تفاوت کربنات کلسیم و پودر مل

تفاوت کربنات کلسیم و پودر مل
6 شهریور, 1401
mehditarah
1239

کربنات کلسیم را می‌توان پرکاربردترین و فراوان‌ترین ماده معدنی در سراسر جهان قلمداد کرد. این ماده معدنی دارای انواع مختلفی است. که یکی از آن‌ها پودر مل نامیده می‌شود. پودر مل دارای فرمول شیمیایی یکسان با کربنات کلسیم و کاربردهای صنعتی و هنری خاص خود است. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و مقایسه کربنات کلسیم و پودر مل خواهیم پرداخت.

کربنات کلسیم چیست؟

امروزه کربنات کلسیم به علت کاربردهای فراوانی که دارد به نامی آشنا برای همه افراد تبدیل شده است. اما کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم ماده‌ای معدنی با فرمول شیمیایی CaCO3 است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود. کربنات کلسیم طبیعی از آسیاب کردن سنگ‌های طبیعی حاوی این ماده تولید می‌شود. یعنی از خرد کردن و آسیاب کردن سنگ‌های گچ، مرمر و آهک. کربنات کلسیم مصنوعی توسط واکنش‌های شیمیایی خاص و مصنوعی در کارخانجات تولید می‌شود. کربنات کلسیم ماده‌ای سفید رنگ، روشن و شفاف و نسبتا ارزان‌ قیمت است. به همین دلیل در بسیاری از صنایع به عنوان یک فیلر یا پرکننده ارزان قیمت کاربرد دارد.

پودر مل چیست؟

همانطور که می‌دانید کربنات کلسیم طبیعی اغلب از آسیاب کردن سنگ مرمر تولید می‌شود. پودر مل محصول زائدی است که در طی تولید پودر کربنات کلسیم تولید می‌شود. در واقع  تولید کربنات کلسیم و پودر مل در طی یک فرآیند واحد انجام می‌شود.

دانه بندی پودر مل می‌تواند از 0 تا 400 میکرون متفاوت باشد. فرمول شیمیایی پودر مل CaCO3 و به رنگ سفید است. در واقع ظاهر و بافت این ماده اولیه به آرد سفید شباهت زیادی دارد. استفاده از این پودر در صنایع مختلف دارای مزایای زیادی است. از جمله:

  • سرعت زیاد در خشک شدن
  • انعطاف پذیری
  • کاهش هزینه زیاد

حلال کربنات کلسیم

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و پودر مل

در این بخش به بیان تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و پودر مل می‌پردازیم.

مهم‌ترین شباهت این دو ماده ترکیب شیمیایی یکسان آن‌ها، CaCo3 است. فرمول شیمیایی یکسان باعث می‌شود تا رفتار این دو ماده و ویژگی‌های اساسی آن‌ها یکسان باشد. تفاوت اصلی این دو ماده در شیوه تولید آن‌هاست. کربنات کلسیم از آسیاب کردن سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم، اعم از گچ، آهک و مرمر بدست می‌آید. در حالی که پودر مل عبارت است از ضایعات آسیاب کردن سنگ مرمر! اغلب پودر مل نسبت به پودر کربنات کلسیم ریزدانه‌تر و دارای بافت نرم‌تری است‌. کاربردها و موارد مصرف این دو ماده نیز دارای شباهت و تفاوت‌هایی است. هر دوی این مواد در صنعت ساختمان سازی و صنایع آرایشی بهداشتی به کار می‌روند. اما کاربرد پودر مل در هنر، اعم از نقاشی و مجسمه سازی برجسته‌تر است.

 

موارد مصرف کربنات کلسیم و پودر مل

در این بخش درباره موارد مصرف کربنات کلسیم و پودر مل صحبت خواهیم کرد.

رایج‌ترین استفاده از پودر مل در نقاشی است. این ماده یک پرایمر مناسب برای سطوح قبل از شروع نقاشی به شمار می‌رود. مجسمه سازی دومین کاربرد هنری پودر مل است. همچنین این ماده به عنوان پر کننده‌ای مناسب برای ترکیب با رنگ‌های نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پودر مل در صنایع ساختمان ساده نیز به صورت گسترده استفاده می‌شود. پودر مل ماده اصلی در بتونه سازی است که به آن گل بتونه نیز گفته می‌شود. صنایع بهداشتی دیگر صنعتی است که در آن از پودر مل استفاده می‌شود. این پودر ماده اولیه برای تولید خمیر دندان است.

کربنات کلسیم در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، تولید کاشی و سرامیک، پخت آجر و تولید رنگ استفاده می‌شود. کربنات کلسیم همچنین در تولید لاستیک، پلاستیک و پلیمر کاربرد فراوانی دارد‌. تولید دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی دیگر کاربرد های کربنات کلسیم به شمار می‌رود.

 

خرید کربنات کلسیم

خرید کربنات کلسیم برای اهداف مختلفی انجام می‌شود.کربنات کلسیم دارای انواع مختلفی است که هر نوع از آن برای کاربرد خاصی مناسب است‌. کیفیت این ماده خام بر کیفیت محصولات نهایی در صنایع مختلف تاثیر خواهد گذاشت‌. بنابراین خرید کربنات کلسیم با کیفیت بالا دارای اهمیت فراوانی است. هرچه کربنات کلسیم سفیدتر، روشن‌تر و دارای بافت یکدست‌تری باشد، کیفیت بالاتری دارد. خرید کربنات کلسیم و پودر مل از وب سایت الوان پودر امکان پذیر است.

خرید پودر مل

خرید پودر مل از الوان پودر

مراجعه به وب سایت الوان پودر، بهترین و آسان‌ترین راه برای خرید کربنات کلسیم و پودر مل است. امکان سفارش دهی و خرید پودر مل با مش‌های گوناگون در این وب سایت وجود دارد.

در خرید پودر مل ریز دانه بودن و بافت یکدست و منسجم اهمیت زیادی دارد. قیمت پودر مل نسبت به سایر مواد اولیه مشابه بسیار مناسب است. همین موضوع باعث می‌شود استفاده از پودر مل به عنوان ماده اولیه، بهای تمام شده محصولات صنایع مختلف را کاهش دهد. این پودر هم به صورت فله‌ای و هم در کیسه‌های آماده عرضه می‌شود. کیسه‌های پودر مل اغلب ۵، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ کیلویی هستند.

 

نتیجه گیری

این دو ماده معدنی موادی بسیار پرمصرف و پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. به کار بردن این مواد خام در تولید محصولات مختلف دارای مزیت‌های مالی و کیفی فراوانی است.  کاهش هزینه و افزایش کیفیت محصولات انگیزه‌ای برای افزایش روزافزون کاربرد این مواد در صنایع مختلف به شمار می‌رود. مزیت بزرگ این پودرها طبیعی بودن آن‌هاست.  طبیعی بودن باعث می‌شود استفاده از این پودرها برای محیط زیست ایمن باشد.

پودر مل پودری سفید رنگ با ظاهری مانند آرد و با فرمول شیمیایی CaCO3 است که از ضایعات آسیاب کردن سنگ مرمر تولید می‌شود.

پودر مل در هنرهای مجسمه سازی، نقاشی، در صنایع رنگ سازی و ساختمان سازی و در تولید لوازم آرایشی بهداشتی کاربرد فراوان دارد. 

مهم‌ترین شباهت این دو پودر، فرمول شیمیایی یکسان آن‌هاست.

کربنات کلسیم از آسیاب کردن سنگ‌های گچ، مرمر و آهک تولید می‌شود در حالی که پودر مل عبارت است از ضایعات آسیاب سنگ مرمر!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
کاربرد پودر کربنات کلسیم در رنگ کنیتکس 6 دی, 1401

کاربرد پودر کربنات کلسیم در رنگ کنیتکس

ولرنگ کنیتکس (Kenitex)  یک پوشش سلولزی است که برای رنگ آمیزی و پوشش دادن دیوار‌ها و نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رنگ

مقالات ادامه مطلب
کربنات کلسیم ایزوگام 30 آبان, 1401

کربنات کلسیم ایزوگام

کربنات‌های کلسیم برای صنعت ساختمان سازی در سراسر جهان حیاتی هستند. هم به عنوان یکی از مصالح ساختمانی و هم به عنوان یک عنصر در

مقالات ادامه مطلب
کاربرد کربنات کلسیم جیره طیور 26 دی, 1401

کاربرد کربنات کلسیم جیره طیور

کاربرد کربنات کلسیم جیره طیور به عنوان رایج‌ترین و مناسب‌ترین ماده معدنی برای تامین عنصر کلسیم مورد نیاز موجودات زنده بسیار گسترده است. کربنات کلسیم

مقالات ادامه مطلب
پودر تالک صنعتی چیست؟ 5 مهر, 1402
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو