تفاوت پودر کربنات کلسیم با پودر تالک

تفاوت پودر تالک و پودر کربنات کلسیم
8 شهریور, 1401
mehditarah
975

مستربچ یا پرکننده در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. هم کربنات کلسیم و هم پودر تالک را می‌توان به عنوان پر کننده اضافه کرد. در محصولات پلاستیکی مستربچ پرکننده باعث کاهش هزینه، کاهش نرخ انقباض محصول، افزایش وزن مخصوص و افزایش سختی محصول می‌شود. پودر کربنات کلسیم و پودر تالک شبیه به هم هستند، اما تفاوت‌های خاصی نیز بین‌ آن‌ها وجود دارد و عملکرد آن‌ها نیز متفاوت است.

کربنات کلسیم چیست؟

در پاسخ به این پرسش که کربنات کلسیم چیست باید گفت که کربنات کلسیم کربنات کلسیم یک ترکیب معدنی با فرمول مولکولی CaCO3 است. این ترکیب معدنی معمولاً با عنوان سنگ آهک، سنگ مرمر و کلسیت شناخته می‌شود. کربنات کلسیم یک ترکیب معدنی خنثی است که به طور قابل توجهی در آب نامحلول و در اسید هیدروکلریک محلول است. انواع مختلف کربنات کلسیم تولید و در صنعت استفاده می‌شوند. از جمله:

  • کربنات کلسیم سنگین
  • کربنات کلسیم سبک
  • کربنات کلسیم نانو (کربنات کلسیم میکرونیزه)

کربنات کلسیم عمدتا به عنوان یک پرکننده حجم، که هزینه ساخت محصولات را کاهش می‌دهد کاربرد دارد. صنایع تولید لاستیک، پلاستیک، پلیمر، تولید بتن و سیمان از جمله مهم‌ترین صنایع استفاده کننده از کربنات کلسیم هستند.

کربنات کلسیم و پودر تالک با وجود شباهت ظاهری، دارای تفاوت‌های زیادی هستد.

پودر تالک چیست؟

تالک یک کانی سیلیکات منیزیم با فرمول ساختاری (Mg6)[Si8]O20(OH)4 است. ترکیب دقیق تالک به محل استخراج آن بستگی دارد. تالک استخراج شده از مکان‌های مختلف ممکن است دارای نسبت‌های متفاوتی از MgO، SiO2 و H2O باشد. تالک دارای ساختار صفحه‌ای لایه‌ای است که از یک لایه هیدروکسید منیزیم تشکیل شده که بین دو لایه سیلیس قرار گرفته است. این سه لایه توسط پیوندهای شیمیایی ضعیف از نوع واندروالس در کنار هم نگه داشته می‌شوند. بنابراین، در صورت قرار گرفتن در معرض عمل برشی نسبتاً آسان از کنار یکدیگر می‌لغزند.

این کانی دارای ویژگی‌های سختی و نقطه ذوب بالا است. پودر تالک عایق خوبی برای الکتریسیته و گرما به شمار می‌رود. سایر ویژگی‌های پودر تالک عبارتند از:

  • نیروی انبساط و انقباض کم
  • پراکندگی بالا
  • میزان جذب بالای روغن
  • آبگریزی زیاد
  • لغزندگی زیاد
  • ضریب اصطکاک کوچک
  • خواص شیمیایی پایدار
  • مقاومت در برابر خوردگی اسیدی و قلیایی

پودر تالک به دلیل خواص شیمیایی پایدار، به طور گسترده‌ای در صنایع کاغذ، شیمیایی، رنگ، سرامیک، کابل، لاستیک و سایر صنایع استفاده می‌شود.

استفاده از کربنات کلسیم و پودر تالک دارای مزایای فراوانی برای صنایع مختلف است. از جمله کاهش بهای تمام شده محصولات و افزایش کیفیت.

 

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و پودر تالک

در این بخش به مقایسه و تشریح تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و پودر تالک می‌پردازیم.

هم پودر تالک و هم پودر کربنات کلسیم عمدتاً به عنوان پرکننده استفاده می‌شوند. ویژگی های پودر تالک به شرح زیر است:

  • کاهش هزینه
  • کاهش نرخ انقباض محصول
  • افزایش حجم
  • افزایش سختی محصول

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها بین پودر کربنات کلسیم و پودر تالک، تفاوت در شکل ظاهری آن‌هاست.

تالک به شکل پوسته پوسته است، بنابراین استحکام بالاتر، پایداری ابعادی و دمای مقاوم در برابر حرارت دارد. همچنین  دارای اثر تقویت کننده است. کربنات کلسیم به طور کلی دانه‌ای است. بنابراین سفتی و سایر جنبه‌های آن به خوبی تالک نیست. اما قیمت آن پایین‌تر، سفیدی آن زیادتر و تاثیر آن بر چقرمگی ضربه پلاستیک کم است. تالک بر روی پلی پروپیلن اثر هسته‌ای دارد و کربنات کلسیم از این نظر موثر نیست. کربنات کلسیم را می‌توان به طور کلی به کربنات کلسیم سبک و کربنات کلسیم سنگین تقسیم کرد، در حالی که پودر تالک فاقد دسته‌بندی و ویژگی‌های متمایز است.

 

موارد مصرف کربنات کلسیم و پودر تالک

موارد مصرف کربنات کلسیم و پودر تالک عبارتند از:

  • تالک یک ماده معدنی نرم و طبیعی است که در پودرهای کودک، آرایشی، دئودورانت و تولید سرامیک و رنگ استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که پودر تالک سرطان زاست. بنابراین مجوز استفاده از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی با ابهاماتی روبروست. آمارهای مربوط به سال 2019 میلادی نشان می‌دهد که صنایع رنگ و نقاشی مصرف کننده 23 درصد از پودر تالک تولید شده هستند. صنایع تولید پارچه‌های نسوز و حشره‌کش‌ها و مصارف متفرقه نیز خریدار 21 درصد از تولیدات پودر تالک هستند. صنایع تولید سرامیک و کاغذ نیز به ترتیب 20 و 15 درصد از تولیدات پودر تالک را مصرف می‌نمایند.
  • کربنات کلسیم بدون شک یکی از پرکاربردترین مواد معدنی در صنایع مختلف به شمار می‌رود. صنایع تولید کاغذ، پلیمر، پلاستیک و لاستیک از جمله صنایع استفاده کننده از کربنات کلسیم هستند. کربنات کلسیم در این صنایع هم به عنوان پوشش دهنده و هم به عنوان پرکننده به کار می‌رود. صنایع غذا و دارو و لوازم آرایش نیز به دلیل طبیعی و بدون ضرر بودن و سفیدی کربنات کلسیم از خریداران آن به شمار می‌روند.

 

خرید پودر کربنات کلسیم

همانطور که گفته شد کربنات کلسیم در صنایع متعددی کاربرد دارد. هر یک از این صنایع باید کربنات کلسیم مناسب برای محصولات خود را انتخاب و خریداری کند. خرید پودر کربنات کلسیم نامناسب و بی‌کیفیت بر تولیدات کارخانجات تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وب سایت الوان پودر ارائه کننده انواع پودرهای صنعتی و عرضه کننده انواع پودر های صنعتی برای مصارف مختلف است.

 

خرید پودر تالک

خرید پودر تالک اصل و باکیفیت می‌تواند کیفیت محصولات تولیدی را تا حد زیادی افزایش دهد. همچنین خرید پودر تالک با قیمت مناسب بهای تمام شده محصولات مختلف را کاهش می‌دهد. قیمت این دو با یکدیگر متفاوت هستند. معمولا پودر تالک نسبت به کربنات کلسیم گران‌تر است.

برای خرید هر دوی این محصولات با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت می‌تونید به وب سایت الوان پودر مراجعه کنید.

 

نتیجه گیری

هر دو مواد معدنی ،  ارزشمند و کاربردی در صنایع مختلف هستند. این دو ماده با وجود شباهت‌های ظاهری تفاوت‌های بنیادی در فرمول شیمیایی، رفتار و کاربرد دارند.

پودر تالک یک کانی سیلیکات منیزیم است که از ذخایر زیرزمینی استخراج شده و به شکل پودر سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کربنات کلسیم پرکاربردترین و فراوان‌ترین ماده معدنی طبیعی است که به شکل پودری سفید رنگ و شفاف در صنایع استفاده می‌شود.

شکل تالک پوسته پوسته است، بنابراین سفتی بالاتر، ثبات ابعادی و دمای مقاوم در برابر حرارت دارد. در حالی که کربنات کلسیم به شکل دانه‌ای است و از مقاومت کمتری برخوردار است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کربنات کلسیم عمده برای تولید سیمان 6 آذر, 1401

کربنات کلسیم عمده برای تولید سیمان

پودر کربنات کلسیم (CaCO3) یک پرکننده رایج در بسیاری از صنایع از جمله صنعت سیمان است. بنابراین خرید پودر کربنات کلسیم عمده برای تولید سیمان

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم در لوازم آرایشی 1 مرداد, 1401

پودر کربنات کلسیم در لوازم آرایشی

کربنات یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. کربنات کلسیم ماده‌ای با فراوانی زیاد است که به صورت سنگ در تمام نقاط جهان یافت

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم رسوبی 4 تیر, 1401

پودر کربنات کلسیم رسوبی

کربنات کلسیم رسوبی (PCC) محصولی نوآورانه مشتق شده از آهک است که کاربردهای صنعتی زیادی دارد. PCC برخلاف کربنات کلسیم معدنی یا زمین(GCC) به صورت

مقالات ادامه مطلب
کاربرد پودر تالک برای ریه چیست 1 دی, 1402
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو