخته می‌شود، تجزیه می‌شود و اکسید کلسیم CaO و گاز دی اکسید کربن CO2 می‌دهد. اکسید کلسیم تشکیل شده CaO با سیلیکون دی اکسید SiO2 واکنش می دهد و کلسیم سیلیکات CaSiO3 تولید می‌کند. از این رو، سنگ آهک یا کربنات کلسیم به عنوان یک شار در تولید آهن عمل می‌کند. در متالورژی آهن، وقتی CaCO3 به کوره بلند اضافه می‌شود، یون کلسیم به صورت سرباره ظاهر می شود.

 مطلب پیشنهادی : پودر کربنات کلسیم چیست؟

مزایای استفاده از کربنات کلسیم در ذوب آهن

مهم‌ترین مزایای استفاده از کربنات کلسیم در ذوب آهن عبارتند از:

  • در پایین کوره، در مجاورت نقاط ورودی انفجار هوای گرم، دما به حدود 1800 درجه سانتیگراد می‌رسد و گرم ترین قسمت کوره را نشان می‌دهد. رسیدن به این دما دشوار است اما استفاده از کربنات کلسیم ذوب آهن رسیدن به آن را تسهیل می‌‌کند.
  • سنگ آهک ناخالصی‌های موجود در سنگ آهن را حذف می‌کند. این امر به این دلیل حاصل می‌شود که در دماهای بالا، کربنات کلسیم تجزیه حرارتی شده و به اکسید کلسیم تبدیل می‌شود. سپس اکسید کلسیم با ناخالصی‌های اسیدی (عمدتا سیلیس) موجود در سنگ آهن واکنش می‌دهد و سرباره مذاب (سیلیکات کلسیم) را تشکیل می‌دهد. سرباره روی آهن مذاب شناور است، زیرا چگالی کمتری نسبت به آهن دارد و به طور جداگانه از آن جدا می‌شود. سرباره در ساخت جاده‌ها استفاده می‌شود.
  •  

مطلب پیشنهادی: کاربرد کربنات کلسیم در جاده سازی 

نقش پودر کربنات کلسیم در ذوب آهن

کربنات کلسیم مخصوص ذوب آهن

نقش پودر کربنات کلسیم در ذوب آهن از اهمیت زیادی برخوردار است. در حقیقت کربنات کلسیم ذوب آهن به عنوان جزء اصلی تشکیل سرباره برای از بین بردن ناخالصی‌ها در صنعت ذوب آهن عمل می‌کند. از سوی دیگر پودر کربنات کلسیم با کنترل شیمی مذاب آسیب وارد شده به پوشش کوره‌های ذوب آهن را کاهش می‌دهد. آهن مورد استفاده در کوره‌های بلند اغلب حاوی مقادیر زیادی گوگرد است. استفاده از پودر کربنات کلسیم تاثیر به سزایی در گوگردزدایی از این کوره‌ها دارد‌. اصلی‌ترین نقش پودر کربنات کلسیم در صنعت ذوب آهن، به عنوان پودر کمک ذوب است.زیرا کربنات کلسیم با قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد در کوره‌ها، به آهک تبدیل می‌شود. آهک در کوره‌های ذوب آهن، به عنوان عامل ذوب کننده استفاده می‌شود. یعنی با استفاده از پودرکربنات کلسیم می‌توان عملیات ذوب و ریخته‌گری آهن تسهیل کرد. در صنعت ذوب آهن از کربنات کلسیم طبیعی یا زمین استفاده می‌شود.

 مطلب پیشنهادی: نقش کربنات کلسیم در فولاد

کارخانه تولید پودر کربنات کلسیم عمده مخصوص ذوب آهن

شرکت الوان پودر به عنوان کارخانه تولید پودر کربنات کلسیم عمده مخصوص ذوب آهن مشغول فعالیت است. کربنات کلسیم تولید شده توسط این شرکت در فرآیند آهن‌سازی برای تولید سرباره استفاده می‌شود. این ماده در حین ساخت آهن خام، ناخالصی‌ها را از سنگ آهن حذف می‌کند. کربنات کلسیم ذوب آهن به زینتر و گلوله‌های آهن اضافه می‌شود تا شار را زیاد کند و در پی آن تراکم را در محصولات افزایش دهد. کوره‌های بلند می‌توانند سنگ آهک را مستقیماً به بار اضافه کنند تا تشکیل سرباره را تقویت کرده و از مواد دیرگداز محافظت کنند.

برای تولید پودر کربنات کلسیم مورد استفاده در صنعت ذوب آهن، از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. این سنگ‌ها به وسیله آسیاب‌های سنگ‌زنی پیشرفته پردازش می‌شوند. آسیاب‌های سنگ‌زنی کربنات کلسیم همچنین به نام‌های دستگاه تولید پودر کربنات کلسیم، آسیاب پودر کربنات کلسیم و آسیاب سنگ‌زنی CaCO3 نیز نامیده می‌شوند. آسیاب‌های سنگ زنی کربنات کلسیم تجهیزات سنگ زنی فوق العاده ریز برای تولید کربنات کلسیم با کیفیت بالا هستند. محدوده ظرافت پردازش این دستگاه‌ها اغلب بین 30-3000 مش است.

 مطلب پیشنهادی: مش کربنات کلسیم چیست؟

فروش پودر کربنات کلسیم مخصوص ذوب آهن

کربنات کلسیم یک ترکیب غیر آلی با فرمول شیمیایی CaCO3 است که معمولاً با عنوان پودر سنگ آهک نیز شناخته می‌شود. کربنات کلسیم یکی از رایج‌ترین مواد روی کره زمین است. این ماده معدنی در سنگ‌های طبیعی آراگونیت، کلسیت، گچ، سنگ آهک، مرمر، تراورتن و سایر سنگ‌ها وجود دارد. با توجه به روش‌های مختلف تولید کربنات کلسیم، می‌توان آن را به کربنات کلسیم آسیاب شده و کربنات کلسیم رسوبی تقسیم کرد.کربنات کلسیم آسیاب شده همان کربنات کلسیم طبیعی است که از آسیاب سنگ‌های طبیعی تولید می‌شود. در مقابل کربنات کلسیم رسوبی در اثر واکنش‌های شیمایی در کارخانجات تولید می‌شود.

کربنات کلسیم کاربردهای صنعتی وسیعی دارد. صنعت ساخت و ساز و ذوب آهن از مهم‌ترین این کاربردها محسوب می‌شوند. بازار فروش پودر کربنات کلسیم مخصوص ذوب آهن بسیار پررونق است. تولید کنندگان و عرضه کنندگان زیادی در این بازار مشغول فعالیت هستند‌. شرکت الوان پودر نیز یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان کربنات کلسیم ذوب آهن در داخل کشور است. خرید کربنات کلسیم را می‌توان از وب سایت این مجموعه و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام داد.

 

سوالات متداول

نقش اصلی کربنات کلسیم ذوب آهن از بین بردن ناخالصی‌هاست‌. همچنین به عنوان یک شار در تولید آهن عمل می‌کند.

کربنات کلسیم مورد استفاده در صنعت ذوب آهن از نوع طبیعی یا زمین است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
خرید و قیمت پودر کربنات کلسیم در تبریز 29 شهریور, 1401

خرید و قیمت پودر کربنات کلسیم در تبریز

پودر کربنات کلسیم( CaCO3) یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه در صنایع مختلف است. کربنات کلسیم دارای انواع مختلفی است. مهم‌ترین دسته‌بندی از انواع کربنات کلسیم

مقالات ادامه مطلب
کاربرد پودر مل در صنایع مختلف 26 تیر, 1402

کاربرد پودر مل در صنایع مختلف

کاربرد پودر مل در صنایع مختلف پودر مل که در زبان انگلیسی marble dust (به معنای گرد و غبار سنگ مرمر) نامیده می‌شود، یک پودر

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم برای دام 19 تیر, 1401

پودر کربنات کلسیم برای دام

کلسیم یک ماده مغذی ضروری برای رشد بیشتر حیوانات است. کلسیم به استحکام استخوان‌ دام‌ها کمک می‌کند و استحکام تخم‌مرغ‌ها را بهبود می‌بخشد. کربنات کلسیم

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم عمده برای تولید فولاد 9 آذر, 1401

پودر کربنات کلسیم عمده برای تولید فولاد

پودر کربنات کلسیم فولاد یک ماده معدنی رایج است که در بسیاری از سنگ‌ها مانند سنگ آهک و مرمر وجود دارد و بسیار متنوع است.

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو