تفاوت پودر کربنات کلسیم و کربنات سدیم

کربنات کلسیم و کربنات سدیم
2 شهریور, 1401
mehditarah
1115

یون کربنات (CO3) دارای ظرفیت 2- است. این یون منفی با سدیم (Na) که ظرفیت آن 1+ است و کلسیم (Ca) که ظرفیت آن 2+ است ترکیباتی را تشکیل می‌دهد. ترکیبات حاصل، کربنات سدیم (Na2CO3) و کربنات کلسیم (CaCO3) هستند. کربنات سدیم به عنوان خاکستر سودا یا سودای شستشو شناخته می‌شود. کربنات کلسیم نیز به کلسیت معروف است و جزء اصلی گچ، سنگ آهک و مرمر به شمار می‌رود. کربنات کلسیم و کربنات سدیم هر دو ترکیبات بسیار رایجی هستند. اگرچه کربنات کلسیم که 4 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد، فراوانی بیشتری دارد. در این مقاله به معرفی و مقایسه این دو ترکیب مهم و کاربردی می‌پردازیم.

کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم ماده خامی بسیار پرکاربرد در صنعت است. اما منشا تولید کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم به طور طبیعی در سنگ‌های معدنی، از جمله سنگ مرمر، گچ، سنگ آهک و پوسته موجودات دریایی وجود دارد. برای استفاده در صنعت، سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم آسیاب می‌شوند و پس از عبور دادن از توری‌های مخصوص به پودری همگن تبدیل می‌شوند. پودر حاصل، پودر کربنات کلسیم زمین نامیده می‌شود. کربنات کلسیم به صورت مصنوعی و توسط واکنش‌های شیمیایی نیز قابل تولید است. کربنات کلسیم مصنوعی دارای کیفیت و خلوص بالاتری است. اما هزینه تولید آن نسبتا زیاد است. کربنات کلسیم و کربنات سدیم هر دو پودرهای سفید با کاربردهای فراوان هستند، اما تفاوت‌های کلیدی با یکدیگر دارند.

 

 

کربنات سدیم چیست ؟

کربنات سدیم یک ترکیب شیمیایی معدنی و یک نمک دیازونیوم اسید کربنیک با فرمول  است Na2CO3 است. اما منشا کربنات سدیم چیست؟

منابع خام اولیه کربنات سدیم، سنگ معدن ترونا یا لاکولیت معدنی است. ترونا یک نمک حاوی کربنات سدیم و کربنات هیدروژن سدیم است که در نتیجه یک سری فرآیندهای تبخیر در دریاچه ها شکل می‌گیرد.

علاوه بر این کربنات سدیم به شکل مصنوعی نیز قابل تولید است. تولیدکنندگان می‌توانند این ماده را از کربنات کلسیم و کلرید سدیم استخراج کنند. معادله کلی این واکنش به صورت زیر است:

CaCO3 + NaCl –> CaCl2 + Na2CO3

 

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و کربنات سدیم

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و کربنات سدیم عبارتند از:

  • هر دوی این مواد در صنعت دارای نقشی پایه و اساسی هستند.
  • هر دو ماده معدنی پودرهای جامد سفید رنگ هستند.
  • منشا تشکیل هر دوی این مواد در طبیعت است اما به صورت مصنوعی نیز قابل تولید هستند.
  • تفاوت اول این دو ماده در PH آن‌هاست. در محلول 10 میلی مولار، pH کربنات سدیم 97/10 و کربنات کلسیم 91/9 است.
  • تفاوت دوم در میزان حلالیت کربنات سدیم و کربنات کلسیم است. کربنات سدیم به طور متوسط در آب محلول است و اغلب برای افزایش pH در آب استخرها استفاده می‌شود. در حالی که کربنات کلسیم حلالیت بسیار کمی در آب خالص دارد. اما در آبی که حاوی دی اکسید کربن است حل می‌شود و اسید کربنیک تشکیل می‌دهد.
  • مطلب پیشنهادی: تفاوت کربنات کلسیم و کلسیم سولفات 

 

تفاوت کربنات کلسیم و کربنات سدیم

 

موارد مصرف کربنات کلسیم و کربنات سدیم

صنعت برای چندین کاربرد به کربنات سدیم و کربنات کلسیم وابسته است. موارد مصرف کربنات کلسیم و کربنات سدیم عبارتند از:

  • تولید کنندگان شیشه از کربنات سدیم با هدف کاهش نقطه ذوب استفاده می‌کنند.
  • کربنات سدیم همچنین برای نرم کردن آب، بهداشت استخر و تثبیت رنگ به کار می‌رود.
  • در صنایع غذایی کربنات سدیم برای کمک به پردازش مواد غذایی استفاده می‌شود.
  • اصلاح PH دیگر نقش کربنات سدیم در صنایع مختلف است.
  • کربنات کلسیم پرمصرف‌ترین ماده معدنی در صنایع کاغذ، پلاستیک، رنگ و پوشش است. هم به‌عنوان پرکننده – و هم به دلیل رنگ سفید خاص آن – به عنوان رنگدانه.
  • کربنات کلسیم به طور گسترده به عنوان مکمل کلسیم رژیمی موثر، آنتی اسید، اتصال دهنده فسفات، یا ماده پایه برای قرص‌های دارویی استفاده می‌شود.
  • کربنات کلسیم همچنین در بسیاری از قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی در محصولاتی مانند بیکینگ پودر، خمیر دندان، مخلوط دسر خشک و خمیر یافت می‌شود.
  • کربنات کلسیم ماده فعال آهک کشاورزی است و به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود.
  • کربنات کلسیم برای صنعت ساخت و ساز حیاتی است. هم به عنوان یکی از مصالح ساختمانی (مانند سنگ مرمر) و هم به عنوان یک ماده تشکیل دهنده سیمان.

 

 خرید پودر کربنات کلسیم

خرید کربنات کلسیم و کربنات سدیم اغلب برای مصارف صنعتی و به صورت عمده انجام می‌شود.

کربنات کلسیم دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن‌ها برای کاربرد خاصی مناسب است. برای مثال کربنات کلسیم مورد استفاده در صنایع غذایی باید دارای اندازه ذرات ریز، خلوص بالا و کاملا بهداشتی باشد. در حالی که کربنات کلسیم مورد استفاده در صنعت ساختمان فاقد چنین الزاماتی است. در عوض باید دارای قیمت مناسبی باید تا بهای تمام شده سیمان و سایر مصالح ساختمانی را کاهش دهد.

برای خرید پودر کربنات کلسیم می‌توانید به وب سایت الوان پودر مراجعه کنید. وب سایت الوان پودر عرضه کننده انواع پودر کربنات کلسیم با بهترین کیفیت و قیمت مناسب است.

 

 

 نتیجه گیری

این دو ماده معدنی پودرهایی سفید رنگ معدنی با مصارف صنعتی هستند. در نگاه اول ممکن است این دو ماده یکسان به نظر برسند. در حالی که فرمول شیمیایی، رفتار، خواص و کاربردهای متفاوتی دارند. مهم‌ترین شباهت‌های این دو ماده، رنگ، منشا طبیعی و نقش پررنگ آن‌ها در صنعت است. مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها نیز در فرمول شیمیایی، میزان حلالیت، PH و کاربردهای آن‌هاست.

کربنات سدیم یک ترکیب غیر آلی حاوی نمک سدیم اسید کربنیک است و خاصیت قلیایی دارد. فرمول شیمیایی آن Na2CO3 است.

کربنات سدیم در درجه اول به عنوان یک عامل تمیز کننده استفاده می‌شود. کاربردهای دیگر آن در صنایع شیشه و آجر و صنایع غذایی است.

کربنات سدیم در طبیعت و در سنگ‌های ترونا و لاکولیت معدنی یافت می‌شود.

این دو ماده معدنی در فرمول شیمیایی، خاصیت انحلال پذیری، PH و کاربردها با یکدیگر متفاوت هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
حلال پودر مل 22 اسفند, 1402
کربنات کلسیم کریستال و کاربرد های آن 22 شهریور, 1401

کربنات کلسیم کریستال و کاربرد های آن

کربنات کلسیم یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی بیوژنیک موجود در طبیعت است. بنابراین جای تعجب نیست که تمرکز زیادی روی شکل گیری و استفاده از

مقالات ادامه مطلب
پودر کربنات کلسیم در ساوه 11 تیر, 1403
خرید و قیمت پودر کربنات کلسیم الیگودرز 3 مهر, 1401

خرید و قیمت پودر کربنات کلسیم الیگودرز

بازار تولید و فروش انواع کربنات کلسیم الیگودرز یکی از مهم‌ترین بازارهای مواد اولیه صنعتی به شمار می‌رود. پودر کربنات کلسیم به دلیل خواص منحصر

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو