انواع سنگ مرمر کربنات کلسیم دار

سنگ مرمر کربنات کلسیم دار
29 مهر, 1401
mehditarah
429

سنگ مرمر یا Marble نوعی سنگ دگرگونی است که در طبیعت به فراوانی وجود دارد.کلمه” Marble” مشتق شده از ریشه یونانی marmorose و به معنای درخشان است.  سنگ مرمر یا مرمریت عمدتا متشکل از کربنات کلسیم یا CaCO3 است. اما کانی‌های دیگری مانند اکسید آهن، گرافیت، سیلیس، میکا، پیروت و خاک رس نیز در آن یافت می‌شود. انواع سنگ مرمر کربنات کلسیم دار  موضوعی است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

معرفی سنگ مرمر

سنگ مرمر، سنگ آهک دانه‌ای یا دولومیت ( سنگ متشکل از کربنات کلسیم-منیزیم) است که تحت تأثیر گرما، فشار و محلول‌های آبی تبلور مجدد یافته است. برای معرفی سنگ مرمر از نظر تجاری، می‌توان گفت که مرمر شامل تمام سنگ‌های تزئینی غنی از کلسیم است که می‌توان صیقل داد. از نظر سنگ‌شناسی، سنگ‌های مرمر به جای لایه‌‌ای نازک، حجیم هستند. مرمرها از موزاییکی از دانه‌های کلسیت تشکیل شده‌اند که به ندرت اثری از شکل کریستالی را در زیر میکروسکوپ نشان می‌دهند. مرمرها اغلب با سنگ‌های دگرگونی مانند میکا شیست، فیلیت، گنیس و گرانولیت در هم قرار گرفته‌اند. این سنگ‌ها بیشتر در لایه‌های قدیمی‌تر پوسته زمین که عمیقاً در مناطق چین‌خوردگی شدید و نفوذ آذرین مدفون شده‌اند، دیده می‌شوند. تغییر سنگ‌های آهکی غنی از فسیل به مرمرهای واقعی در چنین مناطقی یک پدیده رایج است. سنگ مرمر کربنات کلسیم دار منبع مهمی برای تولید انواع پودر کربنات کلسیم است و از این نظر اهمیت فراوانی دارد.

انواع سنگ مرمر

سنگ مرمر در رنگ‌های متنوعی وجود دارد و بسیاری از آنها دارای کیفیت‌های متفاوتی از جمله میزان رگه گیری و غیره هستند. با این اوصاف، 5 نوع اصلی سنگ مرمر کربنات کلسیم دار وجود دارد که در دنیا بسیار مورد استفاده قرار می.گیرند. انواع سنگ مرمر عبارتند از:

  • سنگ مرمر کارارا: کارارا یکی از مرمرهای پرکاربرد برای منازل است. این همان سنگ مرمر پس زمینه سفید با رگه‌های خاکستری است. کارارا در چند نوع مختلف وجود دارد.
  • سنگ مرمر مجسمه: سنگ مرمر مجسمه همیشه یک پس زمینه یکنواخت دارد، اما چیزی که این سنگ مرمر را از انواع دیگر متمایز می‌کند، رگه‌های چشمگیر آن است. معمولاً در رنگ‌های خاکستری روشن، دارای رگه‌های تیره‌تر و بزرگ‌تر است و در عین حال سطحی براق و بازتابنده را حفظ می‌کند.
  • سنگ مرمر کالاکاتا: این نوع سنگ مرمر به دلیل کمیاب بودن یکی از مجلل‌ترین‌های دنیاست. کالاکاتا بسیار شبیه کارارا است. با این حال، تفاوت‌هایی نیز با کارارا دارد. یکی از بارزترین تفاوت‌ها در رگه‌های تیره و ضخیم است که آن را به شدت متمایز می‌کند.
  • سنگ مرمر امپرادر: سنگ مرمر امپرادور رنگ‌های مختلفی دارد که برای فضای داخلی خانه بسیار مناسب است. رنگ‌ها کمی تیره‌تر و در سایه‌های قهوه‌ای هستند.
  • سنگ مرمر کرمامارفیل: این سنگ مرمر دارای رنگ بژ روشن و سایه زرد است.

کربنات کلسیم دمپایی سازی

خصوصیات سنگ مرمر

سنگ مرمر کربنات کلسیم دار یک سنگ دگرگونی است که وقتی سنگ آهک تحت فشار یا حرارت زیاد قرار می‌گیرد، به وجود می‌آید. درباره خصوصیات سنگ مرمر باید گفت که این سنگ در شکل خالص خود سنگی سفید رنگ با ظاهری کریستالی و قندی است.  سنگ مرمر غالبا متشکل از کربنات کلسیم (CaCO3) است. معمولاً سنگ مرمر حاوی مواد معدنی دیگری از جمله کوارتز، گرافیت، پیریت و اکسیدهای آهن نیز هست. این مواد معدنی می‌توانند به مرمر رنگ صورتی، قهوه‌ای، خاکستری، سبز یا رنگارنگ بدهند. در حالی که مرمر واقعی از سنگ آهک تشکیل می‌شود، مرمر دولومیتی نیز وجود دارد. مرمر دولومیتی از دولومیت [CaMg(CO3)2] u تشکیل می‌شود.سنگ آهک، ماده اولیه سنگ مرمر، زمانی تشکیل می‌شود که کربنات کلسیم از آب رسوب کند یا بقایای آلی (پوسته، مرجان، اسکلت) انباشته شود. سنگ مرمر زمانی تشکیل می‌شود که سنگ آهک دگرگونی را تجربه می‌کند.

سنگ مرمر در سراسر جهان یافت می‌شود، اما چهار کشور نیمی از تولید آن را انجام می‌دهند: ایتالیا، چین، اسپانیا و هند. احتمالاً مشهورترین سنگ مرمر سفید از Carrara در ایتالیا می‌آید.

کاربرد سنگ مرمر

به دلیل نحوه تشکیل سنگ مرمر، ذخایر بزرگی از آن در سراسر جهان وجود دارد. استخراج این سنگ رایج و مفید در مقیاس بزرگ مقرون به صرفه است. کاربرد سنگ مرمر از گستردگی فراوانی برخوردار است:

  • تولید کربنات کلسیم: سنگ مرمر کربنات کلسیم دار برای تولید کربنات کلسیم طبیعی یا زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مجسمه سازی: از سنگ مرمر برای کاربردهای هنری مانند مجسمه سازی استفاده می‌شود. سنگ مرمر کارارا توسط میکل آنژ، دوناتلو و کانوا برای خلق مجسمه‌های شاهکار استفاده شد.
  • ساختمان سازی: بیشتر سنگ مرمر در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. سنگ مرمر خرد شده برای احداث جاده‌ها، پایه‌های ساختمان‌ها و تخت‌های راه‌آهن استفاده می‌شود.

تفاوت سنگ مرمر با سنگ کربنات کلسیم

به طور کلی تفاوت سنگ مرمر با سنگ کربنات کلسیم

در تنوع و گستردگی آن‌هاست. سنگ مرمر کربنات کلسیم دار نوعی سنگ دگرگونی است. در حالی که سنگ‌های کربنات کلسیم دار شامل چند دسته هستند. از جمله:

  • سنگ آهک که نوعی سنگ رسوبی است.
  • سنگ گچ که نوعی سنگ رسوبی است.
  • سنگ مرمر که نوعی سنگ دگرگونی است.

این سنگ‌ها به لحاظ ویژگی‌های فیزیکی و نحوه تشکیل در طبیعت با هم متفاوت هستند. اما از هر سه دسته برای تولید ماده کربنات کلسیم استفاده می‌شود.

سوالات متداول

مرمر سنگی دگرگونی است که وقتی سنگ آهک در معرض گرما و فشار قرار می‌گیرد، به وجود می‌آید.

سنگ مرمر عمدتاً از کانی کلسیت (CaCO3) تشکیل شده است و معمولاً حاوی مواد معدنی دیگری مانند کانی‌های رسی، میکا، کوارتز، پیریت، اکسیدهای آهن و گرافیت است.

سنگ مرمر کربنات کلسیم دار برای تولید کربنات کلسیم، صنعت ساختمان سازی و مجسمه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر تالک چیست ؟ 6 فروردین, 1402

پودر تالک چیست ؟

پودر تالک چیست و انواع آن کدام است

مقالات ادامه مطلب
کاربرد پودر تالک در کشاورزی 26 مهر, 1402
پودر کربنات کلسیم در بتن 17 تیر, 1401

پودر کربنات کلسیم در بتن

دنیای مدرن از بتن ساخته شده است. بنابراین صنعت بتن بسیار گستره و پر هزینه است. تخمین زده می‌شود که حدود 7 درصد از انتشار

مقالات ادامه مطلب
کلوخه کربنات کلسیم و کاربردهای آن 12 شهریور, 1401

کلوخه کربنات کلسیم و کاربردهای آن

در زبان پارسی کلوخه به هر چیزی گفته می‌شود که به شکل کلوخ یا سنگ باشد. در صنعت  نیز کلوخه به سنگ‌های معدنی گفته می‌شود

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو