مش کربنات کلسیم چیست؟

انواع مش کربنات کلسیم
12 مرداد, 1401
mehditarah
1489

مواد معدنی در صنعت غالبا به صورت پودری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندازه و کیفیت ذرات در پودرهای سنگ های معدنی نقش بسزایی در کیفیت پایانی محصولات تولید شده توسط این صنایع دارد. به طور ویژه در مورد کربنات کلسیم می شود گفت مش‌بندی این پودر از ۵۰ تا ۲۵۰۰ انجام می گردد. به صورت کلی می شود گفت که به کربنات کلسیم از مش ۵۰ تا ۲۰۰ کربنات کلسیم پودری و به کربنات کلسیم از مش ۲۰۰ تا ۲۵۰۰ (ذرات پودر کربنات کلسیم اندازه‌ای در حد میکرون دارند) پودر کربنات کلسیم میکرونیزه گفته می شود.برای مشخص کردن اندازه ذرات پودر کربنات کلسیم میکرونیزه از پارامتری به نام مش استفاده می شود ، اما مش کربنات کلسیم چیست ؟ مش استانداری است که برای توضیح و بیان اندازه و دانه بندی پودر ها  و به شکل خاص، پودر  میکرونیزه در سالهای 1986-1987 تعریف گردید.بر اساس تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی و نمونه برداری از پودر  ، پخش ذرات  (Particle Size Distribution) موجود در آن پودر اندازه گیری می شود.

بنا بر بیشترین اندازه ذرات موجود در پودر شاخص مش برای نشان استفاده می شود.

هر چه عدد مش بیشتر شود، به این معنی است که ذرات سازنده آن کوچک تر است. از طرفی هرچه ذرات تولید شده ریزتر باشد، از قیمت بیشتری برخوردار خواهد بود زیرا کوچکتر شدن ذرات نیاز به فرایند تولید طولانی تر و پیچیده تر بوده و همچنین مقدار محصول تولید شده نیز کمتر میشود.

فرایند مش بندی کربنات کلسیم

تولیدات با کیفیت تولید زیاد و مطلوب دارای مشخصاتی است. من جمله اینکه باید ذرات یک دست و هم اندازه باشند. به طور مثال قطعات یا کلوخه های درشت نباید در کربنات کلسیم میکرونیزه دیده شود.
بیشتر صنایع به مش کربنات کلسیم از 50 تا800 نیاز دارند. با این حال تولید کربنات کلسیم تا مش 12000 ممکن است.
میکرونیزه کردن کربنات کلسیم کاری زمان بر و هزینه بر است. هر چه مش بزرگتری تولید گردد (اندازه ذرات ریز تر) فرایند دشوار تر و مقدار محصول تولید شده هم کمتر خواهد بود. مش بندی کربنات کلسیم ۸۰ درصد صنایعی که از این ماده استفاده می شود اکثرا بین مش ۵۰ تا مش ۸۰۰ است. صنایعی که حساسیت بالایی دارد و باید از اندازه ذرات کوچکتری برای تولیدات خود بکار می گیرند، کربنات کلسیم مش ۸۰۰ تا ۲۵۰۰ را استفاده می کنند. بعضی موارد آزمایشگاهی و تحقیقاتی هم از اندازه ذرات ریزتر استفاده می کنند.

تبدیل استاندارد های دانه بندی کربنات کلسیم

در ادامه مبحث مش کربنات کلسیم چیست در مورد تبدیل استاندارد های دانه بندی صحبت می کنیم و جدول تبدیل را می توانید در ادامه مشاهده کنید ، پس از استخراج سنگ ‌های طبیعی کربنات کلسیم از معادن و بعد از عملیات خالص‌ سازی، فرایند خردایش این سنگ ها به وسیله آسیاب‌های غول پیکر انجام می‌شود. پس از تبدیل سنگ کربنات کلسیم به پودر، فرایند مش‌بندی کربنات کلسیم به شکل سنتی به وسیله الک‌های ویژه و یا به شکل مدرن به وسیله سپراتور و سرندها انجام می گردد.

زمان جداسازی ذرات توسط الک‌ها امکان دارد پودر به اندازه کافی همگن نباشند و از ذراتی با ابعاد مختلف تشکیل گردیده باشد؛ ولی در مدل های مکانیزه پودر کربنات کلسیم میکرونیزه که دانه‌بندی ذرات پودر توسط تجهیزات مدرن انجام می گردد، ذرات به شکل همگن و با پوشش تقریبا نود درصد در دانه‌بندی مورد نظر ارائه می‌شوند به طور مثال پودر کربنات کلسیم مش ۲۵۰۰ باید شامل ذراتی با قطر ۵ ميكرون باشد، همچنین در پودر کربنات کلسیم مرغوب در مش ۲۵۰۰ باید نود درصد به بالا از ذرات آن در اندازه پنج میکرون باشند.

دانه‌بندی با معیار دقیق به صنایع مصرف‌كننده پودر کربنات کلسیم، توليد محصول نهايي باکیفیت‌تر را ممکن می کند. توجه داشته باشد که هر کاربردی، دانه‌بندی ویژه ای از کربنات کلسیم را لازم دارد و در صورت استفاده از مش‌بندی ریزتر یا درشت‌تر امکان تولید محصول نهایی با کیفیت غیر ایده‌آل وجود دارد؛ به طور مثال اگر در تهیه خمیری از اندازه دانه‌بندی مش درشت‌تر از حد خواسته شده استفاده شود، خمیر همگن و یک دست نخواهد بود و ذرات با مش بزرگ‌تر از حد مورد نظر در ساختار خمیر معین هستند و ممکن است سبب ترک‌خوردگی خمیر و شکنندگی محصول نهایی شوند. بنابراین در استفاده های متفاوت باید از پودر کربنات کلسیم میکرونیزه با مش‌بندی درست استفاده کرد.

 

 

تاثیر مش بندی بر قیمت پودر کربنات کلسیم

به طور حتم مش‌بندی کربنات کلسیم در مشخص کردن قیمت نهایی این پودر تأثیر بسزایی دارد. زیرا دانه‌بندی ذرات فرایند هزینه بری است. هر اندازه که ذرات ریزتر باشند(مش بزرگتر باشد)، زمان و انرژی به مراتب بیشتری برای مهیا کردن پودر با ذرات ریزتر انجام شده است، در نتیجه قیمت پایانی پودر کربنات کلسیم بیشتر خواهد بود. افزون بر نوع دانه‌بندی عامل های دیگری مانند درصد خلوص، رسوبی یا سنتزی بودن پودر کربنات کلسیم و رنگ پودر کربنات کلسیم هم در مشخص کردن قیمت پودر کربنات کلسیم دارای تاثیر هستند.

نوع بسته بندی تولیدات کربنات کلسیم هم با توجه سفارش مصرف کننده متنوع است؛ به طور مثال می تواند آن را در کیسه های معمولی یا پلی اتیلن یا پارچه ای قرار دهند. چگونگی بسته بندی نیز بر قیمت کربنات کلسیم میکرونیزه و پودری موثر است. مورد موثر دیگر بر قیمت پودر میکرونیزه کربنات کلسیم همان طور که گفته شد ، نوع طبیعی یا سنتزی آن است. با دقت به کیفیت بیشتر کربنات کلسیم رسوبی ، قیمت این محصول به مراتب بیشتر از سنگ کوبیده شده کلسیم کربنات خواهد بود.

مطلب مش کربنات کلسیم چیست توسط الوان پودر تهیه و تنظیم شده است .

 

مطالب بیشتر :

مش کربنات کلسیم 

انواع مش کربنات کلسیم 

اندازه گیری مش کربنات کلسیم 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر کربنات کلسیم در پی وی سی 30 تیر, 1401

پودر کربنات کلسیم در پی وی سی

پلی وینیل کلراید (PVC) یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرها در جهان است. به دلیل ماهیت همه کاره آن، به طور گسترده در کاربردهای صنعتی، فنی و

مقالات ادامه مطلب
جایگزین پودر مل چیست 10 دی, 1402
پودر تالک در فیلتر سازی 18 فروردین, 1403
پودر مل در سفالگری 25 بهمن, 1402
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو