تفاوت پودر کربنات کلسیم با پودر بنتونیت

تفاوت پودر بنتونیت با کربنات کلسیم
10 شهریور, 1401
mehditarah
979

امروزه به دلیل توجه بیشتر به محیط زیست و کمبود منابع، بیشتر صنایع به دنبال مواد اولیه طبیعی و فراوان هستند. این موضوع باعث کاربرد فراوان پودرهای صنعتی کربنات کلسیم و پودر بنتونیت شده است. زیرا این پودرها طبیعی و بدون ضرر برای محیط زیست هستند. همچنین به فراوانی در طبیعت وجود دارند. کربنات کلسیم و بنتونیت دارای تفاوت‌ها و شباهت‌های زیادی هستند که در این مقاله به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت.

کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم چیست؟ کربنات کلسیم ماده‌ای معدنی است که به صورت پودر سفید، بی بو و با کریستال‌های بی رنگ ظاهر می‌شود. کربنات کلسیم عملاً در آب نامحلول است. این ماده معدنی به طور گسترده در سنگ‌های سراسر جهان وجود دارد. کربنات کلسیم زمینی مستقیماً از استخراج سنگ آهک، گچ و مرمر حاصل می‌شود. در حالی که کربنات کلسیم رسوبی به صورت مصنوعی و  با تجزیه سنگ آهک به اکسید کلسیم و به دنبال آن کربن‌سازی مجدد تولید می‌شود. کربنات کلسیم رسوب‌شده خالص‌تر از کربنات کلسیم آسیاب‌شده است و ویژگی‌های متفاوتی (و قابل تنظیم) دارد. کربنات کلسیم و پودر بنتونیت هر دو پودرهای صنعتی با منشا طبیعی هستند.

پودر بنتونیت چیست؟

ممکن است نام بنتونیت یا پودر بنتونیت برای شما آشنا به نظر برسد. اما پودر بنتونیت چیست؟

بنتونیت یک خاک رس است که اغلب از تغییر خاکستر آتشفشانی ایجاد می‌شود و عمدتاً از کانی‌های اسمکتیت( معمولاً کانی مونت موریلونیت) تشکیل شده است. اسمکتیت‌ها کانی‌های رسی هستند، یعنی از بلورهای منفرد تشکیل شده‌ا‌ند که اندازه بیشتر آن‌ها کمتر از 2 میکرومتر است. بلورهای اسمکتیت سه لایه هستند. آن‌ها از دو لایه چهار وجهی و یک لایه هشت وجهی تشکیل شده‌اند.

لایه‌های چهار وجهی مونتموریلونیت متشکل از [SiO4] و چهار وجهی‌ها لایه هشت‌وجهی [M(O5,OH)] را در بر می‌گیرند. بنتونیت‌ها بسته به ماهیت پیدایش خود، علاوه بر مونت موریلونیت، حاوی انواع کانی‌های جانبی نیز هستند. این کانی‌ها شامل مواردی مثل کوارتز، فلدسپات، کلسیت و… باشد. وجود این مواد معدنی می‌تواند بر ارزش صنعتی یک کانسار تأثیر بگذارد و بسته به کاربرد، ارزش آن را کاهش یا افزایش دهد. بنتونیت دارای خواص کلوئیدی قوی است و حجم آن در تماس با آب چندین برابر افزایش می‌یابد و مایعی ژلاتینی و چسبناک ایجاد می‌کند.

شیوه تولید کربنات کلسیم و پودر بنتونیت به یکدیگر شباهت زیادی دارد: ذخایر بنتونیت معمولاً با استخراج معادن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. بنتونیت استخراج شده کاملاً جامد است، حتی با رطوبت تقریباً 30٪. این ماده ابتدا خرد شده و با افزودن خاکستر سودا (Na2CO3) فعال می‌شود. بنتونیت متعاقباً خشک می‌شود (با هوا و/یا به صورت مصنوعی) تا به رطوبت تقریباً 15 درصد برسد. با توجه به کاربرد نهایی، بنتونیت یا الک می‌شود (به صورت دانه‌ای) یا آسیاب می‌شود (به صورت پودر و پودر فوق ریز). خواص ویژه بنتونیت عبارتند از:

  • هیدراتاسیون
  • جذب آب
  • ویسکوزیته
  • تیکسوتروپی

این ویژگی‌ها آن را به ماده‌ای ارزشمند برای طیف وسیعی از مصارف و کاربردها تبدیل کرده است.

کربنات کلسیم سفید

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و پودر بنتونیت

اصلی‌ترین تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و پودر بنتونیت عبارتند از:

  • کربنات کلسیم و بنتونیت هر دو موادی معدنی و طبیعی هستند که به فراوانی در طبیعت وجود دارند و از معادن استخراج می‌شوند.
  • فرایند تولید این دو ماده شبیه هم و شامل آسیاب کردن سنگ‌های معدنی است.
  • مهم‌ترین تفاوت این دو ماده در فرمول شیمیایی و ساختار مولکولی آن‌هاست.
  • کربنات کلسیم تقریبا در آب نامحلول است در حالی که پودر بنتونیت جاذب آب است.

موارد مصرف کربنات کلسیم و پودر بنتونیت

موارد مصرف کربنات کلسیم و پودر بنتونیت بسیار متعدد هستند. همچنین برخی از کاربردهای این دو ماده معدنی با یکدیگر مشترک هستند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین موارد مصرف این دو پودر صنعتی می‌پردازیم:

  • ریخته گری: بنتونیت به عنوان ماده متصل کننده در تهیه ماسه قالب گیری ، برای ساخت آهن، فولاد و محصولات غیر آهنی استفاده می‌شود. خواص منحصر به فرد بنتونیت، قطعات ریخته گری با کیفیت بالا ایجاد می‌کند.
  • خاک گربه: بنتونیت برای تولید خاک گربه استفاده می‌شود.
  • گندله سازی: بنتونیت به عنوان ماده پیوند دهنده در تولید توپ های سنگ آهن استفاده می‌شود.
  • ساخت و ساز و مهندسی عمران: بنتونیت در کاربردهای مهندسی عمران به عنوان یک عامل تیکسوتروپیک، نگهدارنده و روان کننده در فونداسیون‌ها، در تونل زنی، در حفاری استفاده می‌شود. بنتونیت به دلیل ویسکوزیته و پلاستیسیته در سیمان و ملات نیز کاربرد دارد. کربنات کلسیم نیز در صنعت ساختمان سازی، به ویژه تولید بتن و سیمان کاربردهای فراوانی دارد.
  • صنایع غذایی: بنتونیت در حذف ناخالصی‌ها در روغن‌ها استفاده می‌شود. جایی که خواص جذبی آن در فرآوری روغن‌ها و چربی‌های خوراکی (روغن سویا/پالم/کانولا) بسیار مهم است. کربنات کلسیم نیز به عنوان ماده مغذی تامین کننده کلسیم و برای کمک به فرآیند تخمیر در صنایع غذایی کاربرد دارد.

خرید پودر کربنات کلسیم

خرید پودر کلسیم باید از تولیدکنندگان و فروشندگان معتبر پودرهای صنعتی انجام شود. زیرا در صورتی که پودر کربنات کلسیم خریداری شده توسط صنایع از کیفیت کافی برخوردار نباشد، تولید با مشکل مواجه خواهد شد. وب سایت الوان پودر بهترین مرجع برای خرید انواع پودر کربنات کلسیم و پودر بنتونیت است.

خرید پودر بنتونیت

در خرید پودر بنتونیت باید به موارد زیر توجه کرد:

  • دانه بندی مناسب
  • در صد خلوص بالا
  • میزان قدرت جذب آب
  • رنگ پودر بنتونیت

پودر بنتونیت مناسب برای هر صنعت دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است. پودر کربنات کلسیم و پودر بنتونیت مورد نیاز خود با هر ویژگی را می‌توانید به وب سایت الوان پودر سفارش دهید.

نتیجه گیری

هر دو ماده از طبیعت استخراج شده و در صنعت کاربردهای فراوانی دارند. با توجه به فرمول شیمیایی متفاوت، رفتار و کاربردهای این دو ماده نیز  متفاوت هستند.

پودر بنتونیت از نوعی خاک رس تشکیل شده که مصارف صنعتی فراوانی دارد.

استفاده در صنایع غذایی، ساختمان سازی، ریخته‌گری، گندله سازی و تولید خاک گربه از جمله مهم‌ترین موارد مصرف پودر بنتونیت به شمار می‌روند.

فرمول شیمیایی، ساختار مولکولی و در نتیجه رفتار این مواد با هم متفاوت است. برای مثال کربنات کلسیم در آب نامحلول است در حالی که پودر بنتونیت جاذب آب است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پودر تالک در لاستیک سازی 14 فروردین, 1403
کربنات کلسیم در الیاف مصنوعی 19 اسفند, 1401

کربنات کلسیم در الیاف مصنوعی

کربنات کلسیم که در طبیعت در همه جا وجود دارد، در زندگی روزمره نیز در همه جا یافت می‌شود. این ماده معدنی به طور گسترده

مقالات ادامه مطلب
کاربرد کربنات کلسیم جیره طیور 26 دی, 1401

کاربرد کربنات کلسیم جیره طیور

کاربرد کربنات کلسیم جیره طیور به عنوان رایج‌ترین و مناسب‌ترین ماده معدنی برای تامین عنصر کلسیم مورد نیاز موجودات زنده بسیار گسترده است. کربنات کلسیم

مقالات ادامه مطلب
کاربرد کربنات کلسیم مش 600 16 بهمن, 1401

کاربرد کربنات کلسیم مش 600

کربنات کلسیم یک ترکیب استثنایی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. کربنات کلسیم در حقیقت یک ماده خام طبیعی است که در همه جای طبیعت به

مقالات ادامه مطلب
درباره شرکت الوان پودر همدان

شرکت الوان پودر از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه تولید پودرهای میکرونیزه آغاز نمود و مدیران این شرکت تولیدی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید طی این سال ها سعی نموده تا قدمی مثبت در راه اعتلای تولید و کارآفرینی کشور بر دارد

راه های ارتباطی با ما
اعتماد شما اعتبار ماست!

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت الوان پودر است.طراحی سایت همدان شرکت آیکو